KAPLAN stiže

Turci predstavili nove oklopnjake i već imaju kupce: Evo što znamo o 'tigrovima'

02.11.2024 u 20:02

Bionic
Reading

Turska je ovih dana predstavila nove oklopne transportere Kaplan koji već imaju prvog inozemnog naručitelja. Riječ je o gusjeničnom transporteru kojeg tursko-britansko-američki proizvođač FNSS temelji na istoimenom srednjem tenku, a dizajniran je kako bi zadovoljio zahtjeve budućih bojišta. Donosimo više o transporteru s modularnim sustavima za preživljenje koja nude učinkovita rješenja u promjenjivim prijetnjama bojnog polja

Tijekom održavanja međunarodne izložbe SAHA EXPO, održane prošlog tjedna u Istanbulu, izvršni direktor multinacionalne korporacije FNSS Nail Kurt najavio je potpisivanje ugovora s indonezijskim PT Pindadom o prijenosu tehnologije i zajedničkoj proizvodnji oklopnih transportera Kaplan (tigar).

Sporazumu je prethodila zajednička suradnja Ankare i Džakarte u proizvodnji srednjeg tenka Kaplan, odnosno Harimau (tigar) kako se u Indoneziji naziva taj oklopnjak. Prema Kurtovim navodima, početak proizvodnje prvih prototipova očekuje se početkom iduće godine.

Oklopnjaci Kaplan (Tigar) Izvor: Licencirane fotografije / Autor: FNSS

‘’Tijekom iduće godine usredotočit ćemo se na finaliziranje dizajna i izradu prototipova, dok će 2026. biti rezervirana za testiranja. Do kraja 2026. planiramo isporučiti prva vozila indonezijskoj vojsci’’, kazao je. Broj vozila koje je Indonezija ugovorila nije objavljen, ali je izvršni direktor FNSS-a primijetio da je ukupan broj primjeraka vrlo velik.

Proizvođač pak ističe da je Kaplan nova generacija gusjenične platform koja je dizajnirana kako bi se zadovoljili specifični zahtjevi bojišta u budućnosti. Razvijen na temelju srednjeg tenka Kaplan, kakvih je Indonezija nedavno naručila njih 18, istoimeni oklopni transporter može se pohvaliti tenkovskim oklopom i velikim prostranošću koju je omogućio veliki odjeljak za razmještanje vojnika.

Vozilo će, naime, moći prevoziti posadu koju čine 13 vojnika, točnije zapovjednika, vozača, topnika i devet pripadnika jurišnih postrojbi.

Balistička zaštita preuzeta iz istoimenog tenka

Prema objavljenim fotografijama, pretvorba tenka u oklopno vozilo je napravljena premještanjem motora i prijenosa s kremenog na prednji dio oklopnjaka. Odmah nakon njih slijedi upravljački dio, a potom i prostor za trupe.

Dizajneri napominju da će vozilo imati izvrsne manevarske sposobnosti. Zahvaljujući poboljšanom sustavu ovjesa, transporter Kaplan će imati smanjene vibracije u kabini u odnosu na tenk na kojem je nastao, a snažan dizelski motor omogućit će maksimalnu brzinu od 70 kilometara na sat. Proizvođač posebno ističe da će oklopni transporter imati odlične sposobnosti kretanja po cestama i zahtjevnim terenima.

Oklop vozila teškog 22 tone nije preciziran, ali tenk od 30 tona na istoj šasiji, prema interoperabilnom NATO-vom standardu STANAG, pruža balističku zaštitu na razini 4, što ukazuje da može izdržati paljbu iz strojnica kalibra 14,5x114 milimetara na udaljenosti od 200 metara s brzinom od 911 metara u sekundi. Donji dio vozila koristi V-trup, kao i istoimeni tenk, a što znači da može izdržati udar protutenkovske mine od 10 kilograma, podjednako ispod gusjenica i središta šasije.

Osim toga, FNSS će pružiti mogućnost instaliranja sustava aktivne obrane protiv raketnih prijetnji te protuoklopnih mima, kao i zaštitu od improviziranih eksplozivnih naprava. Valja napomenuti da da se oklop tenka Kaplan zbog svoje modularnosti može povećati na razinu 5, što znači da može izdržati udar protuoklopnog zrna kalibra 25 milimetara ispaljenog brzinom od 1258 metara u sekundi s udaljenosti od 500 metara.

Borbena sinergija oklopa

Ojačani prednji luk tenka može se nositi s udarom granata kalibra 30 milimetara, Osim toga, FNSS će pružiti mogućnost instaliranja sustava aktivne obrane protiv raketnih prijetnji te protuoklopnih mima, kao i zaštitu od improviziranih eksplozivnih naprava Kaplan ima i modularnu elektroničku infrastrukturu koja omogućuje jednostavnu integraciju različite opreme za specifične borbene misije, počevši od sustava upravljanja bojnim poljem i kamere za nadzor situacije od 360 stupnjeva, a koja pruža dnevni i noćni vid.

Također, vozilo ima ugrađeni automatski sustav za suzbijanje požara, klimatizacijski sustav i obrambene mjere u slučaju kemijskog, biološkog, radiološkog i nuklearnog napada i to u slučajevima kada je vanjsko okruženje izrazito opasno. Oklopni transporter Kaplan je modularan i kada je u pitanju njegovo naoružanje, Konstruktori naglašavaju da vozilo može biti opremljeno tradicionalnim kupolama sa strojnicama kalibra 12x7 milimetara te daljinski upravljanim stanicama s oružjem srednjeg kalibra, odnosno u rasponu od 25 do 35 milimetara.

Osim toga, platforma se može prilagoditi za minobacač kalibra 120 milimetara. FNSS-ovi dizajneri napominju da vozilo koristi mnoge komponente i sklopove iz originalnog vozila, što će pojednostaviti logistiku i popravak opreme. Osim toga, oklopni transporter koristi elemente drugih turskih oklopnjaka, posebno FNSS-ovog amfibijskog vozila MAV. Proizvođač, ali i analitičari ukazuju da takvi temelji osiguravaju i borbenu sinergiju korisnika tih sustava. Inače, osim Indonezije koja je nedavno zaprimila prvih 18 tenkova Kaplan, za njih su otprije zainteresirani Brazil, Brunej, Gana i Malezija. Interes su iskazali Bangladeš koji se na kraju odlučio za kineski laki tenk VT-5, kao i Filipini koji su na natječaju ipak odabrali izraelski laki tenk Sabrah.