SVJETSKI DAN PISMENOSTI

U svijetu je 776 milijuna nepismenih

08.09.2009 u 14:26

Bionic
Reading

Unatoč velikim naporima pismenost je i dalje neostvaren san za 776 milijuna odraslih u svijetu i ta se nepravda ne smije nastaviti, poruka je generalnog direktora UN-ove organizacije za obrazovanje, znanost i kulturu (UNESCO)

U povodu Svjetskog dana pismenosti UNESCO je na svečanosti u svome sjedištu u Parizu uručuje i međunarodne nagrade za pismenost, koje za 2009. odlaze u ruke "ženskih seoskih" novina u Indiji te autorima inovativnih projekata opismenjavanja u Burkini Faso, Afganistanu, na Filipinima i Butanu

Pismenost je ljudsko pravo, sredstvo za osoban rast, društveni i humani razvoj, a mogućnosti obrazovanja ovise o pismenosti, poručuje UN-ova agencija, a generalni direktor Koichiro Matsuura upozorava da to ljudsko pravo ne uspijevaju ostvariti milijuni ljudi.

Nepismenost u Hrvata

Podaci o broju nepismenih u Hrvatskoj poistovjećuju se sazavršetkom osnovne škole, koju, prema popisu stanovništva iz 2001. nijezavršilo oko 15,7 posto stanovništva. 'Nemože se tvrditi da oni nisu pismeni i da ne funkcioniraju u zajednici,no bez osnovne škole ne mogu se nastaviti školovati što je preduvjet zanjihovu veću zapošljivost', rekao je Mile Živčić, v.d. ravnatelja Agencije za obrazovanje odraslih.

"Diljem svijeta prepoznata je snažna uloga pismenosti, no još je 776 milijuna odraslih u svijetu nepismeno, a 75 milijuna djece je izvan škole i njihova prava i potrebe ostaju neispunjeni", stoji u poruci.

"Pismenost je, zapravo, zanemaren cilj zacrtan u UN-ovoj agendi Obrazovanje za sve", poručio je Matsuura i upozorio da u mnogim dijelovima svijeta "nema ni političke volje ni novca za obrazovanje mladeži i odraslih".

"Gotovo svaka šesta odrasla osoba time dobiva poruku da njegova prava, potrebe i nade nisu važne (...) Ta očita nepravda ne smije se nastaviti", rekao je Matsuura

UNESCO-ova nagrada Kralj Sejong za pismenost pripala je ove godine dvama programima opismenjavanja u afričkoj državi Burkini Faso te u indijskoj državi Uttar Pradeshu.

UNESCO-ovu nagradu Konfucije dijele projekt opismenjavanja u Afganistanu i Program stalnog obrazovanja i cjeloživotnog učenja na Filipinima, koji obuhvaća sve stanovništvo, no naglasak je na najsiromašnijim slojevima.

UNESCO-ovo priznanje za 2009. primio je i Neformalni program za stalno obrazovanje što ga provodi ministarstvo obrazovanja u Butanu za holistički pristup opismenjavanju u udaljenim krajevima te himalajske zemlje.