Unatoč velikim naporima pismenost je i dalje neostvaren san za 776 milijuna odraslih u svijetu i ta se nepravda ne smije nastaviti, poruka je generalnog direktora UN-ove organizacije za obrazovanje, znanost i kulturu (UNESCO)
U povodu Svjetskog dana pismenosti UNESCO je na svečanosti u svome sjedištu u Parizu uručuje i međunarodne nagrade za pismenost, koje za 2009. odlaze u ruke "ženskih seoskih" novina u Indiji te autorima inovativnih projekata opismenjavanja u Burkini Faso, Afganistanu, na Filipinima i Butanu
Pismenost je ljudsko pravo, sredstvo za osoban rast, društveni i humani razvoj, a mogućnosti obrazovanja ovise o pismenosti, poručuje UN-ova agencija, a generalni direktor Koichiro Matsuura upozorava da to ljudsko pravo ne uspijevaju ostvariti milijuni ljudi.
"Diljem svijeta prepoznata je snažna uloga pismenosti, no još je 776 milijuna odraslih u svijetu nepismeno, a 75 milijuna djece je izvan škole i njihova prava i potrebe ostaju neispunjeni", stoji u poruci.
"Pismenost je, zapravo, zanemaren cilj zacrtan u UN-ovoj agendi Obrazovanje za sve", poručio je Matsuura i upozorio da u mnogim dijelovima svijeta "nema ni političke volje ni novca za obrazovanje mladeži i odraslih".
"Gotovo svaka šesta odrasla osoba time dobiva poruku da njegova prava, potrebe i nade nisu važne (...) Ta očita nepravda ne smije se nastaviti", rekao je Matsuura
UNESCO-ova nagrada Kralj Sejong za pismenost pripala je ove godine dvama programima opismenjavanja u afričkoj državi Burkini Faso te u indijskoj državi Uttar Pradeshu.
UNESCO-ovu nagradu Konfucije dijele projekt opismenjavanja u Afganistanu i Program stalnog obrazovanja i cjeloživotnog učenja na Filipinima, koji obuhvaća sve stanovništvo, no naglasak je na najsiromašnijim slojevima.
UNESCO-ovo priznanje za 2009. primio je i Neformalni program za stalno obrazovanje što ga provodi ministarstvo obrazovanja u Butanu za holistički pristup opismenjavanju u udaljenim krajevima te himalajske zemlje.