'UBIRANJE PAUŠALA'

Zašto osječka policija nema milosti prema biciklistima?

17.04.2016 u 08:00

  • +4

Pobuna osječkih biciklista

Izvor: Pixsell / Autor: Davor Javorovic/PIXSELL

Bionic
Reading

Jesu li osječki biciklisti najnekulturniji u Hrvatskoj ili je pak policija u ovom hrvatskom gradu najrepresivnija? Dok su sami biciklisti na nedavnom prosvjedu javnosti jasno poručili kako nisu zločinci, policija je uzvratila upozorenjem kako je to nužno zbog zaštite njih samih. Zbog selektivnog provođenja zakona i kažnjavanja biciklista, prošle su se godine pobunili i Zagrepčani, a ove godine tamošnji Sindikat biciklista reagirat će prema policiji zbog osječkog slučaja, ali i prema Gradu Osijeku

'MUP je dopisom Sindikatu biciklista prošle godine naznačio kako službene osobe koje su pustile u prometovanje nepropisnu, odnosno nezakonitu infrastrukturu neće biti kažnjene radi želje za boljom suradnjom. Tako smo jasno dobili odgovor kako policija može ne poštovati zakon, odnosno selektivno ga provoditi i kažnjavati građane, ali ne i jedinice regionalne i lokalne samouprave', govori Marko Stančec, voditelj projekta u Sindikatu biciklista.

Prije svega, ovdje misle na dopuštenja te širinu biciklističke i pješačke infrastrukture. Dok bi prostor za pješake trebao biti širok 1,6 metara, biciklistima je potrebno barem metar, što se, napominju oni, redovito krši. Staze su najčešće uže zbog čega su najugroženiji pješaci, a biciklisti su onda prisiljeni kretati se među vozilima ili pješačkim površinama.

Na ljestvici najčešćih biciklističkih prekršaja, prema statistikama PU osječko-baranjske, prošle godine bilo je upravo nekorištenje biciklističke staze. U prekršaju se zbog toga našlo 2.791 biciklista dok je zbog alkohola kažnjeno njih 1.883, a u Splitu pet.

'Svatko mora obavljati svoju ulogu korektno, od policajaca koji moraju poštovati zakon do biciklista koji moraju voditi računa kako se ponašaju unutar zadanih okvira. Mislim kako policiji nedostaje malo uviđavnosti s obzirom na stanje koje nije u cijelosti regulirano i uređeno oko staza. Negdje biciklističke trake nismo označavali jer nismo imali prostora, a pitanje je kako ćemo to pitanje riješiti prema novom Pravilniku koji zadaje nove obveze', odgovara za tportal gradonačelnik Osijeka Ivan Vrkić koji se otvorenim pismom zbog dojma svojih sugrađana o pretjeranoj represiji policije na bicikliste obratio i samom ministru unutarnjih poslova Vlahi Orepiću.

Osječki biciklisti još nisu udružili snage

U Osijeku trenutačno ne djeluje udruga koja bi oko sebe okupljala bicikliste poput zagrebačkog Sindikata biciklista. Prosvjed je organizirao GOGO - Građanska opcija Grada Osijeka kroz svoj, kako je istaknuo njihov predsjednik Miroslav Vanek, politički rad. 'Žalili su nam se građani kako imaju osjećaj prekomjernog kažnjavanja pa smo potaknuti time htjeli ukazati na ovaj problem', objasnio je Vanek. Na pitanje hoće li poput zagrebačkih biciklista početi sjedati redovito za stol s policijom kako bi pronašli zajednička rješenja, kratko su odgovorili kako pozdravljaju svaki dijalog s njima u smislu podizanja kulture u prometu, pa tako i kod biciklizma, kao i prevenciju te edukaciju u prometu.

Iako mu je sigurnost sugrađana na prvom mjestu, na taj je način želio 'otkloniti sumnju u neistovjetnu primjenu propisa, pretpostavku o neravnopravnosti ili činjenicu kako osječki biciklisti manje poštuju zakon'.

'Naime, dio naših sugrađana uvjeren je da se kažnjavaju zbog prihoda u proračunu – ne radi pravilne primjene Zakona – zbog čega je važno što prije utvrditi je li riječ o pravilnoj primjeni Zakona ili se radi o možebitnom kažnjavanju ionako već osiromašenih građana Osijeka i istočne Slavonije. Stoga je važno što prije utvrditi istinitost i opravdanost policijskih postupaka', napisao je, između ostaloga, ministru gradonačelnik Vrkić.

S ministarske adrese stigao je brzi odgovor kako će se istražiti 'osnovanost sumnji u postupanje policijskih službenika', ali i 'iskreno žaljenje što bilo tko policijsko postupanje tumači kao punjenje proračuna!'.

Zagrebački biciklisti pak, nakon prošlogodišnjeg prosvjeda, kažu, održavaju redovite sastanke s policijom koja im je počela slati i datume kao i lokacije kada će se obavljati nadzor biciklista i prometa generalno.

'Zamolili smo ih mogu li više kažnjavati one prekršitelje koji stvarno ugrožavaju sigurnost u prometu, poput biciklista koji nemaju svjetla, vožnje u pješačkim zonama gdje je visoka gustoća pješačkog prometa i ne prilagođavajući brzinu pješacima kao najosjetljivijoj skupini u prometu uz djecu i osobe s invaliditetom, te prijelaz preko crvenog svijetla što najviše i utječe na sigurnost u prometu', ukazuje Stančec napominjući kako zagrebačka policija, primjerice, posljednjih godina nije održala nijedan nadzor u prometu nakon sumraka kada je potrebno imati upaljena svjetla.

Povezanost biciklističke infrastrukture u hrvatskim gradovima, odnosno označavanje biciklističkih staza koje dolaze niotkuda, nikamo ne vode i nisu povezane, najveći je problem biciklista, prema njihovu istraživanju.

'Prometna kultura biciklista ne razlikuje se od prometne kulture pojedinca u prometu. Nitko od nas nije samo biciklist, pješak ili vozač automobila. Dakle, prometna kultura pojedinca jednaka je u svim prometnim sredstvima. Ono što razlikuje pješaka i biciklista jest infrastruktura kojom se kreću, a koja nije povezana, dok s automobilom možete doći od točke A do točke B bez njegova napuštanja', zaključuje prvi čovjek Sindikata biciklista koji osječki slučaj drži 'ubiranjem paušala'.