ODLUKA USTAVNOG SUDA

Profesori i znanstvenici ne moraju sa 65 godina u mirovinu

22.07.2014 u 08:10

Bionic
Reading

Ustavni sud ukinuo je odredbe dva zakona s područja znanosti po kojima su profesori i znanstvenici s navršenih 65 godina starosti morali otići u mirovinu.

U odnosu na redovite profesore na visokim učilištima, profesore visokih škola, te znanstvene savjetnike u znanstvenim organizacijama koji su 30. srpnja 2013. bili u trajnom zvanju, ukidaju se članci 42. i 102. Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju, donesenom 17. srpnja 2003., i članak 20. Zakona o izmjenama i dopunama zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju, donesen 15. srpnja 2013. godine, kaže se u Odluci suda od 18. srpnja ove godine.

Odlučujući po prijedlogu odvjetnika iz Zagreba Hrvoja-Nikole Cvetkovića, Ustavni sud smatra da se profesori na visokim učilištima, profesori visokih škola, te znanstveni savjetnici u znanstvenim organizacijama koji su 30. srpnja 2013. bili u trajnom zvanju, rečenim zakonskim odredbama podvrgavaju posebnom postupku ocjene izvrsnosti, koji je usporediv s postupkom njihova reizbora u zvanje, što je protivno biti njegovih trajnih zvanja.

Takva je situacije dodatno opterećena još i povratnim djelovanjem zakona za koji ne postoji objektivno ni razumno opravdanje, kaže se u obrazloženju odluke Ustavnog suda.

Ustavni sud ne smije zatvoriti oči pred ozbiljnim prigovorima predlagatelja u vezi s pojedinim 'kriterijima izvrsnosti' (članak 10.) koji su postavljeni tako da ih je nemoguće izvršiti, da su retroaktivni ili pak proizvoljni i nemjerodavni.

Također, Ustavni sud ne smije zanemariti činjenicu da bi se kriteriji izvrsnosti iz Zakona iz 2013. u cjelini vrlo teško mogli podvesti pod apstraktnu ocjenu ustavnosti. Nesporne ovlasti Nacionalnog vijeća su da razmotri i generalno uputi na način primjene toga članka zakona, kaže se.

Završavajući svoje obrazloženje u izjavi dužoj od 20 stranica, Ustavni sud izražava zabrinutost za stanje zakonodavstva na području znanstvene djelatnosti i visokog obrazovanja, koje karakteriziraju kolizije, nedosljednosti i neusklađenosti zakonskih odredbi.