ANALIZA POLITIČKIH SPOTOVA

Od objave rata do reklame za mliječne proizvode

23.11.2011 u 07:00

Bionic
Reading

Spotovi kojima dvije najveće političke opcije žele privući pokolebane, bezvoljne i razočarane da svoj dragocjen glas daju baš njima okupiraju hrvatski televizijski medijski prostor danima izbijajući iz stranačkih blagajni milijunske iznose. Dok je prvi spot HDZ-a zapravo obraćanje naciji predsjednice stranke te podsjeća na objavu rata ili neku drugu dramatičnu situaciju, spot Kukuriku koalicije izgleda kao reklama za mliječni proizvod, smatraju stručnjaci

'Objava rata' HDZ-a

Dojam koji spotovi ostavljaju dijametralno je suprotan, no oba su samo nastavak do sada vođene kampanje, komentira Damir Jugo, stručnjak za odnose s javnošću. 'Možemo zapravo pohvaliti oba spota i reći da su im poruke kroz komunikacijske kanale usklađene i dobro uklopljene u kampanje', pojašnjava. Kukuriku koalicija poistovjetila se s proizvodima široke potrošnje, najširem krugu glasača, a takvu je, nedefiniranu poruku odaslala i plakatima.

'Spot Kukuruiku koalicije je spot atmosfere, spot koji će birač pogledati nekoliko puta. No kada ga se prvi puta gleda, nije jasno je li to reklama za proizvod ili spot političke opcije', kaže Jugo.

S druge strane, tu je HDZ sa svojim konzervativnim pristupom. 'Kroz spot nastoje naglasiti ono što rade kroz cijelu kampanju: upozoravaju na važnost trenutka u kojem se Hrvatska nalazi i time motiviraju glasače da izađu na izbore', kaže Jugo. To potvrđuje forma obraćanja naciji koja se koristi onda kada predsjednik države mora nešto izuzetno važno i ozbiljno priopćiti svojim sunarodnjacima. Stranku, kao što su to posljednjih mjeseci nebrojeno puta i sami naglasili, poistovjećuju s državom Hrvatska to smo mi, da nema nas, ne bi bilo ni Hrvatske, Ako ne pobijedimo mi, Hrvatske neće biti…

'Spot ostavlja dojam državnosti. Žele poistovjetiti HDZ s upravljanjem državom i to im nije loša strategija', napominje Jugo. Nova serija spotova HDZ-a koji su kraći i podijeljeni po resorima dobro je iskorištena prilika da se glasači upoznaju s nekim novim licima stranke.

Dok je spot Kukuriku koalicije vizualno atraktivan, sadržajno je prazan dok je HDZ-ov čista suprotnost. Usto, ove su dvije opcije potpuno zamijenile ulogu. 'HDZ je, unatoč tome što je na vlasti, prisiljen napadati, dok Kukuriku koalicije to dosta spretno izbjegava', zaključuje Jugo.

'Reklama za mliječne proizvode'
'Objava rata nasuprot reklami za mliječne proizvode'

U spotovima HDZ-a prevladavaju tamni tonovi, statični su i kruti. Protagonisti su nepristupačni i ozbiljni, a Kosor izgovara 'Izjavu' kao da objavljuje početak rata. U seriji 'Dobro razmislite' ipak se na kraju spota na licu stroge Kosor pojavljuje smiješak, ali on nije srdačan, već usiljen, posve u skladu s verbalnom porukom koja ima za cilj zabrinuti birače', rekla je za tportal Ira Payer, predsjednica Hrvatskog dizajnerskog društva.

Scenografija koju čine zastave, fikus i tamna lamperija upućuje ka prošlosti, objašnjava Payer i dodaje: 'Tu se s profesionalnog stanovišta nema što prigovoriti budući da je posve suglasju s programom i retorikom te stranke. Rekla bih da su spotovi vrlo korektni baš utoliko što je HDZ prikazan upravo takvim kakav jest.'

Tu je Kukuriku koalicija opet na potpuno suprotnoj strani. Za razliku od depresivnog spota HDZ-a, oni nude 'idealiziranu sliku Hrvatske na kakvu smo navikli konzumirajući brojne reklame za telekomunikacijske usluge, mliječne proizvode i slično', kaže dizajnerica.

'Besprijekorno je režiran i produciran, turistički ušminkan, optimističan i anacionalan. Ljudi nose žute kabanice i francuske kapice, logo je narančast i mnoge podsjeća na njemačku kremu za lice, a čak je i ime koalicije konstruirano u duhu engleskog jezika (u duhu hrvatskog glasilo bi Koalicija kukuriku), sve to sugerira odmak od nacionalnih obilježja na koje očito copyright ima HDZ', zaključuje dizajnerica.

Iako je dojam koje ostavljaju HDZ-ovci i Kukurikavci potpuno suprotan, ne bi bilo loše da su im takvi i izborni programi s obzirom na to da se većina stručnjaka da kako tu nema bitnih razlika.