Kompanije diljem Sjedinjenih Američkih Država počele su stavljati dodatne naknade na račune svojih kupaca kao odgovor na sveobuhvatne carine koje je predsjednik Donald Trump nedavno najavio. Trumpov ekonomski rejting opao je nakon najave uvođenja tarifa za većinu zemalja
Dana 2. travnja Trump je predstavio uvođenje općih carina od najmanje 10 posto na gotovo sve zemlje, što je nazvao 'Danom oslobođenja' za SAD. Međutim samo nekoliko dana kasnije, u srijedu, odlučio je privremeno obustaviti njihovu primjenu na razdoblje od 90 dana, obrazloživši tu odluku tvrdnjom da su Amerikanci postali 'zabrinuti' i 'uplašeni', prenosi Independent.
Iz ove privremene obustave izuzeta je jedino Kina, zbog čega je u tijeku trgovinski rat između Trumpove administracije i kineskog predsjednika Xi Jinpinga. Sjedinjene Države uvele su carine u visini od 145 posto na kinesku robu dok je Peking odgovorio kontramjerama — carinama od 125 posto.
U međuvremenu, vlasnici američkih tvrtki izvještavaju da su prisiljeni povećati cijene i taj teret prenijeti na potrošače dok se trgovinski sukob s Kinom nastavlja, a kraj 90-dnevne pauze za ostale zemlje sve se više približava.
'Trumpova tarifna nadoplata'
Primjerice, brend seksualnog wellnessa Dame automatski je počeo dodavati pet dolara na svaku kupnju pod nazivom 'Trumpova tarifna nadoplata', izvještava CBS News.
'Cijela naša industrija oslanja se na Kinu, tako da smo već osjetili posljedice', izjavila je izvršna direktorica Damea, Alexandra Fine, za CBS. 'Cilj uvođenja tarifne nadoplate kao zasebne stavke na blagajni bio je podsjetiti ljude da se radi o dodatnom porezu za nas. Htjela sam da shvate zašto su proizvodi skuplji — jer je to rezultat donesenih političkih odluka', dodala je.
Talijanska obućarska tvrtka Labucq također je najavila povećanje cijena za 10 posto sljedećeg mjeseca. U objavi na društvenim mrežama naveli su da je to povećanje nužno kako bi tvrtka mogla 'ostati održiva', prenosi CBS News.
Ryan Babenzien, osnivač brenda za proizvode za osobnu njegu Jolie Skin, slično je poručio putem društvenih mreža: to da je njegova tvrtka prisiljena podići cijene zbog Trumpovih — kako ih je nazvao — 'ludih carina'.
Ekstremno povećanje cijena
'Tehnički, MI ne povećavamo svoje cijene, ali carine će poskupjeti kupnju proizvoda Jolie američkim potrošačima', napisao je Babenzien, prenosi Newsweek. 'Vjerujemo da je transparentnost pravi put i odajem 'priznanje' Trumpu za odluku da ovu carinu praktički prenese na sve potrošače u SAD-u. U Jolieu smo već neko vrijeme planirali moguće povećanje cijena, ali nismo ni slutili da će to na kraju izgledati ovako ekstremno.'
Neke tvrtke čak koriste nadolazeće carine kao marketinški alat, pokrećući promocije poput 'rasprodaje prije carina'. Tako je proizvođač začina Burlap & Barrel organizirao akciju pod nazivom 'Proljetno čišćenje koje se pretvorilo u improviziranu tarifnu rasprodaju', tijekom koje su svi njihovi proizvodi sniženi za 20 posto, navodi CBS News.
Trumpu pada rejting
Istovremeno, sve više američkih građana izražava nezadovoljstvo Trumpovom carinskom politikom. Nova anketa CBS News/YouGov pokazuje da je njegov ekonomski rejting pao za četiri postotna boda u odnosu na ožujak. Čak 60 posto ispitanika izjavilo je da ne odobrava uvođenje carina.
Uz to, 53 posto ispitanika smatra da se stanje u gospodarstvu pogoršava.