Splitska gradska uprava u utorak je izdala uporabnu dozvolu za trgovački centar Mall od Split, najveći takav u Dalmaciji, čije otvaranje se odgađa već šest mjeseci zbog niza problema oko dokumentacije, pristupnih cesta i sukoba s bivšim izvođačima radova na objektu veličine 170 tisuća četvornih metara. Investitori su prošle jeseni najavili početak ilegalnog rada centra, no od toga su u posljednji trenutak odustali zbog pritiska javnosti i prosvjeda stanovnika okolnih gradskih četvrti. Sada su pak uporabnu dozvolu dobili zahvaljujući neobičnim pravnim vratolomijama gradonačelnika Ive Baldasara i njegovih suradnika
Mall of Split, naime, uskoro će se otvoriti premda do njega vodi još uvijek nelegalna pristupna cesta, i to u privatnom vlasništvu, a što je najzanimljivije - s upisanom hipotekom Hypo banke u iznosu od nevjerojatnih 30 milijuna eura. Drugim riječima, Baldasar je odustao od svog zahtjeva da vlasnici trgovačkog centra 'počiste' situaciju na terenu i u vlasništvo Grada predaju prometnicu s potrebnim dozvolama i neopterećenu bilo kakvim potraživanjima. Sama Hypo banka sada teoretski može aktivirati svoju hipoteku i preuzeti prometnicu, pa čak i naplaćivati prometovanje preko nje.
Iz tvrtke Mejaši prvi, investitora projekta, za medije su potvrdili da je najveći trgovački centar u Dalmaciji spreman za otvorenje i da će se to dogoditi u skoroj budućnosti.
Komplicirana situacija oko projekta vrijednog čak 1,3 milijarde kuna rastegla se na nevjerojatnih sedam godina, no može se sažeti u nekoliko rečenica: najprije je investitorima dozvoljena znatno veća izgrađenost pod uvjetom da izgrade pristupne prometnice i ostatak komunalne infrastrukture i predaju ih u gradsko vlasništvo. Potom je pri samom kraju izgradnje nastao problem s izvođačem radova, tvrtkom Mucić & Co, zbog navodno neplaćenih dugovanja od nekoliko milijuna eura. Pokrenuto je nekoliko sudskih sporova, a ova tvrtka zadržala je kod sebe ateste i ostale dokumente potrebne za tehnički pregled i uporabnu dozvolu.
Na koncu je otkriveno i da je prometnica koja budući trgovački centar spaja s obližnjom Vukovarskom ulicom izgrađena mimo projekta, a zbog štednje investitora i želje da se izbjegne otkup privatnog zemljišta ona je zajedno s kružnim tokom dobila manje dimenzije od propisanih i izmještena je u prostoru, pa je čak doneseno i rješenje građevinske inspekcije o uklanjanju i vraćanju u prvobitno stanje.
To je trebala biti tek jedna od nekoliko pristupnih cesta, no na kraju je ostala jedina - i to nelegalna, a gradonačelnik Baldasar tada je otvoreno najavio da građane ovog dijela grada očekuje 'prometni džumbus'. Kazao je i da će mu trebati oko šest mjeseci da izgradi preostale planirane ceste, no u proteklih pet mjeseci nije se pomaknuo s mrtve točke.
Investitori su potom počeli vršiti pritisak na gradsku vlast, no ona je naizgled neumoljivo odbijala izdati dozvole dok se ne udovolji svim propisima. Ponovno su izgrađeni atesti samog trgovačkog centra, ali problem oko pristupnih cesta je ostao. Ovih dana Ministarstvo prostornog uređenja odbilo je žalbu na lokacijsku dozvolu za cestu i de facto omogućilo njenu legalizaciju, no činjenica je da ona i dalje nema potvrdu glavnog projekta (odnosno građevinsku dozvolu), a kamoli uporabnu dozvolu, koja je predviđena zakonom i garantira da je sve izvedeno po projektima i pravilima struke.
Hipoteka Hypo banke ostaje poseban problem jer dokazuje da investitori nisu ispunili ni osnovni uvjet ugovora s Gradom, na osnovi kojega su dobili dozvolu za izgradnju znatno većeg broja kvadrata. Gradski pročelnik za prostorno uređenje i graditeljstvo Teo Vojković prije samo tjedan dana tvrdio je da do izdavanja uporabne dozvole i otvorenja centra ne može doći prije nego što se ispune preduvjeti, odnosno prije nego što investitori 'otkupe zemljište za prometnice, izgrade ih i predaju Gradu te riješe problem hipoteke Hypo banke'.
Danas pak nudi drugačiju priču: 'Centar je ispunio zakonske uvjete jer je uviđajem na terenu utvrđeno da je priključen na prometnicu. Ministarstvo je odbilo žalbu i lokacijska dozvola za cestu postoji, a sada treba izdati i potvrdu glavnog projekta', kazao je Vojković za tportal. Potvrdio je i da uporabna dozvola nije izdana i ponudio nevjerojatno objašnjenje: 'Pa znate li koliko cesta u gradu nema uporabnu dozvolu, a njima se vozi?!', lakonski će Vojković. Upozorili smo ga da to i nije podatak kojim se treba pohvaliti, no nije konkretno odgovorio.
Baldasarov pročelnik smatra da je potpuno nevažna činjenica da je jedna gradska prometnica još uvijek u privatnom vlasništvu, i to s hipotekom od respektabilnih 30 milijuna kuna; bitno je, kaže, da je ona dostupna svima...
Barem zasad.
Vjerojatno jedina dobra stvar u nevjerojatno splitskom slučaju jest da će se u novom trgovačkom centru konačno zaposliti oko 1500 ljudi i da će se u gradski proračun slijevati oko milijun kuna mjesečno na račun komunalne naknade, pa će biti manje potrebe za povećanjem gradskog prireza, za što se gradonačelnik Ivo Baldasar i dalje zalaže.