JELENIN KULTURNI GREBEN

Najbolji domaći dizajnerski brandovi

21.07.2012 u 09:05

Bionic
Reading

U zemlji koju je preplavila uvozna roba sumnjive vrijednosti, a proizvodnja gotovo sasvim utihnula, dizajneri su napravili divovski korak, vidljiv na izložbi 'Razum i osjećaji' u hvarskoj Gradskoj lođi

Unatoč ekonomskoj krizi i izrazito nepovoljnim uvjetima na tržištu, hrvatski dizajneri smogli su snage da sami ili u suradnji s malim obrtnicima počnu proizvoditi predmete koje su dizajnirali. Impresivan rezultat toga često mukotrpnoga posla vidljiv je na izložbi Razum i osjećaji, koja je, nakon premijere na Beogradskom tjednu dizajna i gostovanja u zagrebačkoj Galeriji Forum, 21. srpnja otvorena u hvarskoj Gradskoj lođi.

O kakvoj se fantastičnoj prilici za promociju domaćega dizajna radi, najbolje ilustrira podatak da je Lonely Planet svrstao grad Hvar među prvih pet svjetskih turističkih odredišta u 2012. godini, što znači da mnogi svjetski putnici neće propustiti priliku da svoju porciju sunca i mora objedine s hvarskim ljepotama i jedinstvenim dizajnerskim predmetima.

Upravo je međunarodna promocija bila jedan od ciljeva tvrtke Narativ, novog internetskog magazina DesignAgenda i urednice/kustosice Tatjane Bartaković koja je na izložbi okupila četrdesetak proizvoda iz 14 domaćih dizajn brandova. Da je domaća dizajnerska scena poprilično živnula nakon depresivnog razdoblja, i to zahvaljujući vlastitim snagama, još uvijek nije sasvim vidljivo ni na lokalnoj razini, pa je izložba 'Razum i osjećaji' i domaćoj publici svojevrstan vodič kroz najbolje dizajnerske produkte.

Izložba pokazuje kako su domaće snage, poput Numena, modnog studija I-gle te umjetnika Silvija Vujičića i Ivane Franke vrhunski opremile prvi hrvatski dizajn hotel Lone u Rovinju koji je projektirao Studio 3LHD. Hrvatski dizajneri kreirali su gotovo sav namještaj za interijer i eksterijer hotela, a posebno se ističu proizvodi od masivnog drveta iz branda Element zagrebačke Intere.

Zanimljiv je primjer splitskog dizajn hostela Goli & Bosi Studija UP i dizajnera Damira Gamulina - objekta koji je nastao kao reakcija na poplavu turističkog smještaja bez identiteta i koji je Virtualtourist.com u 2011. godini proglasio drugim najboljim hostelom na svijetu.

U postav 'Razuma i osjećaja' uključen je namještaj agilne tvrtke Kvadra, koja je na međunarodno tržište lansirala proizvode hrvatskih dizajnera. Među njima je najveći uspjeh postigla sofa Revolve koju su dizajnirali članovi grupe Numen/For Use u suradnji s Bratović & Borovnjak, a inovativnost toga proizvoda nagrađena je ove godine i Red Dotom.

Kad su posrijedi igračke za najmlađe, u Beogradu, Zagrebu i Hvaru prezentiran je brand Somewhere City dizajnera i ilustratora Gorana Lelasa koji radi na relaciji Milano – New York – London – Zagreb. Lelas je prvi postigao svjetski uspjeh, zahvaljujući suradnji s njujorškom MOMA-om i tvrtkom Strangeco. Njegovim stopama na neki način nastavlja mladi Marko Pavlović s međunarodno nagrađenom didaktičkom igračkom Oblo, čiji potencijal u Hrvatskoj nije na vrijeme prepoznat, pa ga je kanadski brand Great Circle Works lansirao na globalnoj razini.

Tu su, također, inovativne bojice Maje Mesić koja je, nakon nekoliko godina uzaludnog traganja za proizvođačem odlučila pokrenuti vlastitu manufakturu. I ona je, kao i Pavlović, nagrađena Red Dotom, a krenula je u vlastiti biznis zahvaljujući poticajima koje je dobila iz fonda Izvorno Hrvatsko i od Inovatora grada Zagreba.

Pozornost publike privući će i kolekcija unikatnih odjevnih predmeta-igračaka koje izrađuju dizajnerice Maja i Mejra Mujičić. Njihovi se nježni zečevi iz igračke lako mogu pretvoriti u zavjesu ili oglicu, a inspirirali su i seriju retro košulja, haljina i hlača.

Kroz 16 kolekcija sitnog namještaja, jastuka i niza detalja za uređenje interijera, dizajnerica Svjetlana Despot (Data) ima što za pokazati, jednako kao i nagrađivani dizajnerski tandem Ivana Vučić i Orsat Franković (Blablab) sa samoljepivim kalendarom, pregačama, majicama, podmetačima i torbama.

Posjetitelji izložbe neće ostati imuni na novi brand Manufakturist i dizajnerice Miju Bogovac, Mateu Bronić, Doru Đurkesac, Mašu Milovac i Kristinu Volf, čiju najnoviju kolekciju Putešestvije čine 'pametni rekviziti' koji, primjerice, morsku vodu transformiraju u sol (Zrno soli) ili griju tijelo (osobni grijač Brr). Zanimljiva je i njihova V/V čaša uz pomoć koje se lako pronalazi pravi omjer vode i vina za popularnu ljetnu bevandu. Tu je, dakako, i jedan od prvih proizvoda koji je nastao unutar njihove stolarske radionice: vrlo praktični stolić Porthos koji se sastoji od niza pladnjeva.

U izložbu su uključeni i Grupina kolekcija namještaja 3angle, jastuci inspirirani origami uzorcima i načinjeni od vodootpornih materijala te rasvjetno tijelo Model, predstavljeno u prostoru talijanskog Poliforma na ovogodišnjem Sajmu namještaja u Milanu.

Vlastite svjetiljke pokazali su i Filip Gordon Frank (Mini Me) i Ana Tevšić (Twister). Gordon je na tržište izbacio i betonsku pepeljaru Ashley, a mlada dizajnerica Tevšić, koja je svoj uzlet doživjela na prošlogodišnjem Clerkenwell Design Weeku, predstavila je kao segment vlastite proizvodnje stolčić Crooked.

Popis je stvarno impresivan. U zemlji koju je preplavila uvozna roba sumnjive vrijednosti, a proizvodnja gotovo sasvim utihnula, dizajneri su napravili divovski korak, koji je na izložbi u sklopu Beogradskog tjedna dizajna brzo prepoznao novinar Herbert Wright, suradnik utjecajnog Blueprinta i drugih britanskih magazina za arhitekturu i dizajn.

Wright smatra da bi cijela Europa trebala čuti poruku izložbe, koja u njegovoj interpretaciji glasi: 'Ne dopustite da vas zakoče ekonomske poteškoće ili ignoriranje države – dizajn je potreban kako bi okruženje u kojem živimo bilo senzibilnije za čovjeka, naprosto, ugodnije mjesto za živjeti.'

Iza izložbe, prema riječima Tatjane Bartaković, stoje ljudi koji su odvažno uložili svoje resurse, vještine i strast u inovativne projekte i pokretanje proizvodnje, u rizične poduhvate unatoč recesiji - vjerujući da će se njihov razum susresti sa senzibilitetom drugih. Stoga priča o novom buđenju hrvatskog dizajna objedinjuje investitore, menadžere, arhitekte, dizajnere i njihove proizvode koji se napokon mogu kupiti.

Bartaković upozorava da su svi sudionici ovoga lanca morali krenuti od nule.

'Nalazimo se u vremenu novog siromaštva, živimo skromnije i poniznije, međutim, odnekud moramo početi djelovati s više zdravog razuma. Veliki ili mali, stari ili novi – svi jednako uče koračati novim putevima kojima nitko ranije nije prolazio, prevladavajući svoj ponos i ukorijenjene predrasude', napominje autorica izložbe.

Iako je izložba osmišljena s ciljem predstavljanja hrvatske kulture dizajna inozemnoj publici, namjera joj je doprijeti i do hrvatskih građana i ukazati im na prve pozitivne poduzetničke projekte koji potiču zapošljavanje i proizvodnju originalnih predmeta. Dizajneri su napravili zdrave temelje, a sad su na redu potrošači koji, nažalost, imaju istanjen novčanik, ali im kreditne kartice još uvijek znaju razlikovati žito od kukolja.