Napadi skupine Huti na brodove ometaju isporuke kvarljive robe, a najviše su pogođeni izvoznici u južnoj Europi. Preusmjeravanje brodova preko Rta dobre nade znači i kašnjenja do tri tjedna za trgovinu s Europom. Osim peterostrukog povećanja troškova kontejnera, to znači da je veća vjerojatnost da će svježi proizvodi istrunuti na putu. A sada je u izazovima i Panamski kanal
Kada su rakete hutista 2023. počele padati na kontejnerske brodove u Crvenom moru, europski čelnici izrazili su bojazan za opskrbu energijom. Tri mjeseca kasnije na udaru je hrana, a izvoznici i špediteri upozoravaju na sve veću štetu trgovini voćem i povrćem.
Marco Forgione, generalni direktor Instituta za izvoz i međunarodnu trgovinu sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu, kazao je za Politico da postoji 'značajan rizik' po hranu, i to ne samo za voće i povrće. Od mesa i žitarica do čaja i kave - ako se poremećaj nastavi, 'zahvatit će širu ekonomiju hrane', kaže Forgione. Neredovite isporuke palminog ulja, primjerice, usporavaju pripremu hrane veće vrijednosti.
Izvoznici su posebno pogođeni u zemljama južne Europe, poput Italije, Grčke i Cipra, jer njihov teret sada mora napustiti Mediteran prema zapadu i ići dugim putem do Bliskog istoka i Azije. 'Produljenja mogu stvoriti probleme u očuvanju svježih proizvoda uz rizik od gubitka važnih dijelova tržišta', upozorio je Coldiretti, najveći talijanski poljoprivredni lobi. U mnogim slučajevima 'rok trajanja svježih proizvoda [ne] dopušta produljenje putovanja za 15 do 20 dana', rekao je za Ansu Cristian Maretti, predsjednik Legacoop Agroalimentare, koji predstavlja talijanske poljoprivredne i prehrambene zadruge.
Neki su proizvodi već propali. Zaustavljen je talijanski izvoz jabuka u Saudijsku Arabiju i Ujedinjene Arapske Emirate, vrijedan oko 400 milijuna eura godišnje. Isto je s kruškama, kupusom i cvjetačom. 'U sektoru kojim dominira sezonska proizvodnja razmjeri štete ovisit će o trajanju blokade', istaknuo je Maretti.
To je izazvalo zabrinutost da bi neizvezeni proizvodi mogli zasititi tržište EU-a. Priljev ukrajinskog žita već je izazvao prosvjede diljem središnje i istočne Europe, što je rezultiralo zahtjevima da se ukine bescarinska trgovina s Kijevom. Poljoprivredni divovi poput Turske i Egipta također ciljaju Europu, kao tranzitnu rutu ili odredište za njihovu kvarljivu hranu.
Nekvarljive namirnice prošle su puno bolje. Vina i jaka alkoholna pića možda će teško doći do Azije prije proslave kineske Nove godine 10. veljače, ali potražnja je prilično stabilna. Smrznuti belgijski krumpirići dosta se ovih dana traže u arapskim zemljama, rekao je glasnogovornik Maerska, najveće svjetske brodarske tvrtke.
S druge strane je europski uvoz. Prijevoznici ističu da su prekidi u opskrbi ograničeni. Glasnogovornik Maerska kaže da je u ponudi 'morsko-zračna logistika': proizvodi se prevoze brodom do Dubaija, a zatim avionom do europskih zračnih čvorišta kao što su Frankfurt i Amsterdam.
Ne podcjenjujući važnost Crvenog mora, Nils Haupt, viši direktor komunikacija u Hapag-Lloydu, rekao je za Politico da bi veći izazov bila barijera između Južne Amerike i drugih zemalja. Na pitanje hoće li se potrošači suočiti s praznim policama, trgovački lanci odgovaraju veoma odmjereno. 'Opskrba Lidlovih trgovina općenito je osigurana', rekao je Schwarz Group, vodeći njemački trgovac hranom na malo, u izjavi za Politico. No odbili su dati bilo kakvu informaciju o tome jesu li cijene hrane u njihovim trgovinama poskupjele.
Francuski proizvođač Danone zanijekao je 'bilo kakav značajan kratkoročni utjecaj' prekida isporuke nakon što je jedan od njegovih rukovoditelja rekao Reutersu u prosincu da će tražiti alternativne rute ako napadi potraju. Forgione manje je optimističan. Suša trenutno toliko usporava promet kroz Panamski kanal da je tamošnji dnevni promet za gotovo 40 posto manji u usporedbi s prošlom godinom. Jezero Gatun, koje omogućuje funkcioniranje Panamskog kanala, zabilježilo je najniži vodostaj ikada na početku ovogodišnje sušne sezone, što znači da značajno manje brodova može proći kroz kanal. Čini se da će ekstremna suša, pogoršana El Niñom koji utječe na Gatun i cijelu regiju, trajati do svibnja. Mnogi su brodovi već skrenuli na dulje prekooceanske rute, što povećava i troškove i emisije ugljika, dok je Maersk najavio da će dio svog tereta prebaciti na željeznicu. Uz zastoje na Bosporu i drugim strateškim čvorištima, EU ulazi u 'razdoblje nevjerojatne nestabilnosti i nesigurnosti u globalnim lancima opskrbe', rekao je Forgione za Politico.