Dramatične vijesti o nestašici goriva u Velikoj Britaniji i nervoznim građanima koji u redovima čekaju da napune tank automobila na europskoj strani Engleskog kanala mnogi su dočekali sa zluradim osmijehom i mišlju - eto vam sad Brexit. Stvari međutim nisu crno-bijele, jer vozača kamiona nedostaje u cijeloj Europi, pa tako i u Hrvatskoj. Britanci intenzivno rade na saniranju štete, odnosno već traže strane vozače koji bi opet bili voljni doći raditi na Otok. Ako se stvari ne promijene, i mi bismo se lako i vrlo brzo mogli naći u istoj situaciji, da nam zbog prekida lanaca opskrbe dođe do nestašice kruha i mlijeka, ističe za tportal predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika Dragutin Kranjčec
Nakon Brexita na tisuće vozača kamiona, u najvećem broju iz istočne Europe, moralo je napustiti Veliku Britaniju jer više nisu mogli dobiti radne dozvole. Procjenjuje se da bi Britanija trebala uvesti oko 100.000 vozača za normalizaciju stanja, nakon što se uoči Brexita u Europu vratilo njih 25.000, a pandemija je zaustavila postupak regrutacije novih vozača, njih oko 40.000.
Zato možemo očekivati da započne seoba natrag na Otok. Britanski premijer Boris Johnson inzistira na tome da nema krize u opskrbnim lancima, ali je u utorak u razgovoru za BBC Radio 4 priznao da je odobreno 127 viza za vozače cisterni. Johnson tvrdi da su teškoće povezane s oživljavanjem gospodarstva, slikovito opisavši situaciju kao 'buđenje diva'.
No taj bi div mogao u shopping po vozače kamiona i u Hrvatsku jer im se problem neće riješiti sam od sebe.
Šef udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika kaže da nema podatke o tome koliko naših ljudi radi u Velikoj Britaniji, kao što se ne mogu dobiti podaci o tome koliko stranih vozača radi kod nas. Dozvole strancima izdaju se za sva zanimanja i ne grupiraju se na taj način, objašnjava.
Za Irsku nude plaću od 3000 eura
'Nismo dobili informaciju da Britanci traže vozače po Hrvatskoj. Nitko od naših članova nije nas izvijestio o tome, a nismo je dobili ni od britanskih kolega, ali oni nam neće ni poslati tu informaciju ako i traže vozače po Hrvatskoj', ističe Kranjčec. Međutim, napominje, ljudi idu tamo gdje im je bolje. 'Plaće u zapadnoj Europi u prosjeku nisu toliko velike da bi išli zbog njih, idu zbog naše neuređene države', kaže naš sugovornik.
Mišljenja je da će se prekid u lancu opskrbe i nestašice u dućanima, do kojih je došlo u Velikoj Britaniji zbog nedostatka vozača, dogoditi i u Hrvatskoj ako država ne odluči stimulirati promet. 'To je neminovnost', iznio nam je crno predviđanje budućnosti Kranjčec.
Naveo je i primjer da je baš prije koji dan jedna agencija iz Rijeke vabila vozače nudeći im po 3000 eura da idu raditi i voziti u Irsku, požalivši se i na to da nismo riješili najosnovnije stvari u Hrvatskoj.
'Udruga već dvije godine stalno upozorava na to da je nemoguće da na graničnim prijelazima kamioni stoje i po deset sati. Uza sva obećanja, nije urađeno ništa', pomalo je rezigniran Kranjčec.
'15 dana čekanja na dozvolu, apsurdno!'
Pritom upozorava na problem s dozvolama. Da bi se došlo raditi u Hrvatsku, kao i svaku drugu zemlju, potrebno je imati dozvolu institucija.
'Apsurdna je situacija da za čovjeka koji već godinu dana radi u Hrvatskoj i treba produžiti dozvolu provjera traje po tri-četiri tjedna', požalio se čelnik udruge hrvatskih vozača. Tvrdi da 15 dana čekanja na dozvolu za jednu prijevozničku tvrtku znači bankrot.
'Slovenci su nam vratili desetostruko'
Idu li ljudi zbog toga izvan države?
'Nakon gluposti, kad je bilo zatvoreno Mursko Središće, Slovenci su nam vratili desetostruko. Centralna Hrvatska, Slavonija, Posavina - svi mogu prema Europi na samo dva granična prijelaza, a to su Macelj i Bregana. Ti ljudi dolaze na prijelaze sa svom kolonom Turaka, Grka, Rumunja... i čekaju na granicama po 10-15 sati. Tko bi vam radio u Hrvatskoj da sjedi u kamionu po vrućini', ističe Kranjčec te zaključuje: 'Hrvatska će se osvijestiti kad ne bude ni kruha ni mlijeka u dućanima, a onda će biti kasno.'