MLADE NADE

Na Ruđer 'navalilo' gotovo 4.000 ljudi

16.05.2016 u 10:56

Bionic
Reading

Nakon sedam sati programa posjetitelji su se uvjerili da znanost ima baš svake veze sa svime te da je prisutna u svim sferama ljudskog djelovanja!

Preko 3500 posjetitelja u subotu je na Institutu Ruđer Bošković (IRB) tragalo za odgovorom na pitanje 'Što sad znanost ima s tim?' Svoje odgovore posjetitelji su tražili na 14 predavanja te 13 istraživačkih postaja, gdje su uz bok znanstvenicima izvodili zanimljive pokuse u sklopu sedmosatnog programa otvorenog dana Instituta. Osim posjetitelja iz Zagreba na 'Ruđer' su danas pohrlili i osnovnoškolci iz Čavala, Goričana i Kalnika, srednjoškolci iz Varaždina i Slavonskog Broda, te studenti iz Rijeke.

Na istraživačkim postajama naučili su kako obuzdati vodik i pohraniti ga da nam bude koristan izvor energije, istraživali su nanomaterijale i saznali sve o njihovoj primjeni u medicini i proizvodnji električne energije, neki su postali pravi biohakeri i mijenjali genetski kod DNA ili ispitivali aktivnost proteina te ih modelirali na računalima. Jako zanimljivo je bilo vidjeti i kako izgleda vlas kose povećana sto tisuća puta, a jedna je mama saznala i sastav svog vjenčanog prstena, sve uz pomoć velikog elektronskog mikroskopa.

Zanimljivi su bili i mikrotubuli u stanici preko kojih su mališani prošetali modelne proteine koje su načinili od čičaka, neki su se sprijateljili s fotonima, neki mjerili gama i alfa aktivnost, a drugi su tragali za kemijskim elementima u okolišu. Saznali su i da klima klima more!
Ruđerovci su se ove godine posebno oduševili prepunim dvoranama na predavanjima za koja se tražilo i mjesto više. Na predavanjima su posjetitelji učili o lego kemiji, timusu, poludjelim stanicama, kemijskim osjetili, ljubavnoj ovisnosti te velikanima poput Ruđer Boškovića i Nikole Tesle.

Osim znanstvenika IRB-a, posjetitelje su na postajama dočekivale studentske udruge i popularizatori znanosti te su mogli uživati u sjajnom programu koje su pripremile Udruga Profesor Baltazar, Tehnička škola Sisak koja je predstavila 3D tvornicu budućnosti te Udruga za darovitost Dar koja je pripremila radionice minecraft-kodiranje, arduino, te robotika gdje su na mBoot robotima posjetitelji naučili osnove programiranja robota.

Sve znalce, velike i male, znanstvenici IRB-a su zahvaljujući prijateljima otvorenih dana - tvrtki Orbico, Orbico Beauty, Profil Klett i Institutu za hrvatski jezik i jezikoslovlje prikladno nagradili diplomama i brojnim nagradama. Tako su neki sa sobom ponijeli mini znanstvene setove za pokuse iz kemije te mikroskope uz pomoć kojih će kući nastaviti tražiti odgovore na brojna znanstvena pitanja te Bunchems setove čičaka uz pomoć koji će s roditeljima kreirati proteine, molekule vodika, ugljika ili druge zanimljive strukture koje su danas naučili.
Osim toga, posjetitelji su tijekom potrage trebali sakupiti 6 žigova znanja s različitih postaja i predavanja te si time osigurati ulazak u završno izvlačenje za glavnu nagradu, koje je održano u 17 sati!

'Ruđerovci' se zahvaljuju svim posjetiteljima, a posebno mama i tatama te nastavnicima i profesorima koji su odlučili dovesti djecu i mlade te tako uložiti u njihovo, ali svoje znanje!
Nakon sedam sati programa posjetitelji su se uvjerili da znanost ima baš svake veze sa svime ta da je prisutna u svim sferama ljudskog djelovanja.

Ovim su događanjem 'Ruđerovci' ponovno pokazali kako znanost nije bauk, da je znanje vrijedno i da ga treba znati cijeniti, a nadaju se da su i neke školarce zainteresirali da jesnog dana postanu znanstvenici!

KORISNE POVEZNICE: http://odi2016.irb.hr/ ǀ https://www.facebook.com/irb.hr/
ǀ
Što je ODI?

ODI2016 događanje kraća je inačica Otvorenih dana IRB-a koji se od 2004. organiziraju svake dvije godine kao trodnevna manifestacija s velikim brojem popularno-znanstvenih predavanja i demonstracijama znanstvenih pokusa i istraživanja u znanstvenim laboratorijima.
Do danas je u sklopu te manifestacije IRB posjetilo više od 30.000 osnovnoškolaca, srednjoškolaca, studenata, njihovih roditelja i ostalih građana koje zanima znanost. Budući da je interes svake godine sve veći, 'Ruđerovci' su odlučili da će i ove godine opet otvoriti svoja vrata u sklopu jednodnevnoga događanja.

Program je posebno usmjeren na učenike završnih razreda osnovne škole te učenike srednjih škola kojima se nastoji pomoći u donošenju važne životne odluke o izboru budućega zanimanja i studija. Ističe se kako se ovakvim događanjima želi motivirati sve građane da, bez obzira na obrazovanje, status, godine, spol ili nacionalnost, pristupe znanosti hrabro i s velikom dozom znatiželje te na taj način pridonesu stvaranju pozitivnoga svjetonazora o važnosti znanja i znanosti, a IRB im želi i pokazati kako se uložena javna sredstva koriste za razvoj društva, visokog obrazovanja i stvaranja boljih životnih uvjeta za sve građane.

Novost ODI2016 programa

Novost ODI 2016 je mini projekt ''Istražujem svijet znanosti i inovacija'' koji su znanstvenici IRB-a provodili u suradnji sa Zakladom Znanje na djelu, a koji je posebno usmjeren na učenike i profesore trećih razreda srednjih škola, a cilj mu je povezati obrazovanje, znanost i tvrtke.

Ovaj pilot projekt održan je s u tri faze i to 21.3.2016. s radionicama za nastavnike, te u petak 13.5.2016. s radionicama za učenike trećih razreda srednje škole. Nakon jutarnjih znanstvenih radionica na IRB-u, u popodnevnim satima učenici su posjetili tvrtke iz gospodarstva i saznali kako se znanja iz znanstvenih istraživanja koriste za razvoj različitih proizvoda i usluga u gospodarskom sektoru.

Glavni partner ovog projekta su Zagrebačke otpadne vode (ZOV), a tvrtke koje su učenici posjetili su: ZOV, Končar, INA, Xellia, Genos, Centar za forenzična ispitivanja istraživanja i vještačenja 'Ivan Vučetić' te Ericsson Nikola Tesla.

Kroz sudjelovanje na 19 radionica, uz vještine analize podataka, istraživačke i eksperimentalne metode, učenici su razvili prezentacijske i komunikacijske vještine, vještine rada u timu , a posebno je zanimljivo što su rezultate svojih istraživanja prezentirali u sklopu službenog programa Otvorenih dana IRB-a.