Sudeći prema nizu svjetskih premijera najnovijih obrambeno-sigurnosnih sustava na nedavno održanom sajmu IDEX 2025 u Abu Dabiju, čini se da ruska industrija ne posustaje u proizvodnji unatoč brojnim ograničenjima. Rusija je svoj povratak na globalno tržište na najvećoj bliskoistočnoj prodajnoj izložbi oružja demonstrirala premijerama novih helikoptera, među kojima je i protupožarni Ka-32, prikazan u izvedbi A11M. Riječ je o znatno poboljšanom vatrogasnom helikopteru, kakve je nedavno nabavila Srbija, a tportal donosi više o toj letjelici specijaliziranoj za gašenje požara u urbanim sredinama
Izložbeno-prodajni bijenale IDEX, održan prošlog mjeseca u glavnom gradu Ujedinjenih Arapskih Emirata, jedna je od ključnih platformi za predstavljanje obrambenih i sigurnosnih inovacija u svijetu. Upravo okončani IDEX 2025, koji je okupio oko 1600 izlagača iz 65 zemalja i preko 200.000 posjetitelja, bio je mjesto brojnih premijerno prikazanih sustava i iz Rusije, među kojima su izviđački i borbeni dronovi, najnovija inačica glavnog borbenog tenka T-90MS, ali i niza novih varijanti helikoptera.
Ruska državna tvrtka za izvoz vojne opreme Rosoboroneksport je, primjerice, predstavila najnoviju inačicu protupožarnog helikoptera Ka-32A11M, koju proizvodi Kamov, moskovska tvrtka specijalizirana za kompaktne helikoptere s koaksijalnim rotorima. Prezentacija novog Ka-32 bila je posebno dojmljiva jer je dovezen transportnim avionom Il-76 u rastavljenom stanju te su ga tehnički timovi sastavili na samom izložbenom štandu netom prije službenog predstavljanja, što je pobudilo popriličnu pažnju posjetitelja.
Nadograđeni model Ka-32A11M dizajniran je za poboljšanje sposobnosti odgovora na hitne slučajeve, posebno u urbanim sredinama, u kojima požari u visokim zgradama predstavljaju značajne logističke izazove. Kako je riječ o inačici vatrogasnog helikoptera, specijaliziranog za gašenje vatre u neboderima, kakvih u bogatim zaljevskim državama ne manjka, proizvođač ne sumnja u njegov prodajni uspjeh.
Ka-32A11M karakterizira koaksijalni sustav rotora te osigurava visoku sposobnost manevriranja i stabilnost leta. Ova konfiguracija omogućuje mu učinkovit rad u ograničenim područjima poput gusto naseljenih gradskih središta, gdje je pristup vatrogasnim postrojbama ograničen. Helikopter može nositi do 4000 litara vode i 400 litara protupožarne pjene u jednom naletu, čime se poboljšava njegova učinkovitost u obuzdavanju požara i sprječavanju njihova širenja. Sposobnost preciznog lebdenja iznad i ispred vatre, čak i u prisutnosti turbulencija između zgrada, omogućuje mu njeno ciljano gašenje.
Atraktivna cijena u odnosu na konkurenciju
Ključno poboljšanje u ovoj nadograđenoj inačici je integracija digitalnog kokpita jer sadrži višenamjenske LCD zaslone, zamjenjujući tradicionalne analogne instrumente. Ovaj sustav poboljšava upravljanje podacima o letu i smanjuje radno opterećenje pilota, omogućavajući precizniju primjenu vode ili pjene. Motori VK-2500, opremljeni digitalnim sustavima upravljanja, poboljšavaju omjer snage i težine letjelice, optimizirajući performanse u zahtjevnim uvjetima kao što su visoke temperature ili povišene nadmorske visine koje se često susreću na Bliskom istoku.
Helikopter Ka-32A11M dizajniran je za različite scenarije gašenja požara, uključujući one u neboderima, ali i industrijske incidente. Može biti opremljen posebnim sustavima za suzbijanje požara, kao što su Bambi Bucket i Simplex, a koji omogućuju velike i precizne kapi vode, ovisno o operativnim zahtjevima. Dodatni vodeni topovi mogu se postaviti za gašenje požara u okruženjima niske vidljivosti, posebno u područjima s gustim dimom.
Ove značajke čine zrakoplov prikladnim ne samo za urbanu reakciju na požare, već i za operacije u naftnim i plinskim postrojenjima, gdje je obuzdavanje požara ključno za sprječavanje eskalacije.
Prema dostupnim podacima, nova inačica vatrogasnog helikoptera opremljena je novim protupožarnim sustavom SP-32, a on u usporedbi s konkurencijom ima atraktivniju cijenu. Uz to, sustav SP-32 ima digitalne kontrole te poboljšanu ergonomiju unosa i pražnjenja vode. Osim toga, može raditi i u svim vremenskim uvjetima i u svako doba dana, i to na temperaturama ispod nule, a kakve noću nisu rijetkost u bliskoistočnoj pustinji.
Srbija nabavila prethodni model
Organizatori IDEX 2025 ističu da je novi Kamovljev helikopter izazvao interes međunarodnih stručnjaka i predstavnika brojnih vlada. Serija Ka-32 ima uspostavljenu operativnu povijest s približno 190 jedinica u službi u 20 zemalja. Modernizirana pak inačica ima cilj zadovoljiti rastuće zahtjeve agencija za hitne slučajeve, a istovremeno zadržati pouzdanost svojih prethodnika.
Novi helikopter zapravo je modernizirana inačica Ka-32 u varijanti A11BC te je stručnjaci smatraju jednim od najboljih protupožarnih helikoptera na svijetu. Ta je letjelica jedan od simbola Globalne helikopterske vatrogasne inicijative, programa usmjerenog na povećanje učinkovitosti specijaliziranih helikoptera opremljenih visećim protupožarnim sustavima, vodenim topovima i drugom opremom za gašenje požara.
Podsjetimo, Srbija je nedavno nabavila dva primjerka inačice A11BC, a u susjedstvo su došle tijekom 2022. i 2023. godine. Valja napomenuti da je ta država 1995. godine prodala privatnoj grčkoj kompaniji četiri kanadera CL-215, za vrijeme bivše države kupljenih novcem tadašnje SR Hrvatske i stacioniranih u bazi u Divuljama. Srbija je kanadere otete Hrvatskoj prodala po cijeni od 24,4 milijuna dolara, a jedan od njih i danas drži svjetski rekord srušen 1983. godine, kada je posada gaseći požar na Hvaru čak 225 puta bacila vodu u 24 sata.
Analitičari ocjenjuju da je IDEX 2025 pružio priliku ruskim helikopterima da ojačaju svoju prisutnost na globalnom tržištu i pokažu svoju stručnost što se tiče specijaliziranih zrakoplova s koaksijalnim rotorom. Smatraju i da Kamov nastavlja razvijati modernizirane platforme prilagođene trenutnim operativnim izazovima u hitnom odgovoru i upravljanju katastrofama. Uvođenjem modela Ka-32A11M, tvrtka nastoji proširiti usvajanje ove etablirane platforme na novim tržištima, dodatno se pozicionirajući kao ključni dobavljač specijaliziranih helikoptera.