dobro je znati

Sve na jednom mjestu: Glavna pitanja i odgovori o novom sustavu odvoza smeća u Zagrebu

03.09.2022 u 14:29

Bionic
Reading

Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević s predstavnicima Zagrebačkog holdinga – podružnice Čistoća predstavio je ovaj četvrtak novi sustav odvoza komunalnog otpada

Podsjetimo, 1. listopada Zagrepčanima, nakon tromjesečne odgode, stiže novi način prikupljanja i naplate otpada.

Miješani komunalni otpad korisnici usluga prikupljat će u standardiziranim vrećicama za miješani komunalni otpad izrađenima od recikliranog materijala, volumena 10 litara, 20 litara i 40 litara, koje će građani o svom trošku nabavljati u trgovačkim centrima po cijeni od 20, 40, 80 kuna za deset komada. Uz ovaj, varijabilni dio, postoji fiksni dio računa od 45 kuna za privatne i 90 kuna za poslovne korisnike.

'Prvi put ljudi će plaćati uslugu odvoza otpada tako da više plaćaju ako ne odvajaju. To je pravedan model, sustav prema količini odloženog otpada, što smo najavili u izbornom programu. Sustav je usklađen s novim Zakonom o gospodarenju otpadom. Mnogi će gradovi komentirati da neće biti stvarne naplate prema količini, nego po zaduženim volumenima spremnika, pa ako bili puni ili prazni, platit će jednako. Zagreb je jedini veliki grad u Hrvatskoj koji ide u radikalnu promjenu sustava, to će biti najjeftiniji model putem naplate otpada u službenim vrećicama', kazao je Tomašević.

U međuvremenu je startala i web stranica www.zgvrecice.cistoca.hr o novom sustavu odvoza komunalnog otpada. Na njoj možete pronaći najvažnije informacije, a ovo su glavna pitanja i odgovori.

  • +10
Konferencija za medije o otpadu u Zagrebu Izvor: Cropix / Autor: Zeljko Puhovski

Što se mijenja?

Miješani komunalni otpad od 1. listopada smije se odlagati samo u standardiziranim vrećicama za otpad. Dok u odvozu i zbrinjavanju otpada koji se reciklira - papira, plastične, metalne i staklene ambalaže te biootpada - nema promjena, u slučaju miješanog komunalnog otpada uvodi se novi model sakupljanja i naplate.

Prema novom modelu, korisnici usluge plaćat će fiksnu mjesečnu naknadu za odvoz otpada, odnosno minimalnu cijenu fiksne javne usluge kako propisuje Zakon o gospodarenju otpadom, odnosno s njime usklađena Odluka o javnoj usluzi sakupljanja komunalnog otpada u Gradu Zagrebu, dok će zbrinjavanje miješanog komunalnog otpada plaćati kroz kupnju za to namijenjenih, specijaliziranih vrećica volumena 10, 20 ili 40 litara.

Vrećice će biti dostupne na više od 500 prodajnih mjesta u gradu, uključujući trgovine, trgovačke centre, kioske, poslovnice Zagrebačkog holdinga i druga mjesta.

Cijena obvezne minimalne javne usluge (fiksni dio) iznosit će 45 kuna (5,97 eura) mjesečno za korisnike usluge iz kategorije kućanstvo, odnosno 90 kuna (11,95 eura) mjesečno za pravne osobe i obrtnike. Fiksnom iznosu treba dodati cijenu utrošenih vrećica i tako dolazimo do mjesečnog troška za odvoz otpada.

Za razliku od dosadašnjeg sustava naplate odvoza otpada koji nije poticao građane na razdvajanje korisnog otpada, cilj novog modela sakupljanja miješanog komunalnog otpada je smanjenje količina odloženog otpada i povećanje količina korisnog otpada. Znači, što više odvajamo otpad, manji su i troškovi!

Stavljanje spremnika pod nadzor

U skladu s Odlukom o javnoj usluzi sakupljanja komunalnog otpada u Gradu Zagrebu, svi korisnici obvezni su svoje spremnike za prikupljanje miješanog komunalnog otpada te reciklabilnog komunalnog otpada držati "pod ključem", odnosno u:

zaključanim smetlarnicima i podrumima, haustorima, ograđenim dvorištima, tipiziranim boksovima, koji su smješteni unutar katastarske čestice nekretnine ili smješteni na bilo koji drugi odgovarajući način kojim se onemogućuje pristup spremnicima od strane trećih osoba.

Ako to nije moguće – korisnici od Grada tražite dodjelu javne površine za tipizirane boksove za spremnike, kako bi isti bili pod ključem, odnosno nedostupni trećim osobama.

Zašto uvodimo nove ZG vrećice?

Naplata kroz novi model sakupljanja miješanog komunalnog otpada pravednija je jer se ukida dosadašnji način naplate po broju ukućana u kućanstvu i kvadraturi stana te se zamjenjuje naplatom po količini stvarno generiranog miješanog komunalnog otpada.

Građani će na ovaj način uslugu zbrinjavanja miješanog komunalnog otpada platiti ovisno o tome koliko su otpada stvorili, čime se dodatno stimuliraju na razdvajanje svog otpada koji je moguće reciklirati.

Osim pravednijeg/demokratičnog načina naplate koji se zasniva na količini stvorenog otpada, neke od prednosti novog sustava uključuju čišći grad, njegovu ljepšu vizuru u kojoj će moći uživati i građani i gosti grada, uklanjanje većeg dijela spremnika za otpad koje se nalaze na gradskim ulicama te postupno daljnje smanjivanje količine miješanog komunalnog otpada koji se mora odvoziti na odlagalište otpada Jakuševec.

Koliko će me koštati odvoz otpada?

Cijena obvezne minimalne javne usluge (fiksni dio) iznosi 45 kuna (5,97€) mjesečno za fizičke osobe, a za pravne osobe i obrtnike 90 kuna (11,95 eura) mjesečno. Fiksnom iznosu treba dodati cijenu utrošenih vrećica i tako ćeš doći do mjesečnog troška za odvoz otpada.

A vrećice?

Cijena vrećica: 10 L -2 kune/kom (0,26€), 20 L -4 kune/kom (0,53€), 40 L -8 kuna/kom (1,06€). Vrećice se prodaju u pakiranju od 10 komada.

Već odvajam svoj otpad

Odvajanje ostalih vrsta otpada nastavlja se kao i do sada - papir u plavi, plastična i metalna ambalaža i dalje u žuti, biootpad u smeđi te staklo u zeleni spremnik.

U planu je povećanje broja zelenih otoka kako bi svima bilo lakše odvajati, a i dalje su na raspolaganju reciklažna dvorišta za navedene i ostale vrste otpada. Miješani komunalni otpad može se odlagati samo u nove ZG vrećice.

Što ako miješani otpad ne bacim u ZG vrećici?

Za to su predviđene ugovorne kazne, a kontrolu će obavljati radnici Čistoće i komunalni redari. Tijekom razdoblja prilagodbe, odnosno do 15. listopada 2022. godine, korisnici kod kojih se utvrdi nepropisno odlaganje miješanog komunalnog otpada dobivat će samo pisana upozorenja.

Nakon tog razdoblja, za nepropisno odlaganje miješanog komunalnog otpada izdavat će se obavijesti o ugovornoj kazni, najviše u iznosu od 500 kuna za korisnike usluge iz kategorije korisnika  kućanstvo, odnosno najviše u iznosu od 1.000 kuna za korisnike usluge iz kategorije korisnika koji nije kućanstvo.

Kada više korisnika usluge koristi zajednički spremnik, nastalu obvezu plaćanja ugovorne kazne u slučaju kad se ne utvrdi odgovornost pojedinog korisnika snose svi korisnici usluge koji koriste zajednički spremnik, sukladno udjelima u korištenju spremnika. Iznos određene ugovorne kazne iskazuje se na zasebnoj stavci na računu za javnu uslugu.

Zato je potrebno spremnike imati pod nadzorom i pod ključem. O kaznama više saznaj ovdje

Provjeri imaš li pravo na besplatne ZG vrećice!

Ako si korisnik usluge iz kategorije kućanstvo i tijekom mjeseca najmanje jedanput koristiš usluge reciklažnog dvorišta ili kompostiraš biootpad ili u tvom kućanstvu stanuje dijete starosti do 3 godine ili odrasla osoba koja koristi pelene - ostvaruješ pravo na umanjenje cijene javne usluge u vidu besplatnih ZG vrećica.