riječ stručnjaka

Koga za predsjednika: Milanović Tuđmanom napao Primorca, kreće bitka za 14 posto neodlučnih

22.11.2024 u 13:39

Bionic
Reading

Dok nas predsjednički izbori čekaju na samom kraju 2024., službena kampanja trebala bi krenuti za tri tjedna. No, ona neslužbena traje već neko vrijeme, kandidati su izašli sa svojim sloganima, a mnogi su se i raspršili diljem Hrvatske. Tijek dosadašnje kampanje analizirali smo s komunikacijskim stručnjacima Smiljanom Leinert Novosel i Jerkom Trogrlićem

Aktualni predsjednik Zoran Milanović već nekoliko tjedana na svom Facebook profilu dijeli poruke vezane uz izbornu kampanju, a jučer je otkrio i svoj slogan s kojim ide u pohodn na još jedan mandat na Pantovčaku. 'Predsjednik za predsjednika' moto je kojim će se predstavljati u kampanji, no Marija Selak Raspudić odmah je upozorila da je taj slogan već viđen i to kod Franje Tuđmana 1997.

S druge strane, HDZ-ov kandidat Dragan Primorac prije tjedan dana predstavio je svoj slogan - 'Za novog predsjednika koji ujedinjuje'. Marija Selak Raspudić ima dva slogana - 'Marija za Hrvatsku' te 'Više od karaktera', s kojim se narugala Milanovićevom sloganu iz prethodne kampanje (op.a 'Predsjednik s karakterom'). Ivana Kekin u utrku ide sa sloganom - 'Predsjednica nove generacije'.

Stručnjaci složni: Milanović ima bolji slogan

Tko je bio bolji u osmišljavanju slogana pitali smo profesoricu Smiljanu Leinert Novosel, stručnjakinju za političku komunikaciju, te političkog analitičara i komunikacijskog stručnjaka Jerka Trogrlića.

'Što se tiče slogana, 'Predsjednika za predsjednika' je, komunikacijski gledano, odličan slogan no budući da je već iscrpljen ne može polučiti iste efekte kao 1997. Netko postavlja pitanje nije li to čak namjerno napravljeno ili je napravljeno jer se nije znalo da je to raniji Tuđmanov slogan. Možda i teško da se nije znalo, jer se danas sve zna. Ako je to trebala biti aluzija, onda je to izabrano spretno. Za sad je činjenica da je to efektan i komunikacijski izrazito kvalitetan slogan. Dodala bih da ono kako komunicira Zoran Milanović je zapravo - 'komuniciram da ne bih pogriješio', odnosno nešto kratko i efektno, ali da ne pogriješi. Što se tiče Dragana Primorca, mislim da je njegov slogan predugačak i nije dovoljno sažet. Primorac komunicira da bi pojačao komponentu zajedništva, povezanosti, dostojanstva funkcije i suradljivosti. S druge strane, Selak Raspudić je išla na način da pokaže da je ona odgovorna, savjesna i da je veliki kontrast u odnosu na Zorana Milanovića - 'Marija za Hrvatsku' i 'Više od karaktera', spretno je željela to povezati. Za nju kao kandidatkinju koja je visoko pozicionirana u anketama to je primjereni slogan', kaže Leinert Novosel.

Da je u izboru slogana Milanović bio uspješniji smatra i Trogrlić. 'S aspekta struke 'Predsjednik za predsjednika' je nešto što je efektnije, zvučnije. I jedan i drugi su se bavili kontekstom u kojem se u ovom trenutku nalaze i dobro opisuju kampanju koju provode jedan i drugi svojim sloganom. Međutim, kod Primorca, da idete pitati ljude nisam siguran koliko ga je ljudi zapamtilo, malo je duži slogan. Ali ponavljam, on prije svega reflektira kampanju koju Primorac vodi i razliku koju želi pokazati u odnosu na Milanovića koji se svađa, Milanovića koji isključuje i koji ne surađuje, te Primorac želi biti njegov antipod, što je komunikacijski ispravna taktika. A Milanović odabire slogan u kojem stoji čitava njegova kampanja, a to je - 'ja sam jedina alternativa HDZ-u, jedina brana da HDZ ne preuzme sve i ja sam predsjednik. To je nešto što koristimo i inače kada se ide u obranu mandata, neovisno radi li se o načelnicima, gradonačelnicima, županima ili predsjednicima - držimo im tu aureolu funkcije što je duže moguće, odnosno da bude predsjednik, a ne kandidat za predsjednika. To je njegova velika prednost u odnosu na sve protukandidate jer je do zadnjeg dana i predsjednik', kaže Trogrlić za tportal.

Milanović namjerno kopirao Tuđmana?

Međutim, iznenadilo ga je da su Milanović i njegov tim posegnuli za sloganom koji je već ranije korišten, ali ne bi ga iznenadilo da je to bilo namjerno. 'Niti on ni njegov tim nisu premladi da se ne bi toga sjećali. Osim toga, kad izabereš slogan, uvijek provjeriš da li je korišten u nedavnoj prošlosti, bilo u Hrvatskoj ili u okruženju. Međutim, pretpostavljam da se on te aluzije ne boji i ne bježi od nje. Ako pogledamo i motive na fotografiji koja je objavljena uz slogan, s jedne strane je Meštrovićeva Povijest Hrvata, a s druge strane Vukovarski vodotoranj. Ne bježi od tog domoljubnog pa i suverenističkog aspekta u kampanji i hvata puno širu populaciju, nego što je to lijevo biračko tijelo', pojašnjava Trogrlić.

Neki su u Milanovićevom preuzimanju Tuđmanovog slogana vidjeli i svojevrsnu provokaciju prema Primorcu i poruku da Primorac nije istinski HDZ-ov kandidat.

'Milanović je sigurno mnogim HDZ-ovcima autentičniji kandidat nego Primorac. To je problem za Primorca, kojeg su oni počelu rješavati no koliko uspješno, vidjet ćemo. Ali istraživanja su pokazala da postoji dobar dio birača HDZ-a koji neće glasati za Dragana Primorca. I on je od nestranačkog i nadstranačkog kandidata postao potpuno HDZ-ov kandidat u posljednjim tjednima kampanje', nadodaje Trogrlić.

Da će dio HDZ-ovih birača glasati za Milanovića uvjerena je i Leinert Novosel. 'On zastupa suverenističku politiku već duže vremena i više mu je stalo kako će ga ljudi doživjeti i hoće li se osjećati sigurno i stabilno. Primorac više zastupa koncepciju brige za sve građane, koje će on zastupati na način da će vratiti dostojanstvo funkciji, da će se brinuti o domovini, o znanju i poštenju. Ali Primorac prije svega mora postati uvjerljiv i prihvatljiv. Ono što je poanta za izbor predsjednika, to su izrazito personalizirani izbori i moraju vas ljudi vidjeti u ulozi predsjednika. Ako vas vide na toj funciji, onda ste ozbiljan kandidat, ako vas ne vide, onda imate malu šansu', poručuje stručnjakinja.

Kome odgovara datum izbora?

Izbori će se, odlučila je jučer Vlada, održati 29.prosinca, točno između Božića i Nove godine. Odmah se postavilo pitanje kome odgovara taj datum.

'Izbor je bio između 22. i 29. prosinca. S obzirom da je tu odluku donijela Vlada, trebao bi naći nekakvu korist za Primorca u tom datumu. Iskreno, ja je ne vidim. Jer to što će možda za praznike doći ljudi iz dijaspore, nisam siguran da su to nužno HDZ-ovi birači. To što je to dalje od ove afere s Berošem, mislim da sedam dana ne mijenja previše stvari. Drugi krug će poremetiti građanima odmore i odlaske na skijanje i može donekle utjecati na nižu izlaznost. Ali prema procjenama razlika u drugom krugu je i dalje toliko velika, možda može biti manja s nižom izlaznošću, ali ne i premoštena', poručuje Trogrlić.

Što očekivati u nastavku kampanje?

Prema rokovima koji će početi teći od sljedećeg tjedna kada na snagu stupi odluka o raspisivanju predsjedničkih izbora, prava službena kampanja trebala bi krenuti od 13. prosinca. Sve do sada se vodi pod neslužbenu kampanju, u kojoj zasad nismo vidjeli izravne srazove protukandidata, osim eventualnih sporadičnih podbadanja.

'U samoj kampanji se do sada nije dogodilo ništa ozbiljno osim što je razlika između Milanovića i Primorca porasla. I to je ono što je porazno za glavnog izazivača jer ne možete u samoj službenoj kampanji kroz mjesec dana toliku razliku stići, osim ako se ne dogodi neki nevjerojatan gaf ili događaj. Ako kampanja nastavi ići normalnim tijekom onda je ta razlika nepremostiva. Ako bih komentirao same kampanje, najviše rade u toj kampanji Ivana Kekin i Marija Selak Raspudić. Kekin ima najjaču i najkreativniju i digitalnu i terensku kampanju, dok Selak Raspudić vrlo konzistentno izlazi sa stavoima pokušava redovito na dnevno-političke situacije davati svoje viđenje u kojima jednako napada Milanovića i Primorca. Dok se, s druge strane, Kekin bavi isključivo Primorcem i svojim programom, međutim za nju je najveći problem u rezultatskom smislu Milanović, a ona njega ne dodiruje, već pokušava otvarajući lijeve politike i teme pokazati drugačije lice kako bi lijevi kandidat trebao izgledati. To je presuptilno i preslabo da bi polučilo rezultat kakav ona kao kandidat zaslužuje. U ovom trenutku je predominantna tema jesi li za HDZ ili protiv HDZ-a, a nitko nije više protiv HDZ-a u ovom trenutku od Zorana Milanovića. Ako pogledate njegovog programa nema, mi nemamo nijedno njegovo obećanje za sljedeći mandat osim da će biti brana HDZ-u. I na tome će, po svemu sudeći, pobijediti na ovim izborima. Svaki gaf HDZ-a je na neki način reklama za njega', kaže Trogrlić.

Kako će izgledati daljnja kampanja ocjenjuje i Leinert Novosel.

'Sadašnjem predsjedniku ne treba dodatno nabrijavanje odnosa. Ta atmosfera je toliko tipična za njega da tu atmosferu ne treba potencirati. Jedino može pogriješiti ako se usmjeri u tom pravcu, a ne bi trebao. Primorac s druge strane traži svoj prostor i hoće oduševiti one za koje misli da su nezadovoljni Milanovićem, i pokazati da je on pravi kandidat koji ih može povezati. Dok ovaj ističe podjele i stalno napada postojeće institucije, Primorac neutralizira podjele i hoće povezivati ljude. A Selak-Raspudić cijelo rijeme govori da će biti odgovorna, da nije ničija, da će raditi u interesu cijele Hrvatske. Ono što je interesantno da su na trećem mjestu prema Crobarometru, odnosno 14 posto neodlučnih. E to je za sad eventualno bazen prema kojem se usmjeravaju kampanje', poručuje.

Ušao u konflikt

Obje stručnjaka s kojima smo razgovarali ističu da Primorac nije bio toliko u medijima i da je fokusirao na teren i to, uglavnom razgovore s članstvom HDZ-a. Leinert Novosel kaže da to nije bila loša strategija jer je vjerojatno htio obnoviti veze s članstvom, dok Trogrlić navodi kako Primorac za sada nije iznio ozbiljan program i sadržaj, ali i da nije bio ni u konfliktu s Milanovićem.

'Taj konflikt s Milanovićem, u koji on sada ulazi, je nešto što ima i dobru i lošu stranu. Neminovan je ako ga želi stići, jer nitko tu borbu umjesto njega ne može odraditi. Kad krene tako, onda to znači da i on skida rukavice i ulazi u teren u kojem je Zoran Milanović najbolji, a on prestaje biti onaj dragi, pozitivni, optimisitčni znanstvenik nego postaje sve sličniji Milanoviću, a to znači da gubi. Veliki je izazov za one koji vode tu kampanju - kako rušiti Milanovića, i biti kritičan i negativan, a s druge strane ne postati isti on', zaključuje Trogrlić.