perspektiva gen z

Zaokret udesno: Žele li zbilja mladi Nijemci AfD na vlasti ili ih je prevario TikTok?

16.02.2025 u 14:01

Bionic
Reading

Od odlaska Angele Merkel s čelne pozicije Njemačka nikako da pronađe odgovarajuću osobu koja bi je povela. Olaf Scholz u koaliciji s liberalima i zelenima izgubio je povjerenje, što je dovelo do rasta popularnosti ekstremno desnog AfD-a. Također, nezanemariv dio mladih njemačkih glasača identificira se s njihovim programom. Ovu temu analiziramo uz pomoć Srećka Matića, novinara i reportera njemačkoga javnog medijskog servisa Deutsche Welle (DW)

'Dobro je biti ponosan na njemačku kulturu i njemačke vrijednosti te ne izgubiti to u nekakvom multikulturalizmu koji sve razrjeđuje', rekao je Elon Musk krajem siječnja na AfD-ovom skupu preko videopoziva. U punoj dvorani pljeskalo mu je više tisuća ljudi, a na internetu još više.

Dodao je da je previše fokusa na krivnji i da se djeca ne bi trebala osjećati kriva zbog grijeha svojih roditelja te baka i djedova. Vrlo je jasno na što je Musk ciljao, mada to nijednom nije eksplicitno rekao.

Britanski Financial Times u svom istraživanju prošle godine otkrio je da čak 22 posto Nijemaca od 14 do 29 godina podupire AfD, što je porast od 10 posto u usporedbi s 2023. Nije Njemačka jedina zemlja u kojoj je zabilježen rast podrške ekstremnoj desnici. Njihovi susjedi, mladi Francuzi od 18 do 24 godine, isto podupiru stranku Marine Le Pen - njih čak 36 posto.

Prema istraživanju Pewa iz 2024. godine, 26 posto njemačkih muškaraca ima pozitivno mišljenje o AfD-u, a tek 11 posto ispitanih žena dijeli njihovo mišljenje. Ako se ovi brojevi usporede s onima iz 2022. godine, 10 posto više muškaraca podupire ovu ekstremno desnu stranku.

Sve više problema, sve manje odgovora

'O tome postoje istraživanja tako da se može prilično pouzdano govoriti i o mogućim uzrocima tog zaokreta mladih, pogotovo na proteklim izborima, primjerice europskim prošle godine. Istraživači u Njemačkoj ustvrdili su znatan zaokret mladih prema desnici. Praktički trećina mladih u toj dobnoj skupini, recimo od 16 do 25 godina, svoj glas dala je stranci AfD', rekao je Matić za tportal.

Niti mladi nisu imuni na probleme s kojima se suočava današnji svijet. Brinu ih pitanja oko stanovanja te pronalaska posla koji će im ponuditi pristojnu plaću i radne uvjete. Također, sigurnost, koja je u posljednjih nekoliko godina goruće pitanje Europe, nalazi se na njihovoj listi obveza političkih lidera.

'Razlozi zbog koji se taj trend događao ili dogodio svojevrsna je mješavina dva glavna razloga. Na jednoj strani je strah od budućnosti, a na drugoj nezadovoljstvo postojećim političkim liderima, odnosno postojećim aktualnim vlastima u kontekstu rješavanja onih problema koji najviše muče mlade. Oni se jednostavno boje budućnosti i vide što se događa u svijetu. Strahuju hoće li dobiti dobar posao, hoće li ono što zarade biti dovoljno da plate stan te hoće li uopće naći stan jer vlada ogroman manjak stambenog prostora', objašnjava Matić uzroke nezadovoljstva mladih u Njemačkoj.

Pritom napominje da oni preispituju ima li vlast uopće prava rješenja za njih i u tome nalazi razlog za njihovo okretanje ekstremnoj desnici.

'AfD u svojoj komunikaciji nudi relativno i tradicionalno jednostavna rješenja za vrlo kompleksna pitanja. To su rješenja koja zvuče jako dobro, a u praksi često nisu tako jednostavno izvediva', kazao je.

Prosvjed protiv AFD-a u Münchenu
  • Prosvjed protiv AFD-a u Münchenu
  • Prosvjed protiv AFD-a u Münchenu
  • Prosvjed protiv AFD-a u Münchenu
  • Prosvjed protiv AFD-a u Münchenu
  • Prosvjed protiv AFD-a u Münchenu
    +3
Prosvjed protiv AFD-a u Münchenu Izvor: Profimedia / Autor: Sachelle Babbar / Zuma Press / Profimedia

Značenja društvenih mreža, odnosno TikToka

Istraživanje provedeno prošle godine pokazalo je da se dvostruko više mladih od 18 do 24 godine u Velikoj Britaniji informira na TikToku nego na BBC-ju. Ipak, nije sve toliko crno. Dvije trećine pripadnika generacije Z tvrde da više vjeruju sadržaju tradicionalnih novinskih kanala nego onom s društvenih mreža. No za 37 posto mladih društvene mreže i dalje su glavni izvor vijesti.

AfD je stranka koja itekako prepoznaje ove trendove. Upravo zato ulažu resurse za stvaranje sadržaja na TikToku.

'Društvene mreže igraju veliku ulogu u toj komunikaciji. Istraživanja su pokazala, baš u kontekstu zadnjih europskih izbora, da se otprilike 52 posto mladih, znači onih u dobnoj skupini od 16 do 25 godina, o politici generalno informira isključivo preko društvenih mreža', rekao je Matić o stanju u Njemačkoj.

'Znači na društvenim mrežama nalaze informacije na temelju kojih onda donose odluku o tome koju će stranku podržati, koju će zaokružiti kad se nađu na biračkom mjestu. Najuspješnija stranka posljednjih mjeseci, pa i godina, i to s velikim rastojanjem u odnosu na one starije i etablirane, upravo je AfD', dodao je.

Fake video AfD-a na TikToku Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Euro News

Matić kaže da su drugi političari i stranke pokušali kopirati njihov recept, ali 'često nisu bili toliko uspješni kao AfD. Oni to rade dosta profesionalno i s profesionalnim agencijama', ističe te dodaje da ništa ne prepuštaju slučaju.

No i stranka sa suprotne strane političkog spektra uspjela se probiti i postati politički mainstream TikToka, a to je Die Linke.

'Ljevica je posljednjih tjedana imala nekoliko viralnih spotova i vrlo popularne objave koje su se masovno šerale, pogotovo među mladima. Imaju i nekoliko mladih zastupnica u Bundestagu, a jedna od njih istaknula se u posljednjim aktualnim razgovorima o migraciji napadajući i lidera opozicije, ali i šefa njemačke vlade te je jednostavno osoba u kojoj se mladi prepoznaju. Dosta je energična, tako da su preko nje uspjeli pridobiti jako puno mladih', objasnio je.

Reduciran izričaj kao recept za uspjeh

Društvene mreže, posebno TikTok, ne podnose druge forme. Videi trebaju biti kratki i dinamični. To znači da se glavna poruka mora upakirati u vrlo mali broj riječi. Na taj način ne treba se ulaziti u detalje, a složeni problemi se simplificiraju.

'Što se tiče reduciranog izričaja preko društvenih mreža, odnosno može li to biti razlog njihovog uspjeha, poruke preko društvenih mreža i to što su ograničene praktički na samo nekoliko sekundi, a da se pritom ne mora ulaziti u detalje zakonske procedure - to je naravno velik plus u toj vrsti komunikacije, pogotovo za ljude koji se tim pitanjem ili tom temom ne znaju dublje baviti. U suprotnom možete saznati da se stvari u praksi zapravo ne mogu tako brzo i tako jednostavno riješiti', objasnio je Matić.

Zbog toga se AfD u Njemačkoj naziva desnim populistima, a kratki format TikToka došao im je kao naručen. Međutim ova stranka s reduciranim izričajem nalazi se i pod promatranjem njemačkog Saveznog ureda za zaštitu ustava zbog sumnji da želi narušiti demokratski poredak te povreda ljudskog dostojanstva migranata i seksualnih manjina. Njezina čelnica Alice Weidel na konferenciji za novinare s mađarskim premijerom Viktorom Orbanom kazala je da je promatranje njihove stranke protuustavno. Objasnila je da su im stavili naljepnicu ekstremnih desničara i da ih tako žele isključiti iz ravnopravne konkurencije.

Kako stoje ostale stranke?

'Sve stranke imaju svoje omladinske organizacije. Kada govorimo o mladoj populaciji, ljudima koji će prvi put birati ili mlađima od 25 godina, možemo vidjeti da su sve tri stranke jednako popularne. To su stranka ljevice Linke, Zeleni i AfD', ilustrira Matić političko opredjeljenje mladih u Njemačkoj.

Napominje da SPD radikalno gubi povjerenje mladih i da se trenutno nalaze na sedam posto podrške u ovoj dobnoj skupini.

'Mladi jednostavno traže svoje mjesto u svijetu. Danas možda podržavaju liberale, sutra će podržati ljevicu, prekosutra AfD, upravo onu stranku koja im u tom trenutku nudi baš ono što im treba. Naravno, ta rješenja su skrojena u skladu s aktualnim problemima. Trenutno je jedan od najvećih problema pitanje migracije. To je jedna od tema koje najviše zaokupljaju njemačke građane. Tu je još pitanje ekonomskog prosperiteta, odnosno gospodarske krize. Upravo te poruke imaju najviše recipijenta', zaključuje.