kompanija na prekretnici

Tesla je i ranije koketirala s katastrofom, ali ovaj put je drugačije

25.03.2025 u 15:02

Bionic
Reading

Početkom mjeseca Donald Trump je pred Bijelom kućom oduševljeno razgledavao flotu blistavih Tesli. Držeći rukom ispisane bilješke o cijenama i modelima, obećavši da će jedan i kupiti. Pokraj njega stajao je Elon Musk – izvršni direktor Tesle i ključna figura u njegovoj administraciji

Mnogi su vjerovali da će savez s Trumpom donijeti prednost Musku. Međutim njegova uloga u Uredu za učinkovitost vlade (DOGE) i napori za smanjenje opsega savezne administracije izazvali su unutarnju krizu u Tesli.

Musk se godinama diskretno pomicao prema desnici, no stavovi javnosti, analitičara i vlasnika vozila ostali su stabilni – sve dok DOGE nije prerastao okvire internetske zabave i pokazao sposobnost da promijeni mišljenje milijuna Amerikanaca.

Kako bi se razumio utjecaj njegove političke angažiranosti na Teslinu poziciju najvrjednijeg proizvođača automobila na svijetu, Business Insider razgovarao je s više od dvadeset zaposlenika, investitora, analitičara i kupaca.

Donald Trump - Tesla
  • Donald Trump - Tesla
  • Donald Trump - Tesla
  • Donald Trump - Tesla
  • Donald Trump - Tesla
  • Donald Trump - Tesla
    +2
Donald Trump - Tesla Izvor: EPA / Autor: Samuel Corum / POOL

'Izgleda kao da podržava nekoga tko se protivi izvornoj misiji Tesle', rekao je bivši voditelj prodaje u toj kompaniji.

Čini se da je Musk shvatio ozbiljnost situacije. U četvrtak je Tesla održala neočekivano druženje nakon radnog vremena, a ono je uživo prenošeno iz Gigafactoryja u Teksasu. Događaj je zatekao i zaposlenike i investitore nespremne, ostavljajući dojam kriznog PR-a. Musk je molio zaposlenike da ne prodaju svoje dionice i priznao da se osjeća 'prilično iscrpljeno'.

Tesla je na prekretnici

Tesla i Musk navikli su na crne prognoze. Milijarder je priznao da je tvrtka bila na rubu propasti tijekom 'proizvodnog pakla', tj. nastajanja Modela 3, a kritičari su tijekom godina više puta najavljivali njezin kraj. Svaki put ipak bi nadmašila očekivanja i izašla jača.

No za brojne zaposlenike, analitičare i investitore Muskova politička avantura danas predstavlja sasvim novu prijetnju — sve nepopularniji izvršni direktor postaje simbol otpuštanja u javnom sektoru.

Dugo vremena Tesla je bila miljenik Wall Streeta. U pet godina cijena njezinih dionica porasla je za više od 1000 posto, a zaposlenici, investitori i kupci ostajali su vjerni jednoj od rijetkih ekološki orijentiranih automobilskih kompanija. Tolerirali su provokativne tvitove i propuštene rokove – sve u ime eksplozivnog rasta.

Kolaps dionica

A onda je stigla veljača. Početni lagani pad pretvorio se u kolaps koji su analitičari J.P. Morgana nazvali najgorim u povijesti automobilske industrije. Dionice su od početka godine pale 31 posto, unatoč blagom oporavku nakon Muskova obraćanja zaposlenicima.

Howard Lutnick, Trumpov ministar trgovine, pokušao je smiriti paniku, pozivajući Amerikance da ulažu u Teslu jer 'nikada više neće biti tako jeftina'. Prema Bloombergovu indeksu milijardera, Muskov osobni gubitak iznosi 129 milijardi dolara od Trumpove inauguracije, a kompanija i milijarder odbili su komentirati tu situaciju.

Musk se ranije izjašnjavao protiv prosvjeda u Teslinim pogonima. Na okupljanju zaposlenicima poručio je da investitori moraju gledati dugoročno kada je riječ o tvrtki, istaknuvši njezinu budućnost u robotici i autonomnoj vožnji te predvidjevši da će 'Tesla vjerojatno postati najvrednija tvrtka na svijetu'.

Ross Gerber, investitor u nju, izjavio je prošlog mjeseca za BI da bi joj dionice mogle pasti čak 50 posto tijekom ove godine, djelomično zbog neizvjesnosti oko lansiranja usluge robotaksija u Austinu do lipnja. Dionice su od tada pale još 28 posto.

Musk zbog DOGE-a usosio Teslu?

Čak je i Dan Ives, dugogodišnji Teslin zagovornik, izrazio zabrinutost. 'Musk mora stati, pronaći ravnotežu i vratiti se ulozi izvršnog direktora Tesle', rekao je, dodajući: 'Vođe moraju voditi.' Kasnije je Muskovo iznenadno obraćanje zaposlenicima opisao kao 'velik korak naprijed'.

No njegov entuzijazam za rad u DOGE-u postao je izvor nelagode među investitorima. Njegovi privatni zrakoplovi uočeni su blizu Teslinih lokacija više puta od 20. siječnja, a od lipnja prošle godine nije poslao nijedan interni e-mail cijeloj kompaniji. Ključni projekti, poput robotaksija, robota Optimus itd., ostaju upitni.

Tesla pod opsadom - iznutra i izvana

Tesla se sada suočava s konkurencijom kao nikada prije. Kineski proizvođači poput BYD-a ne samo da snižavaju cijene, već je i nadmašuju u inovacijama. BYD je objavio da je prošle godine ostvario više od 100 milijardi dolara prihoda, nadmašivši je, a također je predstavio punionicu koju smatra bržom od Tesline.

U samoj kompaniji situacija nije mnogo bolja. 'Za one koji su dugo u Tesli ovo nije ništa novo', rekao je jedan od zaposlenika. 'Bilo je toliko uspona i padova da postaneš imun.'

U veljači je The New York Times izvijestio da je menadžer Jared Ottmann otpušten nakon što je kritizirao Muskove objave koje su se referirale na nacističku Njemačku. Dva su radnika nedavno napustila tvrtku, a pet ih aktivno traži druge prilike – pritom svi navode Muskov politički zaokret kao ključni razlog. 'Moralno gledajući, nisam siguran koliko dugo još mogu raditi za takvog čovjeka', rekao je jedan od inženjera.

U Njemačkoj pak inženjer Thomas Temme kaže da u tvornici raspravljaju o Muskovim simpatijama prema krajnje desnoj stranci AfD. Iako europski radnici uživaju veću zaštitu, mnogi strahuju da bi mogli biti otpušteni zbog neslaganja s njime. 'Strah ih je da će, ako progovore, Elon otpustiti njih ili cijeli odjel', rekao je Temme.

Jedan od zaposlenika iz Kalifornije opisao je situaciju kao 'uznemirujuću', dodajući da mnogi radnici ne znaju kome vjerovati, posebno oni koji rade pod vizom.

Eksplozije, protesti i frustrirani kupci

Prodavači i vlasnici Tesle trpe najveći pritisak javnosti. Zabilježeni su slučajevi vandalizma, uključujući pucnjeve koji su uništili izloge, superpunjače koji su zapaljeni te Molotovljeve koktele bačene na vozila. Tri prodavača izjavila su da su posljednjih tjedana imali problema s ljutitim kupcima i provokacijama. Lokalni menadžment savjetovao im je da izbjegavaju sukobe s prosvjednicima, no nisu primili nikakve upute na razini cijele tvrtke.

Neki vlasnici Cybertrucka tvrde da su im vozila gađana puškama za paintball i išarana grafitima te da su bili meta verbalnih napada. Jedna internetska stranica čak je objavila osobne podatke vlasnika Tesle, nudeći njihovo uklanjanje samo ako prodaju svoja vozila.

Vrijednost Teslinih proizvoda na tržištu rabljenih automobila pala je, prema podacima CarGurusa, u prosjeku za 10.000 dolara u usporedbi s konkurentskim EV modelima. Pad cijena potaknut je povlačenjem tvrtki za najam automobila poput Hertza iz električne mobilnosti. I registracije novih Tesli padaju – u SAD-u za 11 posto u siječnju, a u Europi, na 25 tržišta, prosječno 44 posto u veljači.

Brend u krizi

Neki prosvjedi samo su učvrstili potporu Musku – analitičari smatraju da bi mu konzervativne države mogle postati nova tržišta. Drugi su se okrenuli naljepnicama kojima izražavaju negativan stav o Musku ili prodaji vozila.

Scott Oran iz Bostona prodao je svoju Teslu kao čin protesta, a jedan od vlasnika Modela 3 izjavio je da strahuje da bi Muskove političke aktivnosti mogle srozati vrijednost njegova vozila.

Daniel Cavanaugh iz Los Angelesa platio je 4000 dolara da bi ranije raskinuo najam Modela 3, navodeći zabrinutost zbog Muskova ponašanja i moguće ukidanje subvencija za segment EV-a. 'Razmišljao sam o kupnji još jedne Tesle prije nego što prestanu subvencije, ali Elonovo ponašanje bilo je toliko odbojno da sam odustao', rekao je. 'On tjera kupce prema konkurenciji – i mnogi se neće vratiti.'

No Tesla je oduvijek plesala na rubu opstanka.

'Musk ima nevjerojatnu, no često zakašnjelu sposobnost da ispravi smjer', kaže Nancy Tengler, dioničarka koja je ranije prodala svoje udjele nakon njegova pojavljivanja u podcastu Joea Rogana, samo da bi ih kasnije vratila jer su dionice porasle 2022. 'Podcjenjujete ga na vlastitu odgovornost', rekla je.

Neki, poput analitičara Dana Ivesa i investitora Fabiana Varcianne, i dalje vjeruju u Teslinu tehnologiju. Varcianna je dodatno ulagao tijekom ožujka i planira kupiti robota Optimus, a mali investitori kupuju dionice dok su još niske.

Alexandra Merz, investitorica i influencerica poznata kao @TeslaBoomerMama, smatra da je cijena dionice možda dosegla dno, ali i da bi mogla još pasti – što vidi kao izvrsnu priliku za kupnju zbog Teslinih ključnih dostignuća u sljedećih pet godina.

Tesla je postala politički simbol

Čak i s nedavnim padom, dionice su porasle za 63 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Tesla je i dalje najvredniji proizvođač automobila na svijetu, a Muskova bliskost s Trumpom još bi se mogla isplatiti. Lutnick i Trump možda su uspjeli smiriti tržište – barem privremeno.

No ovaj trenutak je opasan. Muskova popularnost pada, a s njom i tržišna percepcija kompanije. 'Tesla nikada nije trebala biti politički simbol, a upravo je to postala', kaže Ives. 'To je sada kriza brenda.'

Čak se i Musk čini zatečenim. 'Razumijem ako ne želiš kupiti naš proizvod, ali ne moraš ga paliti. To je pomalo ekstremno', rekao je zaposlenicima. 'Ako uključim vijesti, stalno vidim Teslu kako gori', dodao je. 'Što se, dovraga, događa', zapitao se Musk puno puta u posljednje vrijeme.