Indijska kosa oduvijek je bila tražena za izradu perika i ta je država njezin najveći svjetski izvoznik, zadovoljavajući pritom 85 posto globalne potražnje
Kolachi Venkatesh iz Avadija u Chennaiju skuplja kosu već 20 godina. Počeo je na dnu industrije - skupljao je dlake iz kućanstava te ih vadio iz smeća.
'Moji su roditelji skupljali dlake, a onda sam i ja počeo to raditi', kaže.
Kosa koju skupljaju iz domova, salona i brijačnica naziva se non-remy dlaka.
Ona zahtijeva više obrade nego remy kosa, a koja se pažljivo brije ravno s tjemena. Ipak, ima svoju vrijednost, piše BBC.
'Bačena je, ali je zlato', kaže Venkatesh.
Skupljači obično prodaju kosu lokalnim trgovcima za između 10 centi i jednog dolara (0,80 funti) po kilogramu, ovisno o kvaliteti i duljini dlake.
Za kraću ili oštećenu kosu dobiva se manje, a duži pramenovi postižu više cijene.
Za pojedinačnog skupljača tu nema puno novca.
'Vrijedni skupljač mogao bi skupiti od jednog do pet kilograma kose dnevno, zarađujući od 59 centi do šest dolara. Ova razina prihoda često je ispod standarda minimalne plaće, osobito u ruralnim područjima', kaže Venkatesh, za kojeg radi 50 skupljača.
Unosno tržište perika
'Iako naš rad doprinosi globalnom tržištu vrijednom milijarde dolara, naša je zarada i dalje skromna jer posrednici kontroliraju cijene.'
Većina indijske kose koju prikupe trgovci izvozi se u Kinu, u kojoj se od nje prave perike.
'Kina ima ogromnu industriju izrade perika, vrijednu pet do šest milijardi dolara', kaže Benjamin Cherian iz Plexconcila, tijela koje promiče indijsku industriju kose i povezuje se s vladom.
Ako Indija želi dio unosnog tržišta perika, kaže on, mora puno toga nadoknaditi.
'Kada pogledamo Kinu, postoje stotine tvornica diljem te zemlje koje dodaju vrijednost industriji kose, a u Indiji se ta dodana vrijednost tek treba podići', kaže Cherian.
Kaže da vlada treba pomoći u promicanju ulaganja u industriju kose.
'Potrebni su automatizirani sustavi sortiranja, sofisticirani postupci obrade za prikupljenu kosu i inovativne proizvodne tehnike za proizvodnju perika kojima će se Indija istaknuti.'
Umjesto da izvozi kosu za stotine dolara, zemlja bi trebala prodavati perike vrijedne tisuće dolara, kaže Cherian.
'Počeli smo raditi na tome, ali dug je put do toga. Moramo imati centre za istraživanje i obuku', kaže on.
Indijska tvrtka koja se pokušava probiti u tome je Diva Divine Hair sa sjedištem u Delhiju, posluje od 2009., a suosnivač joj je Nidhi Tiwari.
Ideja je bila stvoriti visokokvalitetne ekstenzije za kosu i perike koje će se svidjeti širem krugu kupaca.
'Postoji sve veća potreba za ovim rješenjima zbog rastućih problema gubitka i stanjivanja kose među ženama u Indiji', kaže Tiwari.
Tvrtki je pomogla promjena stava o njima.
'Nekoć smatrane nišom ili tabu temom, o perikama i ekstenzijama sada se otvoreno raspravlja zahvaljujući promjeni društvenih normi i pomaku prema njihovom prihvaćanju', kaže ona.
Razvoj perika
Perike su također doživjele razvoj, što ih čini privlačnijim i udobnijim.
'Tehnologije kao što su 3D ispisane perike i digitalni alati za usklađivanje boja nude visoko personalizirane opcije. Lagane i prozračne kape za perike te poboljšana ljepila omogućili su kupcima da ih dugo nose bez nelagode', kaže Tiwari.
Na vrhu tog tržišta je temple ili remy kosa.
Velik dio ponude dolazi iz hinduističkih hramova na jugu zemlje, u kojima se kosa brije u znak štovanja i vjere.
Raj Hair International jedan je od najvećih trgovaca u poslovanju s kosom temple, a majstori u tvornici tvrtke u Chennaiju razvrstavaju je i ocjenjuju prema boji, teksturi i duljini.
'Remy kosa ima poravnate kutikule, jednoliko ide u jednom smjeru, što dovodi do manjeg petljanja i svilenkastije teksture. Ovo je kosa visoke vrijednosti', kaže George Cherion, izvršni direktor tvrtke.
Tvrtka pokušava potrošiti što manje kose, stoga su razvili stroj za njezino raspetljavanje, čime im je omogućeno da brže rade s manje osoblja.
'Naša misija je stalno nadograđivati tehnologiju', kaže Cherion.
A posao cvjeta.
'Indijski čovjek globalno je tražen zbog svojih visokih kvaliteta, prirodnog izgleda i mršavosti. Potražnja vrtoglavo raste', kaže on.