PRVI KORAK VELIKOG PROJEKTA

Tportal otkriva: Do idućeg ljeta Split dobiva 'mini metro'

05.10.2018 u 14:10

Bionic
Reading

Nesnosne gužve koje u ljetnim mjesecima traju na prometnicama u Splitu, pogotovo onima koje vode prema trajektnoj luci, od iduće sezone nastojat će se ublažiti otvaranjem linije gradskog 'mini metroa' od predgrađa Kopilica do samog centra. Kako tportal doznaje, više institucija - od Ministarstva prometa, preko tvrtki iz sustava Hrvatskih željeznica do gradskih službi - užurbano radi kako bi vlakovi na ovoj relaciji počeli prometovati već 1. lipnja 2019. godine

U Kopilici, gdje se već danas nalazi kolodvor nazvan 'Split predgrađe' i koja je u planovima predviđena za mjesto budućeg prometnog čvora s glavnim željezničkim i autobusnim kolodvorom, uredit će se parkiralište za nekoliko stotina automobila i dodatni parking za autobuse, a plan je da se dio vozača i putnika preusmjeri ondje kako bi izbjegli vožnju u zakrčeni centar. Do same luke stizat će vlakom kroz postojeći željeznički tunel, a njegova vožnja trajat će tek nekoliko minuta.

Hrvatske željeznice idućih dana u Split će poslati dvije kompozicije namijenjene prometovanju na ovoj relaciji: radi se o njihovim vlakovima za regionalni prijevoz serije 7023, sa 167 sjedećih i 175 stajaćih mjesta te maksimalnom brzinom od 120 kilometara na sat.

Projekt željezničkog povezivanja zračne i trajektne luke na sjednici Vlade održanoj ovog proljeća u Splitu proglašen je strateškim na nacionalnoj razini i trenutno je u fazi izrade studije isplativosti, što se smatra izvjesnim jer kroz ove dvije luke na godišnjoj razini prometuje preko osam milijuna putnika. Tijekom prosinca trebala bi biti donesena odluka o trasi pruge, nakon čega slijedi izrada idejnog rješenja i glavnog projekta, a time će se riješiti glavna dilema: hoće li se izgraditi tek osam kilometara pruge od naselja Rudine iznad Kaštela do aerodroma, što je najjeftinija varijanta, ili će se vlak 'odvajati' nešto ranije - što bi bila skuplja i zahtjevnija opcija, ali bi zato zahvaćala znatno veći broj stanovnika Kaštela.

U svakom slučaju, u Hrvatskim željeznicama snažno vjeruju da će zahvat biti spreman i pogodan za financiranje iz iduće europske financijske perspektive za razdoblje od 2020. do 2027. godine.

Splitski 'mini metro' predstavlja prvu fazu ovog velikog projekta, čijom je glavnom koordinatoricom nedavno imenovana Mirjana Čagalj, potpredsjednica Hrvatske gospodarske komore zadužena za promet i i graditeljstvo.

'Da, naša ambicija jest da do idućeg ljeta profunkcionira pruga na potezu od Kopilice do trajektne luke. Na tome radimo zbilja intenzivno i uz podršku svih uključenih institucija, a sve je u skladu sa studijom EBRD-a koja je prošlog tjedna javno prezentirana', potvrdila je Čagalj za tportal.

U samoj Kopilici u idućim mjesecima trebale bi se urediti tri površine za parkiranje automobila te veći prostor za autobusno stajalište i njihovo parkiranje. Procjenjuje se da bi ovdje mogle završavati neke od redovnih autobusnih linija, ali bi se mogao privući i dio turističkih autobusa koji žele izbjeći gužve na prilazima centru grada. Do idućeg ljeta Hrvatske željeznice planiraju adaptirati zgradu kolodvora s nazivom 'Split predgrađe'.

Na potezu od Kopilice do Gradske luke, na Trgu Hrvatske bratske zajednice, još koncem sedamdesetih izgrađeno je i proširenje pruge predviđeno za postaju metroa, no nije izvjesno da će ono biti u funkciji od idućeg ljeta jer zahtijeva nešto ozbiljniju rekonstrukciju.

Željeznička pruga koja vodi do samog centra grada ukopana je i natkrivena prije četrdesetak godina, uoči održavanja Mediteranskih igara 1979. godine, no od tada se koristi malo ili nikako: za jedan do dva vlaka iz Zagreba i isto toliko lokalnih, koji prometuju do Kaštela. U svim dugoročnim splitskim planovima predviđeno je izmještanje predimenzioniranog željezničkog kolodvora iz centra grada, gdje bi ostala tek jedna 'posljednja' postaja i tako se stvorile pretpostavke za razvoj najvažnijeg i najvrjednijeg gradskog prostora.

Kompletan projekt povezivanja splitskog aerodroma i tridesetak kilometara udaljene trajektne luke, što uključuje izgradnju dvaju kolodvora i velikog prometnog čvora u Kopilici, uz korištenje europskih sredstava po predviđanjima trebao bi biti realiziran u roku od pet godina.

  • +8
Prometna gužva u Splitu Izvor: Cropix / Autor: Duje Klaric / CROPIX