polarni kruzer

[FOTO/VIDEO] U Splitu porinut brod vrijedan 50 milijuna eura, radnici se žale da su im stigle plaće za siječanj umanjene za 20 posto

11.03.2021 u 16:15

Bionic
Reading

U splitskom brodogradilištu porinut je kruzer za polarne ekspedicije, 108,6 metara dugačak 'Janssonius',drugi brod izgrađen za nizozemsku tvrtku specijaliziranu za ekspedicijska putovanja na Antarktiku i Arktik'. Ukupna vrijednost dviju novogradnji iznosi oko 100 milijuna eura

Novi brod iz splitskog škvera blizanac je 'Hondiusa', izgrađenog i isporučenog 2019. godine. Vlasnik nizozemske tvrtke Wijnand van Gessel tada je kazao da je izuzetno zadovoljan partnerstvom s Brodosplitom i najavio daljnju suradnju.

'Janssonius je dugačak 108,6 metara, širok 17,6 metara, a brzinu od 15 čvorova osiguravat će mu dva glavna motora ukupne snage 4260 kW. Moći će ugostiti 194 putnika smještenih u 81 kabina, o kojima će se brinuti 78 članova posade.

Ova nizozemska tvrtka osnovana je 1993. godine i ima vlastitu flotu brodova prilagođenih ledenim morima, te promiče male i fleksibilne ture koje putnicima pružaju bliski kontakt s polarnim divljim životinjama, krajolicima i povijesnim znamenitostima.

Njihovi brodovi s visokim hotelskim standardom putnike vode na polarna područja dostupna samo morskim putem, nakon čega ekspedicijski vodiči krutim gumenim čamcima vode male skupine do krajnjih destinacija.

Dvije škverske novogradnje izgrađene su u klasi 'LR PC6' i ispunjavaju posljednje zahtjeve Lloyd Registra za plovila 'Polar Class 6'. Danas porinut 'Janssonius' bit će na raspolaganju prvim putnicima za arktičku sezonu 2021./2022. godine.

Kuma broda bila je terapeutkinja za djecu u splitskom Centru za autizam Tanja Mravak, koja je bocu šampanjca razbila o pramac zajedno s polaznikom Karlom Kolakom (15). On je, praćen oduševljenjem ostalih polaznika i njihovih roditelja, brodu poželio mirno more.

Ovo je ukupno treći polarni kruzer izgrađen u splitskom škveru, za više naručitelja, a kroz nekoliko dana i četvrti bi treba biti isporučen kupcu. Vlasnik Brodosplita Tomislav Debeljak objavio je da se s nizozemskom tvrtkom 'Oceanwide Expeditions' pregovara o trećem brodu u ovoj seriji, što je potvrdio i predstavnik tvrtke.

'Ovo su veliki uspjesi za Brodosplit, hvala svim škveranima, ali i Vladi i Hrvatskoj banci za obnovu i razvoj koji pomažu jamstvima, na kojima na koncu svi zarađuju', kazao je Debeljak. Objasnio je da su samo na tri jamstva, koja je Brodosplit vratio nakon izgradnje brodova, HBOR i država zaradili oko stotinu milijuna kuna.

'Nijedan brod na svijetu se ne radi bez državnih jamstava, a na kraju svi skupa dobro zarade kad se brod isporuči', dodao je. Brodosplit je, tvrdi, u periodu nakon privatizacije hrvatskom BDP-u pridonio s oko 10 milijardi kuna.

Najavio je da se, osim četiri broda za Obalnu stražu, u splitskom škveru pripremaju i za gradnju prve hrvatske korvete, a od ostalih izglednih poslova spomenuo 'brod posebne namjene za radove na moru' vrijedan 400 milijuna eura, te 'dvostruko skuplju najveću jahtu na svijetu'.

Tomislav Ćorić
  • Tomislav Ćorić
  • Porinuće polarnog kruzera
  • Tomislav Debeljak
  • Tomislav Debeljak
  • Porinuće polarnog kruzera
    +23
Poriniće polarnog kruzera u Splitu Izvor: Cropix / Autor: Duje Klaric / CROPIX

Ministar gospodarstva i održivog razvoja Tomislav Ćorić kazao je da je 'svaki ovakav brod uspjeh brodogradilišta, ali i same države - posebno kada je u njega ugrađeno 70 posto hrvatskih komponenti'.

'Čestitam gospodinu Debeljaku, brodogradilištu i svim radnicima. Ovih 50 milijuna eura će na koncu ući u vanjskotrgovinsku bilancu Hrvatske i značajno doprinijeti izvozu. Država je podupirala ovaj projekt jamstvima, što znači da vjerujemo u njega. Hrvatska brodogradnja, ukoliko je orijentirana na tržišne uvjete i funkcionira na pravi način, a to je ovdje slučaj, može biti konkurentna na svjetskoj razini', rekao je Ćorić.

Dio radnika splitskog škvera novinarima se požalio da su, nakon kašnjenja, ovih dana primili plaće za siječanj umanjene za oko 20 posto. Debeljak to nije ni potvrdio ni opovrgnuo:

'Od početka imamo puno veći prosjek plaća nego u branši, zapošljavamo nove inženjere i radnike, ponosimo se time. Od prvog dana je praksa da onaj tko zasluži više, dobije više, a onaj tko zasluži manje dobije manje', objasnio je vlasnik splitskog škvera.