Osim neobičnih tehnologija, društvenih odnosa, novih vrsta (...) znanstvena fantastika ponekad stvara i imaginarij drukčije škole...
U potrazi za odgovorima na probleme realnog odgojno-obrazovnog svijeta i preispitivanjem intuicija mogućeg, prošetali smo hodnicima nekolicine obrazovnih ustanova iz popularnih SF TV serija. Doktor Who, ustani, odgovaraš artrtonsku energiju!
'SF se koristi pretežito kao metoda za brisanje rigidnih obrazaca razmišljanja i razvoj ideja o sagledavanju situacije na nove načine, dakle, za svojevrsno proširivanje horizonta razmišljanja. Domišljatom uporabom imaginacije, razvojem novih izraza u opisivanju skupina zamišljenih događaja ili poznatih termina da se opišu novi događaji, mijenja se perspektiva pogleda. Primjenjiva je na ispitivanje pitanja za koje očekujemo da će se pojaviti u budućnosti', zapisali su doktori pedagogije Sofija Vrcelj i Marko Mušanović u djelu Prema pedagoškoj futurologiji, jednom od relativno rijetkih djela u hrvatskom znanstvenom krugu koje se na ozbiljniji, a ne pomodno senzacionalistički način, bavi utvrđivanjem discipline anticipiranja budućnosti razvoja odgojno-obrazovnih fenomena i trendova.
'SF širi pogled', poručuju autori ne navodeći posebne slučajeve, što je zadatak kojeg smo se primili, ograničivši se na TV serije kao jedan od atraktivnijih izdanaka SF-a. Iako, obilje primjera zanimljive prakse leži i u SF romanima, novelama, filmovima, stripovima i videoigrama.
Izazovi natprosječnih sposobnosti: Babylon 5 (Psi Corps)
Jedan od prioriteta škole budućnosti jest snažniji 'lov' na darovite učenike kojima se mora pružiti odgovarajuća razina sadržaja i metoda rada te pravo mentorsko njegovanje. To su posebno ozbiljno, dovodeći čak i do negativnih implikacija, shvatili u Psi Corpsu u 23. stoljeću, gdje žive i rade ljudi s otkrivenim telepatskim sposobnostima.
Telepate se obvezno detektira još u danima djetinjstva, odvaja od obitelji i podvrgava odgovarajućem tretmanu. Svakom telepatu testovima se određuje razina sposobnosti, a za bivanje instruktorom u obrazovnim institucijama Psi Corpsa potreban je P10 stupanj telepatije koji omogućava prepoznavanje kompletne informacije i radnje u umu drugih telepata.
Prostori Psi Corpsa, pa i sobe učenika, pod nadzorom su kamera, a želja za jačanjem telepatskih moći nagnala ih je i na eksperimentiranje genetikom. Potonje u svjetlu događanja koje će uslijediti na području genetskih istraživanja postaje relevantno i za našu civilizaciju i obrazovanje.
Sinergija ideala antike i tehnologije: Star Trek (Starfleet Academy)
Kao što uravnotežene, znatiželjne i humanizmom prožete ličnosti Picarda i Janeway, sklone promišljanju budućnosti obrazovanja, predstavljaju ideal suvremenog profesora (iako su zapovjednici svemirskih brodova), tako je i Akademija jedan od razrađenijih i poželjnijih koncepata obrazovanja razvijenih u SF-u.
Akademija nalikuje ustanovi duhovno izrasloj iz najbolje tradicije Sokrata, Komenskog, Rousseaua, Hutchinsa (...), ali usklađenoj s visoko tehnologiziranom realnošću 24. stoljeća. Na prijemnom ispitu za Akademiju nisu u prvom planu činjenice, već se ispituje imaginacija, sposobnost vođenja, hrabrost, integritet i inteligencija, a jedan od zanimljivijih novonastalih predmeta je etika odnosa između različitih vrsta, čime se dodatno naglašava pozitivan položaj društveno-humanističkih predmeta u svijetu svjesnih androida. Ex atris, scientia.
Obrazovanje sluga Države: Firefly (Academy)
Sudbina djevojke River Tam iz 26. stoljeća lijepo ilustrira poziciju darovitosti u sustavu sklonom njenoj zloupotrebi za vlastite interese, a ne humanističke principe kao u Akademiji Zvjezdane flote.
Tam, već kao djevojčica, pokazuje izrazitu znatiželju i brzo učenje, da bi se sa 14 godina našla u programu studija fizike gdje se također dosađuje. Ne bi li što bolje razvila potencijal, Tam se upućuje na državnu Akademiju, navodno specijaliziranu za rad s darovitom djecom, a zapravo biva podvrgnuta eksperimentiranju, čak i operativnim zahvatima, kako bi je pretvorili u savršenog državnog ubojicu!
Edukacija kao odgovor na krizu: Battlestar Galactica (Delphi)
Nakon što su Cylonci odlučili zadati posljednji udarac čovječanstvu, obrazovanje - kojeg treba poprilično, ako možda pripadate posljednjim ostacima ljudske vrste koji pokušavaju obnoviti civilizaciju - organizirano je na samoj Galactici i posebnom brodu Delphi. Razredi su visoko tehnološki opremljeni - svaki učenik ispred sebe ima monitor na kojem može čitati tekstove, na rukama su posebni uređaji s pohranjenim informacijama (u jednom prizoru učenik čak pokušava varati, za što biva upozoren!) a ako nešto žele reći, ne dižu ruke, već moraju upaliti lampicu.
Kada je o govoru riječ, njega u razredu ne manjka jer profesori, iako su ujedno i piloti s oružjem za pasom tijekom sata, vode s mališanima složen razgovor o životnim uvjetima koji ih čekaju na Zemlji. Pri tome, to je znanje i te metode čovjek imao već prije 150.000 godina.
Pametnija budućnost: Phil of the Future (H.G. Wells High School)
Unatoč pomalo infantilnim i preforsiranim gegovima Disneyjevih serija, Philova situacija zabavan je primjer susreta dviju različitih paradigmi. Phil pohađa 9. razred, iako je u njegovo vrijeme, 2121. godine, minimalan bio 50. stupanj obrazovanja. Znatno je pametniji od novih vršnjaka u prirodnim predmetima, a tu su, naravno, i gadgeti poput kacige za 'ulazak' u virtualnu učionicu unutar koje nakon nove lekcije slijede komercijalne reklame.
Da ni sadašnjost nije neinspirativna, svjedoči naziv Philove srednje škole prema jednom od 'očeva' suvremenog SF-a.
Znanje vladar vremena: Dr. Who (Time Lord Academy)
Kako su nastala znanja moćnog Vremenskog lorda Doktora, može se u malim fragmentima postupno saznati kroz 784 epizode emitirane od 1963. godine!
Ključno mjesto za stjecanje znanja na rodnom planetu Gallifreyanu je Akademija kojoj se pristupa s navršenih osam godina gledanjem u vremenski vorteks, što neke inspirira, neki pobjegnu, a neki polude! Na samoj Akademiji količina znanja koju pojedinac prima je impresivna i uključuje matematiku, telepatiju, kozmičku znanost, kibernetiku...
Doktor Who je pohađao većinu predmeta, nije bio top student (finalni ispit prošao s 51% iz drugog pokušaja) što je bilo olakšanje nakon nekoliko stoljeća obrazovanja! Očekivano kad se odgaja vladar vremena.
'Živa' škola: Galaxy High (Galaxy High School)
Čak i kada je kao izrazito razigran, nadrealan i otkačen te prvenstveno namijenjen djeci, SF pruža zanimljive ideje. Naime, u ovoj školi na asteroidu tehnologija nije običan skup visokointegriranih krugova, već je antropomorfizirana - ploča govori i tako daje zadatke, a ormarić za spremanje stvari mijenja raspoloženja.
Učiteljice roboti: Jetsons (Little Dipper School)
Godina je 2062. i ostvarila su se sva futurološka predviđanja pedesetih godina 20. stoljeća. Jetsonsi su uvijek bili lagana rugalica tom obliku futurologije, ali su ostali najbolji sačuvani primjer sna.
Razred škole malog Elroya nema više od 10 učenika, svatko ima svoju klupu, dok nastavu vodi robot! Osim što robotove sposobnosti nadmašuju ljudski um, posjeduje i nekolicinu zgodnih dodatnih mogućnosti pa se prilikom skupljanja učenika na izletu samo pritisne tipka, prikaz učenika se pojavi na 'trbuhu', a za nestalim u potjeru odlazi leteći zvučnik s prikladnom porukom ukora!
Za našu realnost najintrigantniji je način slanja izvješća s ocjenama - roditeljima stiže audio kazeta s nasnimljenom učiteljičinom porukom i mišljenjem.
Pomirenost učenja, prirode i stvaranja: The Girl from Tomorrow
Školu bez zidova, u ambijentu prirodnog zelenila, bez tiskanih udžbenika i isključivog slušanja dosadnih predavanja, čovječanstvo je dočekalo tek 3000. godinu. Zasluga svemu pripada postojanju 'transducera' čijim se korištenjem može liječiti i manipulirati većinom materijalnih stvari, dok svi članovi žive u potrazi za duhovnim skladom i mirom potrebnim za njegovo ispravno korištenje.
Snaga uma postaje važnija nego ikad, upravo slično suvremenim postavkama postinformatičkog holizma, s naglaskom na cjelovit i skladan razvoj uma, duha i tijela. Delinkvenata koji bi narušavali atmosferu mira u toj godini nema, osim ako doputuju vremenskom kapsulom iz 2500 godine.
Utjeha knjiga: Survivor
Umjesto s profesorima robotima i virtualnim kacigama, završit ćemo primjerom koji suštinski pokazuje izazov poučavanja i učenja.
U britanskoj apokaliptičnoj seriji iz 1975. godine bolest je ubila veći dio svjetske populacije, a preživjeli članovi male zajednice pokušavaju, unatoč općoj depresiji članova, organizirati i učenje, zaključujući da će informacije u daljnjem preživljavanju biti ključne. Ne bi li mu se pružio smisao života, zadatak poučavanja djece pruža se Vicu, novonastalom invalidu u kolicima!