Sjeveroistočni koridor (Northeast Corridor), najvažnija i najprometnija putnička željeznička pruga u SAD-u, godinama je simbol i snage, ali i slabosti američke infrastrukture. Proteže se od Washingtona do Bostona, prolazi kroz Baltimore, Philadelphiju i New York, a svakoga dana njome se vozi više od 800.000 ljudi i prometuje 2000 vlakova. Ova pruga nije samo prometna arterija – ona je oslonac regije koja generira petinu američkog BDP-a i trećinu svih radnih mjesta
Da stvar bude impresivnija, kada bi područje koje Koridor povezuje bilo samostalna država, imalo bi treće najveće gospodarstvo na svijetu – veće i od Njemačke.
No iza impresivnih brojki krije se zabrinjavajuća realnost: velik dio ove infrastrukture star je više od stoljeća, a kvarovi, usporenja i zastoji svakodnevna su pojava, piše portal The B1M.
Krhka kost ključne megastrukture
Iako Amtrak – nacionalna putnička željeznica SAD-a – upravlja Koridorom i ulaže u nove vlakove, brzine koje bi ih svrstale u kategoriju brzih moguće su samo na oko 80 kilometara pruge. Na većini dionica prisiljeni su usporavati zbog zastarjele tehnologije, krivina, tunela i mostova građenih u 19. i početkom 20. stoljeća.
Jedan od najkritičnijih dijelova je Baltimorski te tunel Potomac, otvoren davne 1873. godine. Zidovi su mu napukli, pod se raspada, a voda neprestano prodire. Vlakovi ondje voze tek 48 km/h, a svaki ozbiljniji kvar mogao bi prekinuti sav promet na Koridoru.
Obnova stoljeća: Projekti vrijedni milijarde
No stvari se napokon pomiču. Zakon o infrastrukturi iz 2021. godine osigurao je 16 milijardi dolara samo za Koridor, a ukupna planirana ulaganja iznose čak 176 milijardi dolara. Cilj je modernizirati najzapuštenije dijelove i konačno unijeti 21. stoljeće u srce američke željezničke mreže.
Najveći projekt je izgradnja novog tunela Frederick Douglass kod Baltimorea. Vrijednost radova procjenjuje se na šest milijardi dolara, a dovršetak je predviđen za 2035. Novi tunel omogućit će brzine do 160 km/h, a postojeći će se potom izbaciti iz prometa.
Slična obnova odvija se i kod rijeke Susquehanna, gdje most star više od 100 godina još uvijek ima rotirajući dio koji se ručno pomiče kako bi propustilo brodove. Novi most imat će četiri kolosijeka, bit će viši i moderniji, a radovi su već započeli.
Philadelphia, New York i novi mostovi
Šesta najnaseljenija američka metropola Philadelphia dobiva temeljito obnovljenu stanicu 30th Street – projekt vrijedan 500 milijuna dolara. Očuvat će se njezini povijesni elementi, poput brončanih vrata i drvenih klupa, a dodaju se novi sadržaji, trgovine i moderni uredi.
I jedan od najozloglašenijih mostova – Portal kod Newarka – uskoro odlazi u povijest. Novi, Portal North Bridge, koji je već u izgradnji, bit će fiksan i omogućit će nesmetan promet bez zaustavljanja zbog plovidbe ispod njega.
No možda najvažniji zahvat je izgradnja novog tunela ispod rijeke Hudson, a on će povezivati New Jersey i Manhattan. Stari tuneli, izgrađeni početkom 20. stoljeća, oštećeni su tijekom uragana Sandy 2012., a jedan ozbiljan kvar mogao bi izazvati redukciju prometa od 75 posto ili potpuni kolaps.
Zato novi tunel Hudson, čija je izgradnja započela 2023., predstavlja ključ sigurnosti i dugovječnosti ove linije.
Kada svi planirani radovi završe i novi vlakovi uđu u promet, maksimalna brzina na Koridoru povećat će se na 260 km/h, što će skratiti putovanja i učiniti promet efikasnijim.
Iako te brojke još uvijek zaostaju za japanskim shinkansenima ili francuskim TGV-om, za SAD je to povijesni pomak. Velike nade polažu se i u projekt Brightline West, a on bi 2028. trebao povezati Las Vegas i Los Angeles brzinama do 320 km/h.