Još je rano da ga sezove 'Putinovim Rasputinom', ali javnost sve više zanima tajanstveni otac Tihon. Taj arhimandrit Ruske pravoslavne crkve posljednjih godina navodno je zadobio golem utjecaj na ruskog predsjednika
Premda je relativno nisko pozicioniran u režimu Moskovske patrijaršije, otac Tihon Ševkunov postao je vrlo blizakVladimiru Putinu koji ga je, navodno, upoznao u Sretenskom manastiru krajem 90-ih, dok je još radio kao šef ruskog obavještajnog aparata FSB-a.
Putinov moderni 'duhovnik' u borbi protiv alkoholizma
Kruže glasine da je ateistički odgojeni KGB-ovac Putin toliko ušao u pravoslavlje da je otac Tihon postao njegov tzv. 'duhovnik' – nešto poput osobnog svećenika kojem se vjernik ispovijeda. Otac Tihon mudro šuti: niti potvrđuje, niti demantira ove informacije. No priča se da je njegov utjecaj izuzetan; upravo se njegovoj inicijativi za suzbijanje alkoholizma pripisuje mjera koju su ruske vlasti donijele preklani, zabranivši prodaju alkohola iza 23 sata. I ne samo to: mjera je, navodno, dala iznenađujuće dobre rezultate.
Nakon dva desetljeća grabeži i pacanja u dražima razuzdanog kapitalizma, u novoj ruskoj političkoj i poslovnoj eliti postala je svojevrsna moda posvećivati se pravoslavlju. Osobito se raširio trend da uglednici koji posjećuju manastire dobivaju svoje 'duhovnike'.
Dopisnik Financial Timesa intervjuirao je oca Tihona i opisao ga kao vrlo urbanog čovjeka bliskog svjetovnom životu u smislu korištenja novih tehnologija, mobilnosti (putuje po svim kontinentima), pa čak i fizičkog dojma koji ne sugerira izoliranog, mističnog asketa kakvima je rusko pravoslavlje obilovalo i kakve je, primjerice, opisivao Dostojevski u 'Braći Karamazovima'.
Putin čuva svoju religioznost daleko od očiju javnosti
Sam Putin odbija se izašnjavati o svojoj religioznosti. Tvrdi da je to zato što kao predsjednik ne želi utjecati na građane svojim privatnim odabirom. No za blagdane kao državnik redovito posjećuje moskovske hramove i čini se da mu se sviđa ta prešutnost: pravoslavno-nacionalistički nastrojeni slojevi nove Rusije uvjereni su da je 'njihov', a s druge strane, zadržao je obzir prema starijim generacijama sovjetonostalgičnih birača, kao i prema svojoj osobnoj karijeri KGB-ova oficira, ali i prema pripadnicima preostalih velikih vjerskih zajednica koje u mnogim krajevima Rusije čine većinu, poput muslimana i budista.
Ovu 'cosa nostra' igru javne tajnovitosti prihvatili su i u RPC-u, pa se pretjerano ne razmeću svojim sve većim utjecajem na svjetovno funkcioniranje ruske države. Ali svakim danom sve je jasnije kako stvari stoje. Proces i kazna za huliganske performerice Pussy Riot najbrutalniji su primjer.
Otac Tihon je i pisac bestselera...
Otac Tihon, pak, nedavno je objavio autobiografiju 'Svakodnevni sveci i druge priče' koja je bila takav bestseller da je prešišala čak i '50 nijansi sive'. No u njoj nema ni riječi o svećenikovom odnosu s prvim čovjekom ruske države.
Skeptičniji promatrači drže da je Putinovo približavanje Crkvi ujedno pragmatičan politički potez u godinama kada mu 70-postotni rejtinzi narodne podrške iz prvog mandata postaju sve dalja i nedostižnija prošlost. S druge strane, premda Rusi u vrlo malom postotku redovito idu u hramove, neka novija itsraživanja ističu da je Crkva druga institucija u koju građani imaju najviše povjerenja. Da je, pak, njena ikonografija bitan element u formiranju ruskog etničkog nacionalizma, ne treba posebno elaborirati.
Inače, Rusija kao izrazito velika i multikonfesionalna država ima standarde koji su svjetovni u usporedbi s, recimo, Hrvatskom. Vjeronauk je kao izborni predmet u škole uveden tek nedavno, s tim da su roditelji većine djece odabrali predmet koji se zove 'povijest svjetskih religija'.
'Crkva je uvijek osjećala odgovornost za Rusiju'
Odnosi Ruske pravoslavne crkve i obavještajne centrale u zadnjih sto godina izuzetno su kompleksni, na momente i zastrašujuće perverzni. Na početku boljševičke revolucije Crkva je bila percpirana kao jedan od glavnih neprijatelja i stupova starog režima. Uslijedilla su ubijanja i zatvaranja oko 300 tisuća crkvenih dužnosnika, a mnogi hramovi uništeni su ili prenamijenjeni. No s desetljećima se KGB infiltrirao u sam crkveni vrh, pa je raspad Sovjetskog Saveza RPC dočekao s patrijarsima (sadašnji Kiril i njegov prethodnik Aleksej) za koje postoje ozbiljne indicije da su bili agenti KGB-a, da su sudjelovali u progonu Ukrajinske pravoslavne crkve i drugih zajednica za koje se sumnjalo da potiču secesionizam, a uz to su Crkvu ubacili u diskutabilne lukrativne biznise poput uvoza cigareta.
Urbanistički simbol tog bizarnog odnosa danas je četvrt Lubjanka u središnjoj Moskvi, gdje s jedne strane stoji ozloglašena zgrada FSB-a (nasljednika KGB-a, NKVD-a i 'Čeke'), a blok dalje je 600 godina stari Sretenski manastir koji je nakon boljševičkog prevrata postao nekretnina NKVD-a, tajne policije čijim su djelovanjem uništeni milijuni života. Navodno su čak na teritoriju manastira bila provođena smaknuća. Današnja RPC suočena je s kritikama da nakon pada SSSR-a nije provela pravu katarzu unutar svoje hijerarhije, već da su, štoviše, borbu izgubili svećenici disidenti koji su i u sovjetsko doba bili žrtve sistema.
No nije samo crkva ta koja se silno promijenila – itekako se promijenio i negdašnji KGB, današnja Federaljnaja služba bezopasnosti. U sjedištu na Lubjanki danas postoji i pravoslavna kapelica!
'Ruska crkva stvorila je Rusiju. Rusija može biti poslušno dijete, a ponekad je i dijete koje ustaje protiv svojih roditelja. Ali crkva je uvijek osjećala odgovornost za Rusiju', jedan je od citata oca Tihona.
Nema dokaza ni indicija da je otac Tihon u prošlosti imao veze s KGB-om. No danas su njegovi stavovi bliski konzervativnim jastrebovima koji vuku moć i veze iz bivšeg sovjetskog aparata. U zemlji koja je kroz povijest stalno ideološki kombinirala približavanje Europi i vlastiti 'euroazijski put razvoja', otac Tihon dao je svoj obol otporu zapadnim utjecajima – između ostalog , ideji individualizma. Kao jedan od ideološki i znanstveno najkontroverznijh produkata njegovog djelovanja, FT navodi dokumentarac 'Pad carstva – pouka Bizanta' koji je režirao sam Tihonov. U njemu se, kako piše FT, kao razlog za propast Bizantskog carstva (na koje se referira ideja Rusije kao 'Trećeg Rima – Četvrtog biti neće') navode prozapadne reforme i utjecaj zapadnjačkog individualizma kojeg su, prema toj interpretaciji, širili venecijanski - dakle, zapadni bankari.