RETRO

Čokolada Zvečevo

21.11.2010 u 12:34

Bionic
Reading

'Vjeverica finska iz dućana ju krade, udare srčane odstranit znade; intelektualne sposobnosti kažu da jača, od devinog mlijeka u Arabiji se rađa' - radi se, naravno, o čokoladi, ili u našem slučaju retročokoladi iz Požege

Teško je živjeti s čokoladom - uzrokuje karijes, prištiće, debljinu, alergije, ali još je teže bez nje... U hrvatskim se krajevima konzumira  i stvara desetljećima, ali pravu eksploziju robnih marki, šarenih ambalaža i maštovitih naziva doživjela je šezdesetih godina. Pri tome posebno veseli kada u centraliziranim državama poput naših, bivših i sadašnjih, naiđemo na prepoznatljive proizvode nastale na periferiji. Upravo je to slučaj s čokoladama Zvečeva iz Slavonske Požege, odnosno danas samo Požege.  

Rakija i čokolada

Na omotima čokolada Zvečeva uz naziv kao trenutak osnivanja stoji 1921. godina. Doista, tada su nastali zameci budućeg pogona, ali prvenstveno kao tvornice žestokih pića, poznatog Stocka! Iz istih prostora prve su čokolade krenule tri godine kasnije. Tadašnji status tvornice obilježio je legendarni švicarski Nestlé koji je u Požegu doveo proizvodnju vlastitih čokolada i karamela. Tek nakon rata, 1951. godine, nastaje naziv Zvečevo - tvornica čokolade, bombona, žestokih pića i voćnih prerađevina. Uz stabilizaciju uvoza kakaovca i suvremenu opremu, domaći čokoladni svijet dobiva nove obrise. U relativno kratkom roku nastaju polumliječna Baby, Sport s likovima nogometaša, gorka desertna Specijal, Fructina s voćnim punjenjem,  Konzum za kuhanje, mliječna Nama, deserti  Kavaroma i Africa, kakao tabla Mendo, specifična po inspiraciji popularnošću stripa i TV lika Mende Mendovića...

Mašta i inovacija

Dok u kolektivnoj memoriji isključivo Kraševo Životinjsko carstvo opstoji kao legendarni album za sličice, sličan koncept, ali s motivima biljaka, razvilo je sredinom šezdesetih Zvečevo. Čokoladica se zvala Biljni svijet, a u svakoj je bila sličica vegetacijskog motiva koju je ljepilom valjalo smjestiti na odgovarajuće mjesto u istoimenom albumu. Reklamna kampanja Biljnog svijeta sa strip crtežima mališana u samo njima svojstvenim životnim situacijama - kako pokušavaju doći do sličica cvijeća - jedan je od simpatičnijih primjera spoja svijeta mališana i čokolade.

'Čokoladni doručak sastavljen od čokolade i filea izvrstan je za djecu, omladinu i ostale', poručivala je suprotno savjetu odgojitelja čokoladica Fafa, a Kli kli, voćnim nadjevom punjena čokoladica, također se približavala djeci geslom 'Dio njihovih igara, njihovog veselja'. Za odrasle, ozbiljnije i zaljubljene stvoren je Kavalir, tada inovativan koncept pakiranja čokolade u osam posebno omotanih tablica. Upravo zbog upotrebe papira, uz Kavalir je razvijena opširna priča o čokoladi koja ne ostavlja otiske na prstima udvarača koji čistoćom zadivljuje dame. 

Auto za 2 kg čokolade

U tekući retro trend Zvečevo se lijepo uklapa održavanjem stare linije proizvoda. Naime, osnovu ponude u redizajniranoj ambalaži čine čokolade nastale u bumu 60-ih i početka 70-ih, kada su nepce sladili Samo ti, reklamiran kao 'Poklon koji govori umjesto vas', Volim te, s prirodnim geslom 'Čokolada za one koje volite', kultni Seka i Braco te, naravno, Mikado, jedna od prvih čokolada s rižom na svijetu! Konzumacija čokolada mogla se višestruko isplatiti. Upečatljivo je izvlačenje nagradne igre 25. prosinca 1971. godine (!), kada su poslani omoti 2 kg čokolade donijeli sretnicima 10 automobila NSU 1200 sklapanih u Sarajevu, 250 kompleta igračaka Mehanotehnike Izola, satove Darwil, strojeve za pranje rublja i, naravno, čokoladni paket Zvečeva.