NOVA rola

Ukrajinci preradili francuske oklopnjake i nižu uspjehe na frontu. Evo kako to rade

15.06.2024 u 16:18

Bionic
Reading

Ukrajinski marinci sve češće bilježe uspjehe na bojišnici koristeći borbena oklopna vozila tipa AMX-10RC. Zapovjedništvo 37. brigade marinaca smatra da se uspjeh u srazu s protivnikom temelji na prenamjeni tog francuskog oklopnjaka u izviđačko vozilo mobilnog topništva. Evo na koji način Ukrajinci koriste ova vozila izvorno namijenjena za blisku vatrenu potporu pješačkim trupama

Ukrajinska 37. brigada marinaca objavila je ovih dana na društvenim mrežama snimku u kojoj pripadnici te postrojbe koriste AMX-10RC kao mobilno topništvo za napad na ruske snage u regiji Herson. Preciznije, Ukrajinci koriste navedena lako oklopljena borbena vozila na kotačima za vođenje paljbe visoke putanje s neizravnih vatrenih položaja prema ruskim položajima na lijevoj obali rijeke Dnjepar.

Prema pojašnjenju stručnjaka, korištenje ovih vozila noću dodatno skriva improvizirane topnike od neprijateljskih bespilotnih letjelica. Dodaju i da njihova visoka pokretljivost omogućuje marincima brzo napuštanje vatrenog položaja nakon nekoliko ispaljenih hitaca.

Vozilo AMX-10RC tijekom vojne parade u Parizu
  • Vozila AMX-10RC u sastavu 37. ukrajinske marinske brigade
  • Francuski AMX-10RC negdje u Kuvajtu
  • Borbeni oklopnjak AMX-10RC tijekom vježbi
  • Francuzi su prodali AMX-10RC vojsci Katara
  • AMX-10RC na vježbama 2006. godine s tzv. srednjoeuropskim kamuflažnim uzorkom
AMX 10 Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Wikimedia Commons - Kevin B.

Marinci pritom pucaju iz topova kalibra 105 milimetara naslijepo, oslanjajući se na podatke zračnog izviđanja putem bespilotnih letjelica. To izviđanje im prije navođenja omogućuje identifikaciju cilja i precizno podešavanje vatre. Međutim Ukrajinci nemaju dovoljno municije za topove kalibra 105 milimetara jer te cijevi koriste relativno rijetko streljivo smanjenog tlaka s manjom čahurom, odnosno drugačijim kalibrom koji ne odgovara ostalom rasprostranjenijem tenkovskom streljivu.

Ukrajinski izvori navode da su njihove posade izviđačkih vozila AMX-10RC, koja je Kijevu donirala Francuska, već ranije sudjelovale u napadima na ruske položaje i oslobađanju teritorija u Zaporižji prošlog ljeta. U izvješću Radio Slobode, marinci su izjavili da njihovo iskustvo ofenzivne upotrebe ovih vozila u ulozi tenkova nije bilo uspješno te da je krajnje razočaravajuće.

Mudra taktika marinaca

Marinci su posebno istaknuli nedovoljno neprobojan oklop jer povećava rizik za posadu unutar vozila. 'Pokušavamo raditi tako da u njima ne idemo u proboj, jer to uopće nije tenk, više je poput oklopnog transportera. Nije čak ni oklopno borbeno vozilo. Lagano je oklopljen, ali zbog cijevi smatra se tenkom', kazao je jedan od ukrajinskih marinaca koji koristi borbeni nadimak Casper.

Međutim Casper ističe da se top na AMX-u 10RC pokazao učinkovitim, a kombinaciji s manevarskim sposobnostima i brzinom koju pruža, ono je ipak postalo vrlo rado korišteno vozilo, dodao je ukrajinski marinac, istaknuvši da top pokazuje najbolje rezultate ako se usklade svi potrebni parametri za preciznu paljbu.

Analitičari pak ukazuju na to da iza prilagodbe vozila AMX-10RC za njima netipične topničke zadaće stoji nestašica streljiva i tradicionalnog naoružanja, s čime se u posljednje vrijeme suočava ukrajinska vojska. Borbeni komplet pak ima 38 granata.

Sustav upravljanja paljbom COTAC sastoji se od Thompsonove termovizije s laserskim daljinomjerom dometa 10 kilometara i s preciznosti koja odstupa maksimalno pet metara. Uz to, upravljački sustav za precizno gađanje koristi digitalno balističko računalo, a suvremena termovizijska kamera pronalazi ciljeve na udaljenosti do 4000 metara. Pritom preciznost ne ovisi o dobu dana i vremenskim uvjetima.

Djeluje i kao amfibija

Nakon otkrivanja cilja, topnik ga mora pratiti dvije do tri sekunde dok balističko računalo ne izračuna sve potrebne parametre za otvaranje paljbe. Nakon tog odbrojavanja, dodatnih sekundu i pol traje korekcija unesenih parametara, a zatim slijedi paljba po cilju.

U AMX-10RC je ugrađen veliki spremnik za gorivo te osigurava autonomiju od čak 1000 kilometara. Maksimalna brzina iznosi 85 kilometara na sat, za što je zadužen Renaultov motor HS115 razvijajući 260 konjskih snaga. U posljednju seriju s početka 80-ih godina prošlog stoljeća ugrađen je Baudouinov motor snage 280 'konja', manje potrošnje i iste autonomije.

Zanimljivo je to da ovo vozilo na šest kotača mijenja smjer zaokretanjem prednjih kotača, koristeći pritom sustav kočenja sličan onom na gusjeničnim vozilima, a što podsjeća na rotaciju. Smjer se, naime, mijenja smanjivanjem brzine kotača na strani vozila bližoj željenom smjeru. Inače, takav pristup pojednostavljuje konstrukciju, ali povećava naprezanje prijenosa te trošenje kočnica i pneumatika.

Valja reći da AMX-10RC ima i amfibijska svojstva, a za kretanje u vodi koristi dvije vodene mlaznice postavljene na kraju vozila. Mlaznice se pokreću pomoću glavnog motora, s time da maksimalna brzina plovidbe iznosi nešto više od sedam kilometara na sat. Korisnici tvrde i da se dobro kreće po neravnom terenu zahvaljujući kvalitetnim hidropneumaticima jer značajno mijenjaju udaljenost vozila od tla.

Najslabija točka AMX-a 10RC njegov je oklop sastavljen od zavarenih aluminijskih ploča, a one štite tek od pješačkog streljiva i krhotina granata. Na taj se oklop može nadograditi aktivnim sustavom zaštite za ometanje vođenih protuoklopnih raketa. On se sastoji od rotirajuće glave s 10 infracrvenih odašiljača, nadzorne kutije i povezujućih kabela, a proizvođač tvrdi da štiti od protuoklopnih projektila druge generacije.