Hrvatski autoklub objavio je zabrinjavajuće rezultate provjere prijevoza djece automobilima u vrtić, provedenog tijekom siječnja u pet vrtića u Zagrebu, Osijeku i Rijeci. Rezultati provjere su porazni, roditelji u gotovo 70 posto slučajeva ne prevoze djecu ispravno
'HAK je proveo terensku provjeru načina prijevoza djece, neposrednim vizualnim uvidom na prilazima vrtićima od 7 do 8,30 ujutro. Evidentirali su ukupno 105 automobila, i to samo one slučajeve u kojima smo bili potpuno sigurni kakav je prijevoz djece', kazao je g. Damir Novak iz HAK-a dodavši kako su vremenski uvjeti tijekom provjere bili su zimski: magla, sumrak i poledica, što povećava rizike u vožnji.
Pokazalo se kako je u 67 posto slučajeva prijevoz djece bio nepropisan i opasan način jer su djeca bila u autosjedalicama ali nisu bila vezana, jer su bila prevožena na prednjim sjedalima, jer su bila vezana samo sigurnosnim pojasom koji im prolazi uz vrat, jer su stajala između dva prednja sjedala ili se nalazila nevezana pokraj prazne dječje autosjedalice, rekao je Novak. Samo 35 djece bilo je ispravno vezano, a čak 71 dijete neispravno.
'Uobičajena roditeljska objašnjenja za ove postupke su kako je vrtić blizu kuće te je vožnja kratka i spora pa je korištenje autosjedalice nepotrebno, ili roditelji procjenjuju kako je dijete najsigurnije u roditeljskom naručju ili mu je neudobno u autosjedalici. Nažalost, roditelji nisu svjesni kako se u slučaju sudara dijete teško deset kilograma, pri brzini kretanja automobila od 50 kilometara na sat, kreće težinom čak 40 puta većom te ga je nemoguće zaštititi – osim autosjedalicom', istaknuo je g. Novak.
Pravilno korištenje autosjedalice, istaknuto je tijekom provjere, smanjuje rizike smrtnog stradavanja dojenčadi za 71 posto, a male djece za 54 posto. Zakon o sigurnosti prometa na cestama obvezuje vozače na korištenje autosjedalica jer propisuje da vozač motornog vozila može prevoziti dijete mlađe od pet godina samo na stražnjim sjedalima, i to u posebnoj sigurnosnoj sjedalici, koja je za vozilo pričvršćena sigurnosnim pojasom vozila ili posebnim kopčama u vozilu.
Također, Zakon utvrđuje i kako vozač motornog vozila može prevoziti dijete starije od pet godina, a mlađe od 12 godina samo na stražnjim sjedalima, a dijete mora sjediti na posebnom postolju prilagođenom njegovoj visini tako da se može vezati sigurnosnim pojasom na tri točke vezivanja. Ako se dijete veže sigurnosnim pojasom na dvije točke vezivanja, nije potrebno koristiti posebno postolje za sjedenje. Predviđena kazna za nepoštivanje ovih odredbi je 500 kuna, poručuju iz HAK-a.