Turska tvrtka TAI (Turkish Aircraft Industries) premijerno je ovih dana prikazala najnoviji borbeni dron Anka-3 MIUS, što je turska kratica za Nacionalni bespilotni sustav borbene letjelice. Riječ je o dronu veličine lakog lovca, dizajniranom tako da bude izdržljiva platforma za napade, nadzor i elektroničko ratovanje, a tportal donosi više o tom modelu zamišljenom da djeluje u kombinaciji s budućim turskim stealth lovcem TF-X s ljudskom posadom, koji će proizvoditi TAI, ili TAI-jevim lakim jurišnikom tipa Hürjet
Najnoviji dron Anka-3 prati sve raznovrsniju i napredniju flotu turskih bespilotnih letjelica, uključujući sada već globalno poznatu obitelj Bayraktarovih dronova koji su se pokazali poprilično djelotvornima u ratu u Ukrajini, ali i tijekom ranijeg oružanog sraza Armenije i Azerbajdžana. Premijeru borbenog drona Anka-3, čiji se probni letovi očekuju tijekom travnja, najavio je krajem prošle godine turski potpredsjednik Fuat Oktay, otkrivši tada da je riječ o 'mlaznoj letjelici velike nosivosti bez klasičnog vertikalnog stabilizatora, a koja je gotovo nevidljiva na radaru'.
Prema viđenom, Anka-3 ima nazubljeni leđni usisnik zraka, kao i pomoćni usisnik u gornjem stražnjem dijelu trupa, dok su duž prednjeg ruba letjelice postavljene dvije velike Pitotove cijevi te tijekom testiranja služe za mjerenje brzine. Objavljene fotografije ukazuju na to da leđni dio konstrukcije ima drugačiju teksturu od ostatka zrakoplova, pa postoji mogućnost da je riječ o pokrovima za antenske nizove. Ukupno gledajući, Anka-3 podsjeća na Boeingov koncept borbenog drona tipa X-45C i Dassaultov nEURon, premda objavljene fotografije sugeriraju manju ukupnu dorađenost letjelice.
Cijena još uvijek tajna
Objavljene fotografije sugeriraju da je Anka-3 opremljena s dvije narančasto obojene bespilotne letjelice, najvjerojatnije tipa Simsek, koje također proizvodi TAI, a služe kao lebdeće streljivo, odnosno kao dronovi samoubojice. TAI zasad nije otkrio informacije o portfelju naoružanja i elektrooptičkim senzorima Anke-3, ali se očekuje da će sadržavati unutarnje i vanjske podvjesnike za oružje.
Proizvođač TAI je pak prilikom premijere otkrio da će Anka-3 imati maksimalnu težinu pri polijetanju od 6500 kilograma i nosivost oko 1200 kilograma. Maksimalna visina leta trebala bi iznositi nešto više od 12 kilometara, a na visini od devet kilometara mogla bi se zadržati čak 10 sati. Maksimalna brzina, ističu u TAI-ju, trebala bi premašivati 780 kilometara na sat dok bi krstareća brzina bila oko 460 kilometara na sat. Predstavljene specifikacije ukazuju na to da Anka-3 u pogledu brzine i nosivosti nadmašuje ostale bespilotne letjelice iz portfelja TAI-ja, poput Aksungura i starijih varijanti Anke. Proizvođač prilikom predstavljanja letjelice nije precizirao njezinu cijenu.
Intrigantan pandan Kizilelmi
TAI je tako otkrio da je Anka-3 razvijena kao bespilotna letjelica prvenstveno za obavještajne, nadzorne i izviđačke misije, operacije udara duboko u neprijateljskoj pozadini te uništenje ili potiskivanje neprijateljske protuzračne obrane. Smatra se kako je zamišljeno da radi u kombinaciji s TAI-jevim budućim turskim nevidljivim lovcem TF-X s ljudskom posadom za određene misije, ali i s novim trenažerom i lakim jurišnikom Hürjet, također proizvodom TAI-ja.
Stručnjaci ističu da proizvođač u projektu Anka-3 daje prednost niskoj vidljivosti pred visokim performansama te da je on intrigantan pandan nedavno predstavljenoj Bayraktarovoj bespilotnoj letjelici Kizilelma, a koja je već u fazi testiranja.
Ove dvije letjelice mogle bi pružiti zanimljivu mješavinu naprednih bespilotnih borbenih sposobnosti turskim zračnim snagama, a potencijalno i izvoznim kupcima, ako dokažu svoje sposobnosti prilikom testiranja. Kizilelma je više koncept usmjeren na visoke performanse dok je Anka-3 usmjerena na sposobnost preživljavanja i postojanost, što u mogućem zajedničkom djelovanju daje optimalne borbene rezultate.