Neki društveni trendovi postali su toliko predvidljivi da je i samo njihovo predviđanje postalo trivijalno lako. Jedan od njih je i neopisiva lakoća pljuvanja po svakom novom trendu koji nakratko zahvati svijet, potpuno neovisno o humanoj ideji koja stoji iza njega
Ukoliko posljednjih nekoliko tjedana niste živjeli u nekoj pećini bez struje, vode i, što je još važnije, interneta – gotovo sigurno ste na portalima i društvenim mrežama vidjeli barem jednu slavnu osobu kako se zalijeva ledenom vodom po glavi i pritom ukazuje na potrebu istraživanja amiotrofične lateralne skleroze (ALS, poznata i kao bolest Loua Gehriga) te potiče na doniranje novca za istraživanje te bolesti i pomoć pacijentima koji boluju od nje.
Bill Gates, Mark Zuckerberg, Cristiano Ronaldo, Britney Spears, George Bush, Anna Wintour, Victoria Beckham, Tom Cruise, Usain Bolt… jako je dug popis slavnih političara, poslovnjaka, sportaša, glumaca i pjevača koji su prihvaćanjem 'ledenog izazova' odlučili podići globalnu svijest o ALS-u te uplatiti novac za znanstvena istraživanja koja bi u konačnici trebala pomoći liječnicima da saznaju što više o toj bolesti, a sve u nadi da ćemo jednog dana imati i lijek za nju. Iako je izvorna ideja funkcionirala po principu ili-ili (ili donacija ili zalijevanje po glavi), u međuvremenu je evoluirala do razine na kojoj većina onih koji odluče pomoći prvo snime video zalijevanja, a potom doniraju novac, sve kako bi se pomoglo i konkretno (financijski) i simbolički (podizanjem svijesti).
No kako to već obično biva u gotovo svakoj akciji koja postane globalno popularna, nije trebalo dugo čekati da se jave prvi kritičari hvalevrijednog projekta, pri čemu je 'kritičari' ipak malo prefina riječ – 'hejteri' bi bila puno precizniji opis. Naime 'kritika' ALS Ice Bucket Challengea obično se svodi na 'živciraju me', 'zašto tu vodu ne pošalju žednima u Africi' (ima li ičega što se ne može kritizirati pozivajući se na gladne i žedne u Africi? Očito ne), 'to je njima sve samo promocija' (kao da slavnima tog ranga treba ikakva promocija)…
No brojke vrlo uspješno demantiraju takve kvazikritičare, pa je tako u oko mjesec dana kampanje prikupljeno više od 70 milijuna dolara za istraživanje ALS-a. Usporedbe radi, za istraživanje ALS-a u istom periodu prošle godine prikupljena su 2,5 milijuna dolara. Konkretno, u mjesec dana prikupljeno je više novca nego što je ALS Association (krovna američka udruga za borbu protiv ALS-a) dobila u cijeloj 2012.
Ove brojke ukazuju na fenomenalan uspjeh kampanje za istraživanje ALS-a, pri čemu ne treba smetnuti s uma kolektivno podizanje svijesti o ovoj rijetkoj bolesti, dosad (pre)često zanemarivane, djelomično i zato što je tako izrazito depresivna i tužna.
Nadalje, s obzirom na sjajan uspjeh kampanje ALS Ice Bucket Challenge, za očekivati je da će i druge humanitarne organizacije i zaklade pribjeći nekom sličnom, učinkovitijem načinu promocije, primjerenijem dobu društvenih mreža u kojem živimo. Zbog tog bi trenda tako u budućnosti moglo doći do prikupljanja još više novca za hvalevrijedne ciljeve, što je svakako bolje od toga da po Facebooku i Twitteru dijelimo smiješne videosnimke slavnih osoba samo zato što su zabavne.
Naravno da su se, baš kao i uz svaki globalni fenomen, počele 'šlepati' zvjezdice C kategorije (što je posebno vidljivo kod ovdašnjih 'selebritija' koji su u silnoj želji da (napokon) snime popularni video zaboravili spomenuti ALS, donacije i slične 'sitnice'), ali to ni na koji način ne umanjuje temeljnu dobru namjeru i, u konačnici, vrijednost cijelog projekta.
Ako i dalje niste uvjereni da bi trebalo razmisliti dvaput prije nego što 'pljunete' na ALS Bucket Challenge jer vam, eto, 'idu na živce', pogledajte ovaj video koji je snimio Anthony Carbajal, kojem je dijagnosticiran ALS s 26 godina. Ako vas njegove riječi ne natjeraju da razmislite, teško je zamisliti što bi moglo.