NAKON VRDOLJAKOVIH PSOVKI

Smiju li se ministri pred izbore vozikati službenim automobilima?

23.10.2015 u 16:00

Bionic
Reading

Iako se ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak ispričao zbog incidenta koji se u srijedu dogodio u Vrlici, policija provodi izvode. Incident sa žestokim psovkama koji je krenuo zbog fotografiranja službenog automobila otvorio je i pitanje korištenja službenog automobila u privatnom odnosno stranačkom vremenu

Podsjetimo, Vrdoljak je nekolicinu mještana Vrlike počastio sočnim psovkama nakon što je doznao da je jedan od lokalnih dužnosnika HDZ-a fotografirao njegov službeni automobil kojim je došao na druženje s lokalnim HNS-ovcima. Kako je i u razgovoru za Slobodnu Dalmaciju priznao vrlički HDZ-ovac Stipe Romić, fotografirao je automobil 'da se vidi kako se državni automobil koristi u stranačke svrhe'.

Odmah je odgovorio i sam ministar Vrdoljak. 'Najprije sam u Cemexu potpisao ugovor na iznos od devet milijuna kuna. Potom sam sa županom Zlatkom Ževrnjom i gradonačelnikom Splita Ivom Baldasarom bio na otvaranju sajma SASO. Poslije toga u radnoj zoni Dicmo obišao sam proizvodni pogon tvrtke Končar EU. Jesu li to bili stranački poslovi? Iz Dicma sam krenuo natrag u Zagreb i nakratko se zadržao u Vrlici', rekao je Vrdoljakza Slobodnu Dalmaciju.

U sličnoj situaciji početkom mjeseca bio je i ministar pomorstva, prometa i veza Siniša Hajdaš Dončić koji je u jutarnjim satima 7. listopada službenim automobilom s premijerom Milanovićem bio na otvaranju dijela brze ceste Marija Bistrica – Zabok, a predvečer sudjelovao na SDP-ovom skupu. Par dana ranije prvo službeno, pa stranački u okolici Dubrovnika bili su premijer, potpredsjednik Vlade Branko Grčić i ministar financija Boris Lalovac.

Smiju li ministri koristiti službeni automobil i voziti se njime na stranačke skupove i koliko su pritom transparentni, pitanje je koje se ponovno otvorilo.

Ako se gleda Odluka o uvjetima korištenja službenih osobnih automobila, mobilnih telefona, redovnih zrakoplovnih linija, poslovnih kreditnih kartica, sredstava reprezentacije te načinu odobravanja službenih putovanja, ni Vrdoljak ni Hajdaš zakonski nisu ništa pogriješili. Naime, ta odluka propisuje da državni dužnosnici I. skupine, među koje spadaju i ministri imaju pravo na korištenje službenog osobnog automobila gornje klase s osobnim službenim vozačem 24 sata dnevno.

Druga je stvar što se događa kada krene i službena kampanja. Tada je, naime, Zakon o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe prilično jasan. Za potrebe izborne promidžbe zabranjeno je korištenje uredskih prostorija, službenih vozila i uredske opreme državnih tijela i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, osim osobama na koje se odnose posebni propisi o štićenim osobama. U ovom slučaju štićene osobe su premijer, ministri vanjskih i unutarnjih poslova te ministar obrane, koji se zaštite ne mogu odreći, ali štićeni su sada i ministar financija Boris Lalovac te ministar branitelja Predrag Matić koji su zaštitu dobili zbog prijetnji.

Pritom su i Hajdaš Dončić i Vrdoljak imali sreću, jer na dane kada su oni prvo obavljali službeni pa stranački posao još nije krenula službena kampanja. Dapače, Vrdoljak je moguće kršenje zakona izbjegao za svega par sati.

To što je nešto po zakonu ne znači da je nešto moralno prema građanima, upozorava za tportal predsjednica Transparency Internationala Hrvatske Davorka Budimir.

'Sada se nalazimo u vrijeme kampanje i neki propisi koji vrijede inače možda se sada ne mogu primijeniti. Trebalo bi apelirati na zakonodavce da se bolje regulira područje pogodnosti koje imaju ministri i drugi članovi izvršne vlasti. Mi, primjerice, ne znamo koliko ima drugih nižih dužnosnika koji zlorabe pogodnosti. To je teško razgraničiti kada ste negdje službeno, a kada poslovno, ali trebalo bi apelirati da se ljudi na pozicijama ponašaju odgovorno i da ne zlorabe pogodnosti i da ne koriste automobil kada im nije potreban za posao', poručuje za tportal Budimir.