Kako bi od nepovoljnih vjetrova zaštitila brodove i smanjila kašnjenje u dolasku i odlasku, Norveška na poluotoku Stad planira izgraditi prvi tunel za brodove na svijetu. Za ovaj ambiciozan projekt koji bi povećao sigurnost plovidbe fjordovima, mahom kruzera, norveška je vlada već pripremila novac iz proračuna, a prema planu, prvi radovi očekuju se početkom 2019. godine
Iza projekta izgradnje prvog svjetskog tunela za brodove stoji Terje Andreassen, iskusni inženjer koji posljednjih godina radi za norvešku državnu obalnu agenciju u čijoj je nadležnosti sav obalni linijski pomorski promet. Prema njegovoj zamisli, izgradnjom jedinstvenog pomorskog tunela smanjila bi se kašnjenja brodova, većinom kruzera, osobito tijekom oštrih norveških zima, a iskapanjem tunela ispod poluotoka Stad na jugozapadu zemlje, koji je sinonim za nepovoljne plovidbene uvjete, smanjilo bi se i samo trajanje plovidbe do lokalnih turističkih znamenitosti.
Prema planu, tunel Stad bio bi dug 1,7 kilometara, visok 37 i širok 26,5 metara, što omogućuje nesmetanu plovidbu i najvećim kruzerima. Za izgradnju ovog ambicioznog projekta norveška Vlada je već osigurala 372 milijuna dolara koliko je procijenjeno izvođenje opsežnih radova koji će omogućiti bržu i sigurniju plovidbu u fjordu u kojem više od 100 dana puše orkanski vjetrovi.
Za izgled samog tunela zaslužna je projektantska tvrtka Snøhetta koje je dizajnirala ulaze u tunel koji će biti opremljen posebnim navigacijskim LED svjetiljkama. Zamisao je da kroz tunel dnevno prođe 19 brodova, iako on ima znatno veći kapacitet, a prolasci će se nadzirati putem posebnog kontrolnog tornja kakvi postoje na aerodromima.
Najveći izazov projektantima je, pak, vertikalno i horizontalno bušenje samog tunela u brdu visokom 300 metara, kao i podvodna bušenja na dvanaest metara ispod površine mora. Prema Andreassenovim riječima, tijekom izgradnje tunela iskopat će se oko tri milijarde kubičnih metara stijena, a za potrebe same izgradnje tzv. suhog tunela, inženjeri su osigurali rješenja sigurnog zaustavljanja protoka morske vode.
Zanimljivo je, pak, kako će za iskapanje tunela biti potrebno tek 80 radnika koji bi posao trebali zgotoviti za maksimalno četiri godine. Dovršetak projekta imat će, pored turizma, veliki utjecaj i na ribarsku industriju, kao i na bolju povezanost kopna i otoka trajektnim prometom.