Oprah Winfrey
Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia
Oprah Winfrey
Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia
BOGATIJA I OD DRŽAVA
Prema podacima Svjetske banke, godišnja neto zarada legendarne TV voditeljice jednaka je ili viša od BDP-a Centralnoafričke Republike, Gvajane, Grenade, Maldiva, Samoe i karipske St. Lucije. Za 63. rođendan Oprah se počastila širenjem poslovnog carstva - proizvodnjom gotove, zamrznute zdrave hrane. Sama uzgaja organsko voće i povrće, ali ekoobroke prepušta Kraft Heinzu, trećoj najvećoj prehrambenoj industriji u SAD-u
Jedite zdravo, jedite prirodno, jedite zamrznuto! Ne trebate tražiti ekonamirnice na placu, ni kod kuće sjeckati, kuhati i peći jer vas u zamrzivaču supermarketa čeka pravi, nutritivni obrok dostupan svima – poručuje Oprah Winfrey bioeko osviještenim Amerikancima. Nova ponuda gotovih obroka zamjena je za stari TV ručak pun kemije i kalorija, koji treba samo gurnuti u mikrovalku kad dođete kući s posla.
Novi projekt zdrave hrane izašao je iz pećnice Oprahine kuhinje, nove prehrambene tvrtke slavne TV voditeljice koja planira nuditi svašta, od energetskih napitaka i pekarskih proizvoda, čak 'slaninu, šerbet i kavijar'. Glavno da je 'zdravo'.
Nova ponuda zamrznute hrane nazvana Mealtime Stories dio je najnovije priče o partnerstvu Oprah kuhinje s Kraft Heinzom, prehrambenom tvrtkom vrijednom 46 milijardi dolara. Oprah ju je najavila kao poklon samoj sebi za 63. rođendan (29. siječnja), dokazujući da najbogatija Afroamerikanka i jedna od stotinu najutjecajnijih žena svijeta ne misli stati u širenju poslovnog carstva.
Sve čega se dohvati, poslovno ili privatno, za celebrity broj jedan u SAD-u postaje javno i pretvara se u milijune na bankovnim računima. Ona je valjda jedina osoba na svijetu koja na skidanju vlastitih kilograma viška može zaraditi 70 milijuna dolara! Učinila je to nedavno u savezu s Weight Watchersom, posrnulom tvrtkom za pružanje potpore ljudima pri mršavljenju. Dok je Oprah gubila 18 kilograma na težini, težina Weight Watchersa je na njujorškoj burzi rasla 19 posto – za svaki njezin kilogram Watchersi su dobivali jedan posto više povjerenja dioničara. Čim je obznanila kupnju njihovih 10 posto dionica za 43 milijuna dolara, vrijednost im se u manje od 24 sata dodatno udvostručila.
Oprah je svoje ime prodala i Starbucksu za liniju čajeva Teavana Oprah Chai, a 10 posto prihoda, kao i od Mealtime Stories, poklanja fondu za borbu protiv gladi u svijetu. Osnivačica je i vlasnica multimedijske kuće Harpo, u čijem su sastavu TV mreža Oprah Winfrey Network (OWN), tiskarska kuća, satelitska radiopostaja i studiji za proizvodnju igranih i TV filmova te TV šouova.
Četiri godine zaredom, od 2008. do 2012., Forbes ju je proglašavao najbolje plaćenim celebrityjem. Poslije američke poduzetnice Diane Hendricks, druga je najbogatija žena u SAD-u teška 3,2 milijarde dolara. Prema podacima Svjetske banke, neto vrijednost njezina poslovnog imperija viša je od BDP-a Centralnoafričke Republike, Gvajane, Grenade, Maldiva, Samoe i karipske St. Lucije.
Oprah je stoga ogledni, ali sve rjeđi primjer ostvarenja američkog sna, vizije o zemlji koja svima pruža jednake šanse, sindroma siromašne Pepeljuge koja je iz nesređene, siromašne, provincijske obitelji ušla u ekskluzivni klub najmoćnijih faca, postavši najbogatija Afroamerikanka 20. stoljeća. Počela je kao najavljivačica na lokalnoj čikaškoj radiopostaji, a kada se domogla TV šoua, tabloidno brbljanje pred kamerama, što se očekivalo od nje, pretvorila je u 4560 emisija najgledanijeg i najdugovječnijeg TV hita koji je punih 25 godina okupljao milijune uglavnom ženske publike. Njezinu emisiju s glavnim gostom Michaelom Jacksonom gledalo je 62 milijuna ljudi, na njezinu je kauču sjedilo pet američkih predsjednika, osvojila je 48 Emmyja.
Oprah i Michelle Obama
Intervjuirajući slavne i obične građane, progovarala je o bolestima, geopolitici, duhovnosti, psihologiji, meditaciji, socijalnim problemima i tabuima, nudeći na pladnju vlastitu traumu zbog silovanja u dobi od devet godina i trudnoće u četrnaestoj. Prva je uvela kulturu žrtve, pretvarajući studio u ispovjedaonicu malih ljudi koji su pred kamerom otkrivali osobne tajne i potresne sudbine, pri čemu bi voditeljica s njima suosjećajno puštala suze.
Danas popularna Ellen DeGeneres u njezinoj je emisiji prva javno priznala da je gej, što se do tada strogo skrivalo u ormaru. Bila je duhovni vođa bez određene crkve i zagovarala majčinstvo i obitelj, iako sama nema ni obitelj ni djecu. Javni diskurs je svodila na razinu sapunice, gdje između dobra i zla nije bilo sredine, ali to pojednostavljeno tumačenje svijeta bilo je upravo ono što je razumjela prosječna publika.
No, prije svega, bila je prva TV zvijezda tamne boje kože i, prije svega, debeljuca, kao što je predebela barem polovina Amerikanki, zbog čega je gledateljice doživljavaju kao sebi ravnu, s jednakim problemima koji muče i njih, kao dobru prijateljicu s kojom se ne moraš danima dogovarati za porciju brbljanja uz kavu jer vas redovito posjećuje u domu.
Ono što je njezin šou već prvih godina učinilo megapopularnim bilo je ipak vrlo opipljive prirode. U jednoj od emisija 1988. Oprah je svakom od 276 gledatelja u studiju podijelila po jedan Pontiac s grijanim sjedalima, u vrijednosti od 28.400 dolara, zbog čega je i publika u studiju, i ona ispred malih ekrana, pala u neviđen delirij, veći od onoga iz vremena Beatlesa. Darivanje publici otada je uobičajena praksa, a usvojila ju je i Ellen DeGeneres, čiju svaku emisiju prati nepodnošljiva buka histeričnog oduševljenja.
Čak i kada megalomanski uživa u nekoliko raskošnih rezidencija razbacanih od vrućih Havaja i tople Kalifornije do ledenog Kolorada, s grijanom cestom zbog smrzavanja, te privatnom zrakoplovu, Oprah za Amerikanke ostaje 'jedna od nas' i filantropkinja koja pomaže djevojčicama u Africi.
Koliko god glorificirali individualizam, Amerikanci vole biti u krdu i vole imati uzor koji će im određivati životni stil i navike. Kada je Oprah bila u debeloj fazi, njezine su gledateljice uživale u višku svojih kilograma. Kada je krenula s filozofijom mršavljenja, masovno su bile na dijeti. Kada je izjavila da unatoč dijeti uživa u kruhu i špagetima, sve su ponovno otrčale u pekare i krkale špagete bolonjeze.
Svoju uvjerljivost Oprah je majstorski koristila u gradnji poslovnog carstva, stvarajući trendove ili ih slijedeći, kao što to sada čini s Oprah's Kitchen i Mealtime Stories, kada organski uzgojeno meso, povrće i voće zauzimaju sve više polica velikih trgovačkih lanaca s tradicionalnom robom. Još prije šest godina na organskoj se hrani godišnje zarađivalo 30 milijardi dolara, ali sve su glasnije optužbe da veliki lanci pod firmom jeftine ekološke proizvodnje prodaju sve i svašta, poput Walmarta koji nudi nekoliko stotina takvih artikala proizvedenih na golemim industrijskim farmama.
Upravo u takvom okružju marketinški neodoljiva Oprah Winfrey jamac je prave kakvoće. Ona to dokazuje snimkama svog golemog povrtnjaka, noseći u naramku košaru punu jedrih jabuka, kupusa i mladih mrkvica, iako će ih u zamrznute ekoobroke prerađivati Kraft Heinz, treći najveći prehrambeni div u Americi.
Bit će to novo poglavlje u uspjehu zvanom Oprah, a kako se on postiže, poduzetnica Winfrey podučava mase:
Budite zahvalni na onome što imate. Tako ćete u konačnici dobiti više. Ako se usredotočite na ono što nemate, nikada, baš nikada nećete imati dovoljno.'
Pa vi mislite.