Dok američki predsjednik i njegovi istomišljenici krivce za zločine u El Pasu i Daytonu nalazi u nasilnim videoigrama, znanstvena istraživanja sugeriraju da one zapravo mogu smanjiti agresiju u stvarnom svijetu jer igračima omogućavaju da svoje osjećaje usmjere u igraće konzole umjesto u druge ljude
Posljednja masovna ubojstva u El Pasu i Daytonu, nagnala su američkog predsjednika Donalda Trumpa i neke čelnike njegove Republikanske stranke da motiv krvoprolićima potraže u igranju videoigara i njihovom utjecaju na mentalno zdravlje gejmera.
'Moramo reformirati zakone o mentalnom zdravlju kako bismo bolje identificirali mentalno uznemirene pojedince koji mogu činiti nasilje i osigurati da te osobe ne dobivaju samo liječenje, nega da ih se po potrebi prisilno strpa u zatvor', rekao je Trump. 'Psihička bolest i mržnja povlače okidač, a ne pištolj.'
No stručnjaci se ne slažu i tvrde da je premalo dokaza kojima bi se nasilne igre povezale s nasiljem u stvarnom svijetu.
'Igre samo postaju sve realnije i igraju se u svim dijelovima svijeta', rekao je Andrew Przybylski, izvanredni profesor na Sveučilištu u Oxfordu i stručnjak za digitalne medije novinarima CNN-a.
Nema dovoljno dokaza
'Samo u Americi se tvrdi da su nasilne igre i nasilje u stvarnom životu međusobno povezani. Ta teza ima korijene u ranim istraživanjima koja su povezala nasilne igre s agresijom igrača', objašnjava Przybylski. 'Udruga američkih psihologa objavila je 2015. izvještaj u kojem su utvrdili dosljedan odnos između nasilnog korištenja videoigara i porasta agresivnog ponašanja, agresivnih spoznaja i agresivnog utjecaja.'
Iako je u istom izvješću rečeno kako nema dovoljno dokaza koji bi povezali tu agresiju s nasiljem i delinkvencijom, ti nalazi odražavaju dugogodišnji strah da bi nove tehnologije mogle izazvati nasilje na ulicama.
Przybylski je ove godine objavio studiju u kojoj je ispitano više od tisuću britanskih adolescenata. Ni kod jednog nije pronađena veza između vremena provedenog u igranju nasilnih videoigara i agresivnog ponašanja. To je u skladu s drugim nedavnim istraživanjima koja pokazuju malu ili jedva primjetnu vezu između igara i nasilja.
Od gejmera do masovnih ubojica
Istraživači s Harvardove škole javnog zdravlja T.H. Chan objavili su u srpnju rad u kojem su obrađena i uspoređena brojna prijašnja istraživanja. Otkriveno je da nasilne videoigre mogu povećati agresivno ponašanje, ali i da su ti su efekti gotovo uvijek prilično mali.
Agresija, ističe Przybylski, ne znači da će netko počiniti doista počiniti masovno ubojstvo. 'Nema sumnje da se igrač razljuti ako mu je igra preteška ili izgubi. No morate si postaviti pitanje: postaju li doista ljudi masovne ubojice nakon što su odigrali Call of Duty?' Oksfordski profesor ne misli tako; većina ljudi obično se ne ponaša nasilno kad izgubi partiju golfa.
Videoigre ne bi trebale koristiti ljudske ili druge žive mete ili dodjeljivati bodove za ubijanje, jer to djecu uči da zadovoljstvo i uspjeh povezuju sa svojom sposobnošću da drugima nanose bol i patnju, upozorili su američki pedijatri 2016.
No neka istraživanja sugeriraju da videoigre zapravo mogu smanjiti agresiju u stvarnom svijetu jer igračima omogućavaju da svoje osjećaje usmjere u igraće konzole umjesto u druge ljude.
Nove igre smanjuju količinu nasilja
U studiji iz 2016. istraživači su analizirali podatke o kriminalu i otkrili da se nasiljeu društvu smanjuje u tjednima nakon objave popularnih videoigara.
Christopher Ferguson, izvanredni profesor i supredsajedatelj Odjela za psihologiju na Sveučilištu Stetson uvjeren je kako 'zaokupljanje stvarima koje im se sviđaju - sportom, skupljanjem markica ili igranjem videoigara - mlade muškarce drži podalje od ulice i problema'.
Američki Vrhovni sud je još 2011. većinom glasova videoigre zaštitio Prvim amandmanom. U obrazloćenju je zapisano kako 'psihološke studije kojima se želi pokazati povezanost između izlaganja nasilnim videoigrama i štetnih učinaka na djecu ne dokazuju da takva izloženost uzrokuje agresivno ponašanje maloljetnika'. Da su 'dokazani efekti mali i ne razlikuju se od učinaka drugih medija'.
Zdrava obitelj je najbolji 'zaštitni faktor'
Novija istraživanja daju za pravo američkim sucima. Studija objavljena u srpnju proučavala je više od 3000 mladih u Singapuru i uzela u obzir prethodne razine agresije i kontrolu nagona. Istraživači su otkrili da ne postoji veza između nasilnih igara i agresije. Pozitivno obiteljsko okruženje, međutim, bilo je 'zaštitni faktor' koji umanjuje agresiju i asocijalno ponašanje.
Profesor Przybylski nema lijepih riječi za političare koji svu odgovornost za nasilje svaljuju na video igre. 'Okrivljavanjem video igara zanemarujemo temeljne uzroke nasilja i smanjujemo vrijednost političkog diskursa o toj temi jer tražimo jednostavne odgovore, umjesto da se suočimo s bolnim istinama.'