Nakon pojave koronavirusa na brodu LNG-a Hrvatska Hrvoje Krhen, direktor LNG-a Hrvatska, uputio je e-mail podređenima i suradnicima u kojem necijepljene zaposlenike naziva 'nebitnima', a za radnika koji je donio koronavirus na brod traži da mu se 'otkaže daljnja suradnja' i 'onemogući ulazak u područje terminala'. Krhen sve negira i tvrdi da nitko nije dobio otkaz zbog covida i da na brodu nema nebitnih
(…) E sad što se tiče ove situacije moram priznati da razina neodgovornosti od 33 posto necijepljenih članova posade nadilazi moje moći shvaćanja. Dakle zbog apsolutno nebitnih pojedinaca dovodimo se u situaciju gdje kompromitiramo sve dobro učinjeno. Sumnjam da necijepljeni dio posade posjeduje specifične vještine i sposobnosti koje je teško pronaći na tržištu rada (…) Što se tiče dotičnog koji je uzrokovao ovu situaciju kada napusti FSRU molim da mu se otkaže daljnja suradnja sa LNGH te onemogući ulazak u područje terminala. (…)
Dio je to poduljeg e-maila koji je podređenima početkom listopada uputio Hrvoje Krhen, direktor LNG-a Hrvatska, koji je tportal dobio na uvid nakon što je utvrđeno da je jedan član posade pozitivan na koronavirus. Kako smo izvijestili u srijedu, pomorci na brodu LNG-a Hrvatska, plovećoj jedinici za uplinjavanje ukapljenog prirodnog plina (FSRU) LNG terminala u Omišlju, morat će se cijepiti ako žele nastaviti raditi. Takvu odluku Krhen je obrazložio činjenicom da ju je donijela norveška tvrtka Golar LNG Ltd., pod čijom kapom rade pomorci na brodu. Nakon toga javili su nam se zaposlenici tvrdeći da je njihov kolega koji je donio koronavirus na brod dobio otkaz iako je imao negativan PCR test.
'Necijepljeni članovi posade navode se kao nebitni pojedinci, a bez tih 33 posto brod ne bi funkcionirao. Ti ljudi svakodnevno donose milijune kompaniji, a omalovažava ih se, vrijeđa jer se nisu cijepili, osim toga, do toga dana i trenutka cijepljenje nije bilo obavezno, ni od strane LNG-a Hrvatska ni Golara', kazali su nam ljudi koji ondje rade. Dodaju kako je kolega koji je donio koronu, unatoč negativnom PCR testu, dobio otkaz preko e-maila, kao da živimo u doba najcrnjeg komunizma.
U pisanom odgovoru iz LNG-a Hrvatska to demantiraju i kažu da koronavirus ne može biti razlog za prekid radnog odnosa.
'Do sada je na FSRU brodu bilo nekoliko izoliranih slučajeva zaraze koronavirusom, unatoč negativnom PCR nalazu kao preduvjetu ukrcaja na brod. U svim dosadašnjim slučajevima osobe koje su se zatekle na brodu s koronavirusom zbrinute su na adekvatan način, odnosno nije (niti im neće niti to može biti razlog za prekid radnog odnosa od strane Golara), već su momentalno udaljene/iskrcane s broda kako bi se izbjegla epidemiološka eskalacija u zatvorenoj sredini te im je ponovo omogućen ukrcaj sukladno pravilima koja je donio brodar, odnosno u ovom slučaju Golar.
Od INA-e do LNG-a
Krhen je diplomirao 2008. godine diplomirao na Rudarsko-geološko-naftni fakultetu da bi se po završetku studija odmah zaposlio u INA-i kao inžinjer. Tamo se zadržao godinu dana nakon čega prelazi i Plinacro u kojem gradi karijeru i na raznim funkcijama provodi više od 10 godina. U LNG Hrvatska, u kojem je Plinacro suvlasnik, prešao je 1. siječnja 2020. godine na funkciju tehničkog direktora. Krajem ožujka 2020. dotadašnja šefica LNG Hrvatska Barbara Dorić razriješena sa funkcije direktora društva na vlastiti zahtjev radi odlaska na funkciju člana Uprave INA-e, a njeno mjesto preuzo je Krhen.
Naime svaki zaraženi član posade mora biti zamijenjen drugim, što iziskuje određeno vrijeme, a u tom periodu FSRU ima poteškoće rada pri punom kapacitetu. S obzirom na to da se radi o djelatnosti koja je od strateškog interesa za Republiku Hrvatsku, ne možemo dopustiti zarazu većeg broja članova posade jer bismo time ugrozili kontinuitet rada terminala, a samim time i kontinuiranu isporuku prirodnog plina’, stoji u odgovoru LNG-a Hrvatska.
Nakon što smo zatražili dodatne odgovore od LNG-a Hrvatska i to da nam pojasne je li uobičajena poslovna praksa da se zaposlenike naziva nebitnima te da nam kažu što je značilo 'otkazivanje suradnje' i 'onemogućavanje pristupa terminalu' osobi koja je unijela koronavirus, najprije nas je nazvao Krhen, a potom smo dobili i odgovor iz LNG-a Hrvatska. U telefonskom razgovoru Krhen, kojem smo dali do znanja da smo vidjeli što je napisao, a on to nije negirao, ponovio nam je da pomorac koji je dobio koronavirus nije dobio otkaz jer ga zbog toga nije mogao ni dobiti te da je u tijeku njegov povratak na radno mjesto.
'Dogodilo se da je unatoč negativnom PCR testu čovjek bio zaražen, a to je u jednoj maloj sredini, kakva je brod, na kojem ima 30-ak ljudi, vrlo nezgodna situacija. Da se svi zaraze, mi ih ne možemo zamijeniti sve odjednom. Možemo jednog, dvojicu, ali sve je nemoguće. Zbog toga postoje upute koje smo izdali', kazao je Krhen.
Na naše pitanje kako onda objašnjava to da je od podređenih tražio da mu se kad siđe s broda 'otkaže daljnja suradnja' i 'onemogući pristup terminalu', kazao je kako se radi o tome da zaraženog čovjeka treba maknuti s broda i izolirati od ostatka posade, ali da o otkazu nema govora. Upitan je li uobičajena poslovna praksa to da se zaposlenike naziva nebitnima i vrijeđaju njihove vještine, Krhen navodi da je to izvađeno iz konteksta.
'Lanac nam je jak koliko je jaka najslabija karika u njemu', ustvrdio je direktor LNG-a Hrvatska. U dodatnom pisanom odgovoru iz LNGH odgovoreno nam je da se oboljeli član posade u kontroliranim uvjetima iskrcao, odnosno udaljio s broda, a njegove obveze raspodijeljene su na ostale članove posade.
'Dakle nije mu otkazan ugovor o radu niti je iniciran prekid suradnje, već je upućen u zakonski propisanu samoizolaciju. Po isteku epidemioloških mjera spomenuti član posade, koji je udaljen s broda, vratit će se na radno mjesto, uz ispunjenje jednog od propisanih uvjeta iz Upute za postupanje u cilju sprječavanja širenja bolesti COVID-19. Samim time je evidentno da je svaki djelatnik/član posade iznimno važan za uspješno obavljanje kompleksnoga posla kakvo je kontinuirano upravljanje tehnološkim procesom koji se odvija na brodu.
Zbog specifične zatvorene sredine, kakva je brod, svaka epidemiološki rizična situacija predstavlja potencijalni sigurnosni problem pa je nužno da se svi, uključujući vanjske suradnike te goste (na terminalu i na brodu), ponašamo i postupamo sukladno nacionalnim smjernicama borbe protiv koronavirusa', naveli su u odgovoru.
Je li tražen otkaz za radnika koji je donio koronavirus na brod, odgovor smo potražili i od Igora Mihovilovića iz Golar Viking Managementa, tvrtke registrirane u Splitu, koja je u stopostotnom vlasništvu norveškog Golara, kojem je između ostalih bio upućen navedeni e-mail. On je pak istaknuo da 'u procesu zapošljavanja posade LNG-a Croatia, Golar Viking Management primjenjuje pravila tvrtke Golar LNG ltd., koja su istovjetna istima na svim brodovima kompanije te da od 1. siječnja 2022. godine članovima posade na brodovima neće biti moguć ukrcaj ukoliko nisu cijepljeni protiv bolesti COVID-19'.
Dodao je da ni u kojem trenutku ni za jednog člana posade od strane Krhena ili bilo kojeg drugog djelatnika LNG-a Hrvatska nije zatraženo otkazivanje ugovora o radu, već udaljavanje od ostatka posade te promptno napuštanje područja terminala kako bi se epidemiološki rizik sveo na najmanju moguću mjeru.
'Svim pomorcima koji su preboljeli koronavirus, nakon adekvatnog opravka, omogućen je povratak na radna mjesta. Naprotiv, upravo zadnjem zaraženom pomorcu na LNG-u Croatia nakon oporavka bit će omogućen povratak na radno mjesto u Omišalj', odgovorio je Mihovilović, dodajući da Golar, kao niti LNG Hrvatska ni na koji način ne diskriminiraju pomorce oboljele od bolesti COVID-19, već nakon oporavka mogu normalno nastaviti sa svojim radnim obavezama.