OSVRT ORIANE IVKOVIĆ NOVOKMET

'Spotlight' pod reflektorom: Je li era hrabrih medija prohujala s vihorom?

08.03.2016 u 10:13

Bionic
Reading

Sjaj Oscara osvijetlio je kroz američki film Spoltlight bolju prošlost novinarske profesije u kojoj su iza raskošnih redakcija predvođenih hrabrim urednicima, stajali veliki izdavači. Za pravo istraživačko novinarstvo nisu dovoljni samo hrabri novinari, oni su nemoćni bez istinoljubivih izdavača. Nezgodno je što istina i profit ne idu nužno zajedno, pa u takvoj hrabroj ali riskantnoj igri samo malobrojni opstanu.

Neki utjecajan tip poznaje nekog tipa i priča se zataška. Cijeli se grad pravi da ne vidi. Svi su povezani, tako funkcioniraju stvari. Sličnim se riječima urednik Spotlight tima, u istoimenom filmu, otresao na svog prijatelja, ujedno i kardinalovog, koji mu je uz gutljaj vina 'dobronamjerno' savjetovao da odustane od priče o pedofiliji u bostonskoj nadbiskupiji. Zašto bi nama neki vaš novi urednik, k tome Židov, mutio vodu u našem rodnom gradu, njemu nije stalo do Bostona kao nama. On će ionako otići, a ovaj grad je tvoj, mnogi te ljudi ovdje cijene.

Spotlight je priča o odupiranju ugodnoj umreženosti, tako dragoj novinarskoj profesiji. Priča je to o snazi istraživačkog novinarstva koje je osvijetlilo prljave tajne bostonskog klera, epidemiju seksualnih zlostavljanja siromašne djece, godinama zataškavanu od strane Crkve. O borbi protiv moćne institucije u kojoj je moguće pobijediti ako imate prave karte. Najjača karta je snažan izdavač (NYTimes) koji je preuzevši lokalne novine (Boston Globe) tamo poslao izvrsnog urednika izvana, pridošlicu (Martyja Barona) koji je izvukao ono najbolje od postojeće lokalne novinarske ekipe (tima Spotlight). Zapalio posustale katolike da istražuju skandale u svojoj nadbiskupiji i dođu do rezultata koji će uznemiriti njihovu katoličku rodbinu.

Priča je to o neglamuroznoj novinarskoj profesiji, koja često tapka u mraku, pa tako ni ne primijeti važnost priče koja će im kasnije donijeti Pulitzera. Godinama im je bila tu pred nosom, objavljena kao vijestica u gradskoj kronici, dok im novi urednik nije upalio svjetlo. Priča je to o važnosti timskog rada i sreći kad redakciju vodi osoba s ispravnim moralnim kompasom, hrabra i predana. O marljivom istraživačkom radu, koje uključuje stalno dosađivanje drugima, ne bi li ih nagovorili na izjavu, stotine poziva, provjera i intervjua. O iznenađenju kad shvate da je izvor istovremeno i zataškavač. O ugodnosti novinskih redakcija u razvijenom kapitalizmu prije nego je tu ugodu rasturila nemilosrdna internetska era, u kojemu četvero istraživača nekoliko mjeseci radi na samo jednoj priči.

Koliko je izdavača danas u mogućnosti plaćati takve istraživače, i ono još važnije, koliko je izdavača spremno ići protiv svoje publike? Uvjetno rečeno protiv, jer pravim bi katolicima itekako trebalo biti stalo do doslovce nevinih dječjih žrtava. Više od 50 posto pretplatnika Bostone Globea su katolici, upozorio je direktor izdanja glavnog urednika Martyja Barona uoči objavljivanja pedofilske afere, na što mu je ovaj odgovorio: Priča bi ih trebala interesirati

Danas je Baron urednik u Washington Postu, a izdavač, NYTimes Company kojeg kontrolira obitelj Sulzberger, prodao je 2013. Boston Globe bez obzira na slavnu priču i Pulitzersku prošlost. Bostonska avantura poprilično ih je koštala: novinu su platili 1,1 milijarda dolara, da bi je prodali za samo 70 milijuna dolara vlasniku bejzbolskog kluba Boston Red Sox i engleskog nogometnog kluba Liverpool. Velika novinarska priča koja je poslužila kao predložak za film koji je osvojio Oscara u poslovnim se izvješćima utopila u dva desetljeća poslovnog sivila u kojem je izdavač izgubio 94 posto svoje početne investicije.

Istraživačko novinarstvo provjetrava ustajalo društvo i blagotvorno je za njegovo zdravlje, uči nas ovaj veliki film. Ono što je manje naglašeno, a itekako je bitno, jest činjenica da nisu heroji samo među novinarima. Za pravo istraživačko novinarstvo nisu dovoljni samo hrabri novinari, oni su nemoćni bez hrabrih izdavača. Spremnih na hrabru poslovnu avanturu, koji će objaviti priču bez obzira na strah od moćnika, reakcije čitatelja, bojkot, ljutnju, pad reklama i prijetnje tužbama, koji su spremni spiskati milijardu na istinu.