Najava čelnih ljudi koalicije Možemo! - koja je osvojila najveći broj mandata za Skupštinu Grada Zagreba, a njihov kandidat Tomislav Tomašević u prvom krugu dobio je više glasova nego Milan Bandić ikada - da će od pročelnika gradskih ureda zatražiti mandate na raspolaganje izazvala je podsmijeh u gradskoj upravi
Tomaševiću su preko medija poručili da prije svega prouči zakone pa da onda nešto kaže. A za pravo im je dao i Vedran Đulabić, izvanredni profesor na Katedri za upravnu znanost Pravnog fakulteta u Zagrebu, koji također smatra da bi trebalo proučiti propise prije javnih istupa.
'Nije primjereno da se ne znaju temeljni propisi koji uređuju lokalnu samoupravu', smatra Đulabić i upućuje na važeći Zakon o postupku primopredaje vlasti, odnosno njegov članak 10e. A u njemu stoji da su u postupku primopredaje vlasti zabranjene kadrovske promjene, osim na dužnostima za koje se, sukladno zakonu, podnosi mandat na raspolaganje. Također piše i da se obaveza stavljanja mandata na raspolaganje ne odnosi na službenike koji su postavljeni temeljem imenovanja, po prethodnom provedenom javnom natječaju.
'Imenovani službenici iz stavka 2. ovoga članka mogu se razriješiti samo iz razloga, na način i u postupku sukladno odredbama zakona kojim se uređuje lokalna i područna (regionalna) samouprava i zakona kojim se uređuju službenički odnosi. Odluke o kadrovskim promjenama suprotne odredbama ovoga Zakona su ništavne', navodi se u zakonu.
Drugim riječima, ako Tomašević postane gradonačelnik, morat će živjeti s Bandićevim ljudima. Koliko dugo, to je drugo pitanje. Iz Možemo! su najavili novu sistematizaciju unutar gradske uprave, smanjenje broja gradskih ureda, odnosno pročelnika s 27 na 14 ili 15. A da bi došlo do toga, nužno je promijeniti niz pravilnika koji uređuju rad gradske uprave.
Sve to sugerira da će za to trebati i vrijeme i dobra priprema. A i kad se dogodi sistematizacija, ljude se ne može tek tako otpustiti jer bi to uzrokovalo niz sudskih sporova. Zakon o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi propisuje proceduru koju će trebati poštovati, od raspoređivanja na radna mjesta za koja ispunjavaju uvjete pa do stavljanja na raspolaganje. Neki od njih prešli su 60 godina života, neki su branitelji...
Sve to trajat će mjesecima jer preustroj gradske uprave mora odobriti i Gradska skupština. Uz sve to valja napomenuti da pročelnici imaju četverogodišnje ugovore - nekima od njih oni istječu, neki imaju još dvije ili tri godine, a ima i onih koji su imenovani tek početkom 2021.
Tako jedanaestoro pročelnika/ca rješenja za obavljanje pročelničkog posla istječu do kraja ove godine, a među njima su i neki najistaknutiji i najeksponiraniji Bandićevi suradnici, poput Mirke Jozić, Dinka Bilića, Ivice Lovrića i Mire Lace. Laci, koji taj posao obavlja od 2009. godine, a od jeseni 2017. godine kao privremeni obnašatelj poslova, 'do imenovanja pročelnika temeljem javnog natječaja', pa mu se taj status obnavlja svakih šest mjeseci, kao i Lovriću, istječe već 15. lipnja.
Da stvari neće ići preko noći, svjesna je toga i kandidatkinja za Tomaševiću zamjenicu Danijela Dolenec te je uoči izbora za Jutarnji list kazala kako taj problem nije moguće odmah riješiti i da će preustroj uprave i nova sistematizacija radnih mjesta trajati nekoliko mjeseci. A za to vrijeme ljudi koji su vodili Zagreb manje-više 20 godina bit će ondje. Hoće li biti opstrukcija ili će se staviti na raspolaganje ljudima s drugačijim viđenjem vođenja grada, tek će se vidjeti. Izjave dane u medijima upućuju na to da će teško moći zajedno.
Do kada pročelnici imaju rješenja za obavljanje svog posla
Pročelnici kojima tijekom 2021. ističu rješenja/ugovori za obavljanje tog posla su: Miro Laco, Ured gradonačelnika (15. lipnja), Romana Galić, socijala (4. kolovoza), Vjekoslav Jeleč, zdravstvo (27. kolovoza), Andrea Šulentić, stručna služba gradonačelnika (11. rujna), Dinko Bilić, graditeljstvo, izgradnja, promet, komunalni poslovi (12. rujna), Vesna Helfrih, branitelji (17. rujna), Ivica Lovrić, obrazovanje (15. listopada), Mirjana Zubak, Ured za programe i projekte Europske unije (16. listopada), Renata Šimon, mjesna samouprava (17. listopada), Mirka Jozić, ured za gospodarstvo (2. listopada), Ana Matijević, kontrolni ured (27. studenog), Krešimir Ladešić, ured za opću upravu (7. prosinca). U 2022. rješenja/ugovori istječu Milanu Paveliću iz ureda za sport i mlade i Vesni Šimić iz Ureda za međugradsku i međunarodnu suradnju i promicanje ljudskih prava. Do 2023. rješenja imaju Stipe Tutiš, zavod za zaštitu spomenika kulture i prirode, Jasna Jezerčić Cvitković, ured za katastar i geodetske poslove, Milana Vuković Runjić, kultura, Daniela Juroš Pečnik, ured za financije, Mila Jelavić, Ured za demografiju, i Mirjana Lichtner Kristić iz Stručne službe Gradske skupštine. U 2024. rješenja/ugovori izlaze Mateji Topić iz Ureda za zastupanje, Sanji Jerković, strategijsko planiranje i razvoj grada, Dejanu Jaiću, poljoprivreda i šumarstvo, Marini Zagorec iz ureda za imovinsko-pravne poslove, Pavlu Kalinić, upravljanje u hitnim situacijama, i Danijeli Habijanec, javna nabava. Do 2025. rješenje ima Zlatko Makar, upravljanje imovinom Grada.