Porast razine mora uslijed klimatskih promjena ozbiljno bi mogao ugroziti glavne naftne luke na svijetu, od Saudijske Arabije do SAD-a, predviđa novo istraživanje
Vrlo izvjestan porast razine mora od jednog metra, koji dio znanstvenika u slučaju da dođe do urušavanja ledenih ploča i da se ne zaustave emisije štetnih plinova očekuje već oko 2070., mogao bi biti poguban za najveće naftne luke na svijetu, pokazala je nova studija.
Posebno su ranjive dvije luke u Saudijskoj Arabiji – Ras Tanura i Janbu – kojima upravlja državna naftna kompanija Aramco i preko kojih se izvozi 98 posto nafte iz te zemlje.
Na popisu ugroženih luka su i one u Houstonu i Galvestonu u SAD-u, kao i u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Kini, Singapuru i Nizozemskoj, piše Guardian.
U novom stoljeću moguć i porast od tri metra
Prema najnovijim podacima Međunarodne inicijative za klimu u kriosferi (ICCI), u sljedećem stoljeću vrlo je izvjestan još katastrofalniji porast razine mora od tri metra. On već sada uzrokuje probleme diljem svijeta, pojačavajući olujne udare i tako povećavajući vjerojatnost poplava, a infiltracija slane vode u obalna zemljišta može nagrizati temelje, primjećuju istraživači.
Naglo smanjenje emisija štetnih plinova, kažu, ne bi samo usporilo stopu porasta razine mora, nego bi ograničilo i konačni porast.
'Ironično je da te luke za naftne tankere moraju paziti na ove potencijalno veće stope porasta razine mora, a do kojih upravo i dolazi zbog stalne upotrebe fosilnih goriva', rekla je Pam Pearson, direktorica ICCI-ja.
Porast razine mora najgori je dugoročni učinak klimatske krize te bi mogao ponovno iscrtati kartu svijeta i 'nagristi' mnoge velike gradove poput New Yorka i Šangaja. No Pearson kaže da vlade i korporacije, nažalost, i dalje prednost daju kratkoročnim interesima, zanemarujući širu sliku.
Glavni znanstveni savjetnik na ICCI-ju, James Kirkham, upozorava da je ubrzano otapanje leda u posljednjih 30 godina već uzrokovalo udvostručenje stope porasta razine mora.
Saudijci ne haju za upozorenja
Od velikih naftnih sila, posebice Saudijska Arabija odbija u svoje daljnje politike u pogledu naftne industrije uključiti i klimatske čimbenike, što je dokazala i na nizu nedavno održanih globalnih samita, poput UN-ove klimatske konferencije COP29, između ostalog blokiranjem međunarodnih pregovora o sporazumu o plastici.
Novo istraživanje temelji se na radu iz svibnja, u kojem su istraživači otkrili da je 12 of 15 naftnih luka s najvećim prometom naftnih tankera ugroženo zbog porasta razine mora. Porast razine od metra mogao bi oštetiti pristaništa, skladišta nafte, rafinerije i ostalu infrastrukturu. Nova analiza na taj popis dodala je i drugu saudijsku luku - Janbu.
Dvije saudijske luke - Ras Tanura i Janbu - u 2023. ukupno su izvezle nafte u vrijednosti od 214 milijardi dolara u 2023. Svih 13 luka te godine činilo je oko 20 posto globalnog izvoza nafte, pokazuju podaci Bloomberga.
Murray Worthy iz Zero Carbon Analyticsa, koji je sudjelovao u analizi, rekao je kako je iz nje razvidno da je oslanjanje na fosilna goriva put u katastrofu u svijetu koji se zagrijava.
'Zemlje se suočavaju s izborom: držati se fosilnih goriva i riskirati prekide u opskrbi ili prijeći na sigurne i održive domaće obnovljive izvore energije', kazao je on.