Većina američkih višenamjenskih borbenih zrakoplova tipa F-35 je prizemljena, a očekuje se da će još neka ratna zrakoplovstva morati obustaviti letenje. Američki vojni dužnosnici isprva su vidjeli problem kao izolirani incident, no kasnije je postalo jasno da će nedostatak magnezijeva praha u jednom od ključnih dijelova pilotske kabine primorati američko ratno zrakoplovstvo, ratnu mornaricu i marinski korpus na prizemljenje gotovo čitave flote trenutno najprodavanijeg borbenog aviona u svijetu. Evo o čemu je riječ
Američka vojska otkrila je problem s izbacivim sjedalima tipa Martin-Baker, koja se koriste u floti F-35, još u travnju, ali je čekala tri mjeseca da prizemlji te zrakoplove kako bi se u potpunosti istražio problem, rekli su brojni izvori za Air Force Times, smatran poluslužbenim listom američkog ratnog zrakoplovstva i zračnih snaga Nacionalne garde. Naknadno pokrenuta istraga, koja je još u tijeku, uočila je problem na proizvodnoj traci na kojoj se sklapaju F-35, što je prošlog tjedna izazvalo privremenu obustavu proizvodnje.
Anomaliju je potvrdio i Steve Roberts, glasnogovornik britanske tvrtke Martin-Baker, proizvođača izbacivih sjedala za gotovo sve borbene i trenažne zrakoplove zapadne proizvodnje, kojima opskrbljuje čak 93 ratna zrakoplovstva diljem svijeta, među kojima i kinesko. Prema Robertsu, tijekom rutinskog pregleda otkriveno je da je piropatrona na sjedalima Martin-Baker Mk.16 F16F sumnjivo lagana te se nakon detaljnijeg pregleda pokazalo da u ulošku piropatrone nedostaje eksplozivno punjenje za aktiviranje izbacivog sjedala. Piropatrone su, inače, komponente pilotskih sjedala koje eksplodiraju kako bi izbacile pilota iz kokpita, ali i otvorile njegov padobran nakon napuštanja aviona katapultiranjem, a u onima kakve su ugrađene u sjedala Martin-Baker Mk.16 nedostajao je magnezijev prah, sastavni dio eksplozivnog punjenja.
U britanskoj tvrtki kažu da je problem jedinstven za avione tipa F-35, ali nisu precizirali u kojem opsegu. Dodaju i da u ostalim ratnim zrakoplovstvima koja koriste taj tip sjedala nisu pronađeni nedostaci. U Pentagonu pak odbijaju govoriti o broju borbenih aviona koji su prizemljeni. Američko ratno zrakoplovstvo naznačilo je da namjerava završiti pregled više od 300 sjedala do sredine listopada ove godine. Tek nakon pregleda, ističu u američkom ratnom zrakoplovstvu, avioni se mogu vratiti redovitim letovima u sklopu svojih postrojbi.
U međuvremenu su povučeni i F-35 iz sastava Zapovjedništva za obuku američkog ratnog zrakoplovstva, a američka ratna mornarica i marinski zbor također su prestali koristiti svoje F-35B i F-35C. U mornaričkoj komponenti američke vojske ističu da će svaki njihov F-35 biti pregledan prije svakog sljedećeg leta, a ne u serijama tijekom iduća tri mjeseca. U mornarici također odbijaju reći koliko je zrakoplova pogođeno nedostatkom, ali prema navodima medija bliskih Pentagonu, u tom rodu vojske vlada zabrinutost za operativnu sigurnost. 'Sve inspekcije se provode na ubrzan način s visokim prioritetom', rekao je prošlog petka Matthew Olay, glasnogovornik Joint Strike Fightera, programa koji stoji iza aviona F-35.
Zbog problema s piropatronama prizemljeni su i trenažni avioni tipa T-38 Talon i T-6 Texan II. Riječ je o tristotinjak zrakoplova u koje su također ugrađena sjedala tipa Mark.16. Prema pisanju portala Defense News, problem na sjedalima tipa Mk.16 F-16F mogao bi prizemljiti i avione tipa F/A-18B/C/D Hornet i F/A-18E/F Super Hornet, potom E/A-18G Growler, trenažne zrakoplove T-45 Goshawk i F-5 Tiger II, ali i letjelice europske proizvodnje kao što su Eurofighter Typhoon i Dassault Rafale te zrakoplove kojima lete tursko i južnokorejsko ratno zrakoplovstvo.
Britanski tisak je pak objavio da je Kraljevsko ratno zrakoplovstvo stopiralo letenje akrobatskoj skupini Red Arrows te postrojbama koje lete na Typhoonima zbog sigurnosnih problema s izbacivim sjedalima. NATO, ističe Defense News, još uvijek nije odgovorio na upite o potencijalnoj ugrozi zbog tehničkih problema.