'Grad Zagreb će sa Zračnom lukom Franjo Tuđman biti spojen brzom željeznicom', objavili su prošlog mjeseca gradonačelnik tog grada Tomislav Tomašević i ministar prometa Oleg Butković. Ovaj potonji najavio je da je za izradu dokumentacije postavljen rok od dvije godine. Kako stoji drugi sličan projekt - gradnja pruge koja će povezati centar Splita i njegovu trajektnu luku s obližnjim aerodromom - provjerio je tportal
A kratki odgovor glasio bi: nikako, i to pune četiri i pol godine nakon što je na sjednici Vlade u Splitu on označen kao 'projekt od strateškog nacionalnog interesa' te je najavljena njegova realizacija 'odmah nakon što se pripremi dokumentacija'.
Do danas se to nije dogodilo, dapače zbog neslaganja nekoliko razina vlasti još uvijek nije ni određena trasa pruge. Tportalov sugovornik iz Ministarstva prometa prije nešto više od godinu dana plastično je opisao situaciju ovim riječima:
'Gradonačelnik Andro Krstulović Opara dolazi na sastanak kod ministra Butkovića i zalaže se za jednu trasu. Kada on izađe, kroz vrata ulazi Ante Sanader i lobira za drugu. Nisu se mogli dogovoriti i zbog toga vlada status quo.'
Ključnu ulogu - i tada i danas - ima upravo Sanaderov grad Kaštela, na čijem se čelu nalazi HDZ-ov Denis Ivanović. On je u veljači ove godine priznao da je 'zbog pruge godinama bio u sukobu s bivšim splitskim gradonačelnikom Krstulovićem Oparom'.
Velik dio nove pruge, naime, prolazio bi upravo kroz ovaj grad, čiji gradonačelnik već nekoliko godina odbija prihvatiti bilo koju od ponuđenih trasa te zahtijeva da najveći dio novoizgrađene pruge bude ukopan ispod zemlje - zbog čega bi cijeli projekt prvotno procijenjen na 150 do 200 milijuna eura višestruko poskupio i vjerojatno ne bi bio prihvatljiv za financiranje iz europskih fondova.
Hrvatske željeznice u međuvremenu su izradile više varijanti i predložile jednu, onu koja mahom zaobilazi naseljeno područje, pa predložili Splitsko-dalmatinskoj županiji da je uvrsti u svoj prostorni plan. No Županija je to odbijala, a na koncu je u posljednjim izmjenama plana prije dva mjeseca uvrstila sve četiri ponuđene varijante tek kao 'trase u istraživanju' i odlučila da će konačna biti ona koju Grad Kaštela uvrsti u svoj plan.
A Kaštela se nikada do danas nisu formalno ni očitovala na ove prijedloge.
Tportal je u Ministarstvu prometa provjerio status projekt splitske prigradske željeznice i dobio odgovor koji u rukavicama potvrđuje ovakvu blokadu.
'Ministarstvo pruža podršku projektu i u ovoj pripremnoj fazi. Skrećemo pozornost kako u ovoj fazi očekujemo da se jedinice lokalne samouprave te Splitsko-dalmatinska županija jasno odrede po pitanju točne trase, odnosno njihovog prihvaćanja te da istu uključe u svoje prostorne planove. Ministarstvo će podržati navedeni projekt kada se izradi sva potrebna dokumentacija, usuglasi trasa, definiraju nužni parametri i sve ostale aktivnosti potrebne za realizaciju projekta', kazali su za tportal iz ovog ministarstva.
Formalno ideja željezničkog povezivanja Splita s njegovim aerodromom još uvijek nije upokojena: Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objašnjava da je dosad izrađena 'višekriterijska analiza opcija', a sada su još potrebne prometna studija i studija izvodljivosti, nakon čega bi uslijedila izrada projektnog zadatka, pa procjena troškova i ocjena može li se podnijeti kandidatura za europske fondove, pa izrada projektne dokumentacije, pa ishođenje dozvola…
Na sjednici Vlade u Splitu u svibnju 2018. godine povezivanje splitske trajektne i zračne luke proglašeno je projektom od strateškog državnog značenja, a najavljivalo se njegovo financiranje iz europskih fondova u razdoblju od 2020. do 2027. godine. Pretpostavljalo se da bi se pokazao pogodnim za to jer splitskim aerodromom godišnje prolazi skoro tri milijuna putnika, a trajektnom lukom njih preko 5,5 milijuna, dok tomu treba pridodati i velike dnevne migracije stanovnika Splita, Solina i Kaštela, prostora s oko 350 tisuća stanovnika.
Između dvije krajnje točke zapravo već postoji 18 kilometara željezničke pruge koju treba temeljito rekonstruirati, a dograđeni dio - ovisno o tomu hoće li se 'odvajati' u Kaštel Kambelovcu ili Kaštel Starome - bio bi dug između osam i deset kilometara. Završna željeznička stanica nalazila bi se južno od novoizgrađenog terminala Zračne luke Split, makar su postojale ideje da se ona premjesti i do obližnjeg Trogira.
Stručnjaci koji su prethodnih godina bili uključeni u razradu ovog velikog projekta za tportal su neslužbeno priznali da je on zapravo već zaustavljen i čeka 'promjenu političkih okolnosti'.
Koje su, čini se, u slučaju Zagreba i ideje o vlaku prema tamošnjem aerodromu trenutno nešto povoljnije.