LETEĆI RADARi

Odmah po ulasku u NATO Šveđani krenuli špijunirati Ruse, pazite kako to rade

23.03.2024 u 17:21

Bionic
Reading

Zračne snage Švedske provele su ovih dana prvu misiju nadzora u blizini ruske granice nakon ulaska te skandinavske zemlje u NATO početkom ožujka ove godine. Izviđanja provode svojim avionima za rano upozoravanje i kontrolu u zraku tipa Saab S 100B Argus, a takav je model dan poslije ulaska Švedske u NATO isporučen i Poljskoj, također za nadgledanje mogućih ruskih pokreta na Baltiku

Prema dostupnim podacima i analizom letova putem aplikacije Flightradar24, utvrđeno je da se misija odvijala uz istočnu granicu Poljske iznad Baltičkog mora, gdje su u posljednje vrijeme intenzivirani letovi ruskog ratnog zrakoplovstva. Pojedini izvori navode da je cilj leta bilo prikupljanje obavještajnih podataka o rasporedu i aktivnostima ruskih snaga u regiji.

Uz Saabov Argus, u misiji je sudjelovao švedski Gulfstream S102B Korpen za elektroničko obavještavanje (ELINT). Riječ je o avionima koji pripadaju 72. eskadrili za zračnu kontrolu i 73. eskadrili za prikupljanje obavještajnih signala iz zračne baze Malmen na jugoistoku Švedske.

Valja napomenuti da ovo nisu prvi letovi švedskih izviđačkih aviona u blizini granice s Rusijom jer Stockholm provodi redovite izviđačke aktivnosti u Baltičkom moru od početka Hladnog rata. Osim navedenih aviona, Švedska ima druga elektronička obavještajna sredstva u regiji, a koja su, prije nego što se 7. ožujka pridružila NATO-u, bila usmjerena na prikupljanje obavještajnih aktivnosti o ruskim oružanim snagama, ali i pojedinim europskim članicama Sjevernoatlantskog saveza.

Radar karakterističnog oblika pokriva više od 500.000 četvornih kilometara
  • Arguse koristi i tajlandsko ratno zrakoplovstvo
  • Švedski Argus iz baze Malmen
  • Saabov Argus u sastavu pakistankog ratnog zrakoplovstva
  • Švedsko ratno zrakoplovstvo u svoje sastavu ima ukupno šest Argusa
  • Arguse koristi i tajlandsko ratno zrakoplovstvo
    +3
Švedski Argus Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Stefan Sundkvist

Švedski izviđački avioni intenzivirali su pak svoje misije nakon što su Rusi započeli s određenim vojnim aktivnostima na Baltiku povezanima s raspoređivanjem švedskih protubrodskih i radarskih sustava na otoku Gotland. Radi se o otoku koji se nalazi u Baltičkom moru, na pola puta između Švedske i Latvije, ali i sjeverozapadno od ruske eksklave Kalinjingradske oblasti. Gotland se smatra strateški važnim područjem jer Švedska zbog njegova položaja ima mogućnost potpune kontrole mora i zračnog prostora u regiji, što se Rusiji, dakako, ne sviđa.

Korišteni materijali kao i kod švedskih lovaca

Na otoku je do 1992. godine postojala i zračna baza, no Šveđani su nakon raspada Sovjetskog Saveza odlučili zatvoriti vojni aerodrom Visby. Kako su se ruske vojne aktivnosti na Baltiku intenzivirale početkom 2010-ih godina, Stockholm je u Visbyju ponovno stacionirao četiri Gripena, ali to raspoređivanje nije bilo dugog vijeka, pa su ti lovci povučeni u bazu Malmen, odakle danas polijeće i leteći radar S 100B Argus.

To je zapravo modificirana varijanta dvomotornog turboelisnog putničkog aviona Saab 340, a švedsko ratno zrakoplovstvo označilo ju je kao S 100B Argus. Za potrebe švedskog ratnog zrakoplovstva proizvedeno je ukupno šest Argusa, od kojih su četiri opremljena radarom za rano upozoravanje Erieye s aktivnom faznom rešetkom (AESA), a dva su opremljena za mirovne transportne misije.

Argus, inače, ima dihedralnu konstrukciju krila, što znači da su ona postavljena u podnožju trupa i zakrivljena prema gore. Koristi dva truboprop motora s po 1870 konjskih snaga te konstrukciju izrađenu u potpunosti od aluminija, s istim tehnikama spajanja korištenjem spojeva, a ne zakovica, što je tradicija i kod Saabovih lovaca, čime se smanjuje ukupna težina aviona. Ima i šire horizontalne stabilizatore, za razliku od izvorne putničke varijante, kao i sustav za smanjenje vibracija. Posadu pak čini šest osoba.

Daskasti radar za manji otpor

Sustav Erieye je kao ključna komponenta instaliran iznad trupa aviona i predstavlja sveobuhvatan sustav zračne kontrole pružajući mogućnosti za višestruke uloge i misije te služeći podjednako zahtjevima vojnih i civilnih domena. Radarski sustav, koji proizvodi Ericsson, koristi tehnologiju aktivnog elektroničkog skeniranja, a ona omogućuje dinamičku prilagodbu radarske energije na temelju situacije.

Može pokriti široko područje ili se fokusirati na manje prioritetne zone. Uz brze i precizne mogućnosti otkrivanja objekata i praćenja, radar se može pohvaliti visokom stopom ažuriranja, a njegova S-pojasna tehnologija jamči iznimne performanse u nizu vremenskih uvjeta. Treba reći i da radar karakterističnog daskastog oblika pruža manji otpor od tradicionalne kružne radarske opreme.

Njegov učinkovit raspon nadzora obuhvaća više od 500.000 četvornih kilometara vodoravno i proteže se okomito na više od 18,2 kilometra, pa samim time omogućuje otkrivanje i praćenje borbenih aviona, helikoptera, krstarećih raketa, ali i malih morskih ciljeva, poput vodenih skutera. Valja reći da je sustav Erieye kupilo devet zemalja u nizu konfiguracija, čime je postao jedan od najopsežnije korištenih sustava za nadzor zraka u svijetu.

Točno dan nakon što je Švedska ušla u NATO, Poljska je objavila da joj je Saab isporučio drugi Argus. Narudžba je dio sporazuma iz 2023. i vrijedi oko 58 milijuna dolara. Prvi poljski leteći radar, isporučen prošle jeseni, remontirani je Argus, a nekoć je bio dio ratnog zrakoplovstva Ujedinjenih Arapskih Emirata.

U Saabu su poručili Varšavi da će njihovo rješenje pružiti poljskim oružanim snagama vrijednost za jačanje teritorijalnog integriteta i nacionalne sigurnosti. Kako se Saab obavezao pružati Varšavi logističku i drugu tehničku pomoć za Arguse do 2025., može se očekivati da bi Poljska i Švedska, kao 32. članica NATO-a, mogle zajedno djelovati u obavještajnim misijama iznad Baltika.