Italija širi svoju mrežu brzih željeznica prema gospodarski zapostavljenom jugu, a ključnu ulogu u tome imaju europska sredstva. Cilj projekta je zaustaviti dugogodišnje iseljavanje stanovništva i potaknuti gospodarski oporavak tog dijela zemlje
Nova dionica duga 145 kilometara povezivat će Napulj na Tirenskom moru i Bari na Jadranskoj obali, a putovanje će trajati samo dva sata, umjesto dosadašnja četiri. Pruga se obnavlja i modernizira pod upravom državne željezničke tvrtke Ferrovie dello Stato (FS), a završetak radova očekuje se do 2028. godine.
‘Riječ je o revolucionarnom projektu, spojit ćemo dvije talijanske luke i dva mora’, rekao je Alessio Forestieri iz građevinske tvrtke Pizzarotti, koja je dio konzorcija što uključuje i kompanije Ghella i Itinera, piše Reuters.
Investicija veća od šest milijardi eura
Ukupna vrijednost projekta nešto je viša od šest milijardi eura, od čega gotovo četvrtina dolazi iz europskog fonda za oporavak od pandemije. Italija je najveći korisnik tog fonda, ali je istovremeno često kritizirana zbog propuštanja rokova i stalnih izmjena izvornih planova. No ovaj projekt već se ističe kao pozitivan primjer uspješne realizacije.
Nova željeznička pruga dio je šire strategije FS-a koja predviđa ulaganja od čak 60 milijardi eura u idućih deset godina, s ciljem jačanja i širenja željezničke mreže diljem Italije. Iako zemlja ima više od 17.000 kilometara pruga, mreža je i dalje koncentrirana na bogatiji sjever, dok su unutrašnjost i jug kronično zanemareni.
Konačno i jug dobiva svoju brzu prugu
Više od 1.000 kilometara FS-ovih pruga već koristi brze vlakove, ali razvoj prema jugu je stao još 2009. godine, kada je najjužnija točka dosegnula grad Salerno, južno od Napulja. Daljnji radovi godinama su kočeni zbog financijskih problema.
Nova dvokolosiječna pruga prema Bariju zamijenit će dosadašnju sporu jednokolosiječnu. Sve postojeće stanice bit će obnovljene, a u zabačenom području Irpinije, smještenom u unutrašnjosti iznad Napulja, gradit će se i nova stanica.
Tisuće novih radnih mjesta
Prema procjeni instituta Svimez, koji se bavi analizom juga Italije, već u fazi izgradnje projekt će generirati više od četiri milijarde eura nove gospodarske aktivnosti te otvoriti 62.000 radnih mjesta.
Federica Favo, 29-godišnja inženjerka iz Napulja, koja radi na jednom od gradilišta, kaže da joj je projekt promijenio život: ‘Kad sam upisala građevinu, svi su govorili da sam luda. Danas imamo stvarno tržište rada ovdje. Baza gradilišta izgleda kao mali grad koji nudi bezbroj mogućnosti.’
Jug u borbi protiv depopulacije
Južna Italija, poznata kao Mezzogiorno, godinama se suočava s ozbiljnim gubitkom stanovništva. U razdoblju od 2012. do 2022. regiju je napustilo gotovo 200.000 mladih s diplomom, a dodatnih 138.000 otišlo je u inozemstvo. Prema procjenama Svimeza, do 2080. godine jug bi mogao izgubiti više od osam milijuna ljudi, čime bi njegov udio u ukupnom broju stanovnika Italije pao s 33,8 na 25,8 posto.
Giuseppe Cirillo, čelnik projekta za brzu prugu iz infrastrukture FS-a, uvjeren je da nova linija može preokrenuti negativne demografske trendove: ‘Stavljanje ove pruge u funkciju ključno je, osobito za sva ona udaljena mjesta i sela koja posljednjih godina gube stanovništvo.’
Po njemu, nova željeznica omogućit će ljudima da ostanu živjeti u svojim mjestima i putuju na posao u veće gradove, umjesto da se moraju trajno seliti.