Ljepota jedrenja
Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Marina Horvat/Seascape Sailing
Ljepota jedrenja
Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Marina Horvat/Seascape Sailing
ŽENSKI VJETAR U JEDRA
Čovjek snuje, a more odlučuje. Ta za moje agnostičke potrebe preokrenuta religiozna poslovica idealno pristaje Marini Horvat, mladoj Podravki koja je u Zadar došla studirati povijest umjetnosti, a postala – mornarka. Marina je koordinatorica jedna od najsimpatičnijih mornarica na svijetu koju iz godine u godinu sve uspješnije dovodi u Jadran. Riječ je vlasnicima brodica Seascape, slovenskog malo-brodograditeljskog startupa pokrenutog prije osam godina
Svoju prvu brodicu dugačku 5,5 metara porinuli su 2010. i namah osvojili srca jedriličara. Te godine njihova Seascape 18 u svojoj klasi postala je europska jedrilica godine i te godine najprodavanija brodica. Idejni tvorci koncepta, slovenski jedriličari Kristijan Hajnšek i Andraž Mihelin, poučeni svojim iskustvima, ponudili su lako upravljivu jedrilicu, istodobno brzu, prilagodljivu i jednostavnu jedrilicu za opuštene plovidbe. Danas na svijetu postoji oko 400 jedrilica Sescape, modelu 18 dodani su s dobrim uspjehom još brodovi od 24 i 27 stopa, a njihovi vlasnici, bez obzira na kojem kraju svijeta živjeli - od Skandinavije do Jadrana – prepoznali su se kao bratstvo.
No kakve veze ima s tim Marina?
Te 2010., ne znajući puno o moru (osim toga da ga voli i da želi živjeti uz njega) javila se na oglas hrvatskog proslavljenog jedriličara i match-race kormilara Tomislava Bašića koji je, prepoznavši dobru slovensku priču u Zadru (Sukošanu) osnovao Seacape Sailing Centar.
'Tome je osmislio cijeli koncept centra oko te čudesne jedrilice - regate, treninzi i krstarenje po Kornatima. Moj je posao bio booking, iznajmljivanje brodova i organiziranje kornatskih avantura. Iako zvuči kao najobičniji posao u čarteru, bio je to najbolji posao na svijetu. Vrijeme sam provodila s divnim i pozitivnim ljudima koji vole jedrenje, prirodu i avanture. U to je vrijeme bilo prilično neobično krstariti Jadranom u maloj barčici od 5,5 metara', prisjeća se Marina i objašnjava tajnu brodice.
'Seascape je vrlo jednostavan brod za svakog rekreativca ili početnika, a opet dovoljno brz i zabavan da čak i profesionalne jedriličare ostavi bez daha. Trenutno ima preko 320 Seascape 18 u svijetu i ta brojka svakim danom raste. Ljudi zaista uživaju u ovom brodu, od dnevnih krstarenja s prijateljima i obitelji, one design regata, do ranih krstarenja i avantura. Brod ima malu kabinu za dvoje ljudi, veličine šatora, ali to nikog nije spriječilo da napravi velike avanture - od tjednih krstarenja Jadranom, krstarenja švedskim arhipelagom, francuskom obalom Atlantika do šestomjesečnog putovanja počevši od Beča, Dunavom do Crnog Mora, preko Grčke, pa našom obalom sve do Slovenije. Granice ne postoje', kaže Marina, koja je od male za pultom u uredu vrlo brzo postala turbo spretna za kormilom i škotama.
No kako je Hrvatska nekako u to doba otkrila da je u banani, tako je i Marina morala zamijeniti najbolji job na svijetu, preseliti se u Split i raditi neke manje vesele poslove. I kad je pomislila kako su dani velikih valova i malih jedara iza nje, stigao je poziv iz Seascapea.
'Ponudili su mi da budem ono što se u korporativnom svijetu zove community manager. Andraž Mihelin, jedan od osnivača Seascapea želio je svojim vlasnicima stvoriti zanimljivije, uzbudljivije okruženje. Ponudio mi je koordinaciju i organizacija Seascapeovih evenata po cijeloj Europi. Što bi se reklo, dobila sam ponudu koja se ne odbija', smije se Marina.
'U ponudi događaja na moru diljem Europe uvidjeli smo da neki od njih više odgovaraju našim vlasnicima, a neki im baš nisu po mjeri. Sve je manje ljudi zainteresirano za klasične orca-krma regate, a trend se pomiče prema avanturističkim (čini mi se da je to danas generalni trend). Riječ je o ciklusu regata pod imenom Seascape Signature event – a svima je zajedničko da ističu vrijednosti na kojima je Seascape nastao - ljubav prema jedrenju, prihvaćanje novih izazova i širenje svojih granica. Takve su priče bez Jadrana nezamislive', kaže Marina.
Prva regata kojom je započeo Marinin ciklus bila je regata Jabuka, jedna od najizazovnijih i najljepših takvih natjecanja u Hrvatskoj. Iako se događa u studenom, ta događaj već četiri godine privlači seascapere (ali i jedriličare na drugim brodovima) iz Austrije, Njemačke, Češke, Švicarske, Norveške i Švedske
'Osim same regate, ljudi zaista uživaju u našem podneblju; temperature su ugodnije nego na sjeveru što vlasnicima definitivno produljuje njihovu jedriličarsku sezonu. S druge strane, regata je organizirana u Vodicama, predivnom malom mjestu koje u to doba ne vrvi od turista nego od brodova! Takva mjesta daju neki osjećaj intime i povezanosti ljudi što svaki put oduševi Seascapeove vlasnike', objašnjava Marina.
S obzirom na odlična iskustva s Jabuke i sklonost seascapera avanturističkim regatama, rodila se nova ideja - Seascape Challenge – pustolovina pod jedrima za dvočlanu posadu, na početku jedriličarske sezone, u travnju. Ni tu nije bilo dvojbe - najbolja je lokacija za takvu regatu hrvatska obala.
'Jedna od najvažnijih stvari u organizaciji ovakvog događaja je odabir lokacije. Činjenica da se regate održavaju van turističke sezone uvelike doprinosi cjelokupnom doživljaju - svi natjecatelji su smješteni u apartmanima u centru naselja s pogledom na more i otoke, brodovi, restorani, trgovine i naša regatna baza nalaze se svega nekoliko minuta hoda od apartmana. Ono što se svima nama sviđa, kako organizatorima tako i jedriličarima jest osjećaj dobrodošlice, intimne atmosfere jer se već nakon prvog dana svi osjećaju domaćima. Naravno, nastaju nova poznanstva i prijateljstva, tako da se jedriličari vrlo često vraćaju sa svojim obiteljima', kaže Marina.
Prvi Seascape Challenge održan je 2015. s bazom i startom u Tribunju, a sudjelovalo je 10 timova u jedrilicama Seascape 18 i Seascape 27. Regata je zamišljena kao mali kamp - dva dana priprema, treninga i predavanja prije regate. Neki od vlasnika doputovali su sa obiteljima i iskoristili priliku za uživanje u proljetnom vikend krstarenju nakon regate. Budući da većina vlasnika dolazi iz nekih sjevernijih zemalja Europe (prošle godine bila je jedna hrvatska posada), dio njih ostavio je svoje brodove preko zime u Hrvatskoj, kako bi mogli uživati u ranim proljetnim sunčanim danima na brodu, što će reći da su od vikenda na Jadranu boravak produljili: brod je ostao i čekao u suhoj marini, a oni su se vraćali.
'Ove godine regata seli na otok Murter, u Jezera, gdje uz podršku općine, turističke zajednice i jedriličarskog centra FreeSpirit očekujemo 20 timova iz cijelog svijeta. Lokalna zajednica općina Tisno nas podržava jer je u događaju pronašla mogućnost za svoju promociju. To je njima početak sezone, a velika podrška dolazi i od domaćeg stanovništva. To su ljudi od mora, uz koje se jedriličari zaista osjećaju izvrsno i dobrodošlo. Mislim da tu svoju autentičnu ljudsku pomorsku crtu Hrvatska u turističkom smislu ni izdaleka nije iskoristila. Inače, vremenske prilike krajem travnja su idealne za jedrenje - ugodna temperatura i uglavnom stabilni vremenski uvjeti što je izuzetno važno za regatu ovog tipa. Jedriličari mogu birati između dvije rute, 134 milje i 67 milja, što je pomalo po uzoru na model maratona i polumaratona - ljudi odlučuju na rutu koja im više odgovara i za koju se osjećaju dovoljno spremnima', kaže Marina koja ovih dana obavlja pripreme za ovogodišnju izazov.
'Obje su rute dovoljno izazovne, riječ je o navigaciji među brojnim otocima, i to ne samo po danu već i noću. Ruta se provlači kroz labirinte otoka, u području od Primoštena do Dugog otoka. Otoci, otočići i hridi daju nam nebrojene mogućnosti planiranja rute, koja se radi u skladu s lokalnom vremenskom prognozom, dva dana prije same regate. Zahvaljujući našem bogatstvu otoka, regatni odbor planira rutu na način da su jedriličari zaštićeni i skriveni od udara vjetrova i prevelikog vala. Osim što su rute navigacijski zanimljive i izazovne, prošlogodišnji natjecatelji su bili oduševljeni arhipelagom kroz koji su jedrili.'
Naravno, da nakon takvih plovidbi ostaju brojna prijateljstva, a Marini su posebno u srcu ostala dva obiteljska tima koja su sudjelovala na regati prošle godine.
Oduševili su me tata Phillipp i njegov 16-godišnji sin Seabastian iz Švicarske koji su odjedrili rutu od 134 milje na svom Seascapeu 27, i tata Jure i njegov 14-godišnji sin Urban iz Slovenije koji su odjedrili i pobijedili rutu od 67 milja na Seascapeu 18. Sebastianu i Urbanu ovo je bila prva regata ovakvog tipa. Svatko tko je jedrio iole dužu regatu udvoje zna da oba člana posade moraju pošteno odraditi svoj posao. Ove godine Jure i Urban ponovo dolaze, naravno, u obranu svog naslova', priča Marina i otkriva osobnu želju za ovaj travanj: uz očeve i sinove, ove godine nada se i ženskoj ili barem mješovitoj posadi!
Uspjeh jadranskog Seascape Challengea donio je i nove ideje pa već za koji mjesec organiziraju Seascape - ljetno krstarenje po Kornatima, po uzoru na lijepe avanture s kojima je i počelo Marinino druženje s morem. No o tome više ovog ljeta!