'Za Boga miloga, ovaj čovjek ne može ostati na vlasti', uskliknuo je američki predsjednik Joe Biden usred Varšave, očito ponesen susretom s ukrajinskim izbjeglicama i poljskim domaćinima, referirajući se na Vladimira Putina i njegovu agresiju na susjednu državu. Bidenove primjedbe izazvale su primjetnu nelagodu u Europi, koja se od njih ogradila jer su slutile na otvorenu objavu rata, a hitno je reagirala i američka administracija te je pokušala objasniti da je predsjednik zapravo htio reći da 'Putinu ne smije biti dopušteno da ima vlast nad svojim susjedima ili regijom'
Dan kasnije, međutim, Joe Biden odbio se ispričati i ustrajao je na svom stavu: kazao je da je zadnji dio njegova govora u Varšavi zapravo bio 'razgovor s Rusima'.
'Priopćio sam to ne samo ruskom narodu, nego i cijelom svijetu. Ovo je samo konstatacija jednostavne činjenice da je ovakvo ponašanje potpuno neprihvatljivo. Potpuno neprihvatljivo. A način da se s tim nosimo jačanje je i održavanje NATO-a potpuno ujedinjenim i pružanje pomoći Ukrajini gdje god to možemo', rekao je američki predsjednik za CNN.
Profesorica političke komunikacije na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu Marijana Grbeša Zenzerović smatra da u ovom slučaju i Amerika taktizira koristeći propagandu, kao što se to uostalom događa na svim stranama u svim sukobima u povijesti - samo što je u ovom slučaju ta država manje taktična i znatno izravnija nego inače. No u pozadini se svejedno vode uobičajeni diplomatski procesi.
'Rat u Ukrajini, odnosno ruska agresija na tu zemlju u novom globalnom komunikacijskom okruženju doista je specifična, otvorila je neke nove paradigme na svim razinama. Najprije imamo ekstenzivno korištenje društvenih mreža - odnosno prvi 'tik-tok rat' u povijesti - u čemu su Ukrajinci vrlo spretni. Zahvaljujući maestralnoj ulozi predsjednika Zelenskog dobili su potporu za svoj narativ u rekordnom roku. Informacije naprosto izgledaju drukčije nego prije: imamo njegova obraćanja u nacionalnim parlamentima i drugim institucijama koja nailaze na izvanredan odjek jer on direktno proziva svjetske lidere i ne taktizira iako je jasno da ima svoju diplomatsku strategiju. Potom, što je možda još važnije, u današnjem digitalnom okruženju informacije pristižu u realnom vremenu, a onda jednako brzo dobivamo i reakcije. Zelenski je prozvao Orbana, a ovaj mu je odgovorio: kao da pratimo njihov razgovor gotovo pa uživo', objašnjava Grbeša.
U tom kontekstu, kaže, Bidenov istup u Varšavi zapravo je razgolitio licemjerje globalne diplomacije.
'Američki predsjednik izgovorio je ono što velik broj ljudi zapravo misli i osjeća i zaista je licemjerno da se, u trenutku u kojem se u Ukrajini raketiraju bolnice i razaraju čitavi gradovi, on mora ispričavati zbog toga. No njegova izjava definitivno nije bila taktična i razumljiva je reakcija diplomata, jer diplomacija zapravo jest taktiziranje: svi znaju da će se na koncu rata morati razgovarati s Rusijom i njenim predsjednikom i ovo je bio pokušaj ublažavanja retorike i njenog vraćanja na standardni diplomatski kolosijek. Ali da, ispalo je dosta licemjerno', smatra ova stručnjakinja.
Grbeša Zenzerović upozorava i na to da su u samoj Americi reakcije na govor Joea Bidena uglavnom bile pozitivne, pogotovo njegovih simpatizera.
'On je imao problem s percepcijom da je čovjek u godinama i da u ovom konfliktu de facto nije prisutan, da naprosto nije dovoljno snažan. Njegov govor, a posebno naknadno odbijanje da se ispriča, izazvali su još bolji odjek jer je demonstrirao da ipak ima čvrstinu i odlučnost', tumači Grbeša.
U svakom ratu koristi se propaganda - ponavlja ona, ipak se složivši s tezom da se ukrajinska pobjeda u informacijskom i komunikacijskom smislu prije svega odnosi na tzv. zapadni svijet.
'Da, djelomično je točno to da svi živimo u komunikacijskim balonima i da unutar njih dobivamo informacije koje više ili manje hrane naš svjetonazor. Postoje istraživanja koja pokazuju da su Rusi usmjerili značajne komunikacijske napore u druge dijelove svijeta, poput Indije, Azije, Afrike ili Južne Amerike - onamo gdje mogu igrati na antiameričku retoriku i gdje dobro prolaze njihove poruke. Ta tržišta znatno su prijemčivija na njihov narativ, pa i recimo na propagandna videa na Tik Toku, u kojima ruski vojnici dijele bombone nekoj djeci. Pogotovo zato što je Ukrajina manje koncentrirana na te zone', objašnjava Grbeša.
'Dakle, kad kažemo da je Ukrajina pobijedila u ovom komunikacijskom ratu, prije svega ipak mislimo na naš političko-kulturno-medijski dio svijeta. U drugome to baš i nije tako', zaključuje sugovornica tportala.