UZBUNA NA INTERNETU

Zašto je ovaj jednostavni umnožak uznemirio mnoge?

31.10.2015 u 10:01

Bionic
Reading

Objavljivanje neobičnih matematičkih problema na društvenim mrežama posljednjih je godina postalo prilično popularno

Najčešće su to zadaci za učenike srednjih i osnovnih škola koje nije lako riješiti ni odraslima pa čak ni upućenima. No ovaj tjedan urnebes na Redditu i nekim news portalima izazvali su naizgled vrlo jednostavni zadaci za učenike trećeg razreda osnovne škole. Bolje rečeno uzbunu je uzrokovala činjenica da je nastavnica naizgled točna rješenja odbacila kao netočna.

U prvom zadatku učenici su trebali pomnožiti 5x3 i demonstrirati postupak u obliku ponovljenog zbrajanja. Učenik je napisao točan rezultat 5x3=15, no nastavnica nije prihvatila drugi dio odgovora u kojem je operaciju napisao u obliku zbroja 5+5+5. Umjesto toga ispravila mu je zadatak napisavši kao točan odgovor 3+3+3+3+3.

Slična stvar dogodila se i u drugom zadatku u kojem je učenik trebao izraziti umnožak 4x6 u obliku redova i stupaca jedinica.

Učenik je rezultat ispisao u obliku šest redova i četiri stupca. Nastavnica mu je rješenje ispravila ispisavši ga u obliku četiri reda i šest stupaca.

Ovakav postupak podijelio je javnost - naišao je na čuđenje i oštre kritike roditelja i brojnih korisnika društvenih mreža, ali i na obranu drugih koji smatraju da je nastavnica bila u pravu.

Kritičari smatraju da je trebala uvažiti činjenicu da je množenje matematička operacija kojoj je jedno od temeljnih svojstava komutativnost, odnosno pravilo da će umnožak ostati isti ako množenik i množitelj zamijene mjesta. Slično vrijedi i za drugi zadatak. Rezultat će biti isti neovisno o tome jesu li u četiri niza posloženi redovi sa po šest jedinica ili su u šest nizova posloženi redovi sa četiri jedinice.

Oni koji su stali u obranu nastavnice smatraju da je postupala u skladu s tzv. Common core standardima kojima je cilj uvesti jasne standarde u kurikulum matematike u američkim osnovnim i srednjim školama.

Prema njima učenici trebaju naučiti razumjeti proces množenja i interpretirati ga u obliku zbrajanja na isti način, a to, smatraju, podrazumijeva da prepoznaju da u prvom zadatku piše pet puta po tri, a u drugom četiri puta po šest.

Činjenica je da se i u Hrvatskoj u osnovnim školama prvi faktor i drugi faktor u množenju nazivaju različitim imenima te da se rješenje zadataka predstavlja upravo onako kako je američka nastavnica tražila.

No ključno pitanje je je li njezina odluka previše stroga te predstavlja li previše rigidnu interpretaciju Comon corea od koje nitko nema nikakve koristi.

Franka Miriam Brueckler, matematičarka i popularizatorica matematike s PMF-a u Zagrebu za tportal je rekla kako smatra da postupak nastavnice vjerojatno nije ispravan, ali da ima određenu logiku.

'Povijesno gledano uloga množitelja i množenika nije potpuno ekvivalentna. Primjerice tri puta po pet kuna, mada iznosi 15 kuna baš kao i pet puta po tri kune, ipak nije sasvim istovjetna stvar jer je jedinica u tom slučaju kuna, a ne broj. Osim toga mi ne znamo što su ostali učenici napravili. Moguće je da je nastavnica prije testa na satu učenike temeljito uputila što treba učiniti. Problem također treba pokušati gledati u kontekstu američkog pristupa STEM-u (znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika) u kojem matematika treba prije svega gledati kao disciplinu koja ima funkciju u drugim znanostima poput fizike ili kemije u kojima faktori često neće biti čisti brojevi već neke fizikalne ili kemijske jedinice. Evo i moj konobar smatra da nije svejedno, a njih treba slušati kada je u pitanju zbrajanje', rekla je Miriam Brueckler koja se u trenutku razgovora zatekla u kafiću.

'No ako su u pitanju čisti brojevi, kao što jest slučaj u ovim zadacima, rješenje koje je predstavio učenik može se smatrati sasvim ispravnim. Dakle, tu je ključno pitanje je li nastavnica pretpostavila da učenik shvaća što je ona htjela reći, a da to zapravo nije jasno izrekla, ili je svima osim tom učeniku bilo jasno što se traži. Mi nemamo dovoljno informacija da bismo donijeli zaključak', dodala je naša matematičarka.