Potpuno novi Crosstrek koristi kombinaciju sustava stalnog simetričnog pogona na sve kotače (S-AWD) s hibridnim pogonskim sklopom e-Boxer. Četverocilindrični 2,0-litreni motor s izravnim ubrizgavanjem snage 136 KS, uparen je s električnim motorom i Lineartronic mjenjačem
Prije nešto više od mjesec i pol smo pisali o novom modelu Subaru Crosstrek koji nastavlja tamo gdje je stigao model XV, a sada smo bili na njegovoj dinamičkoj premijeri u brdima iznad Bergama u Italiji. Inače, Crosstrek je potpuno nova iteracija modela Subaru XV, kojeg će zamijeniti u europskoj liniji. Treba reći i kako ime Crosstrek nije nepoznato diljem svijeta, jer je ovo bilo ime bilo upotrebi baš za model XV na brojnim prekomorskim tržištima izvan Europe.
Danas na svim svjetskim tržištima ovaj model dolazi samo pod jednim imenom: Crosstrek. Ako ste se pitali otkud ovaj 'novi' naziv, treba reći da je to kombinacija dvije različite ideje, kako bi se još jače podsjetila i naglasila osobnost automobila i njegovog izgleda: Crossover i Trekking.
Subaru naglašava kako ovo ime pojačava ideju o sposobnosti vozila da ide bilo gdje bez potrebe za odabirom između gradskog života i avantura na otvorenom.
Spomenimo i kako je model Crosstrek zapravo četvrta generacija modela XV, koji je od svog originalnog lansiranja 2011. godine, bio iznimno popularan izbor među vozačima Subarua u Europi. Kako je njegova popularnost rasla tijekom godina, model je postao ključan u pomicanju imidža marke Subaru izvan njegovog snažno utemeljenog nasljeđa reli utrka u nišnu marku SUV vozila za aktivnu vožnju na otvorenom, pokazujući funkcionalne vrijednosti usredotočene na sigurnost, užitak u vožnji i izdržljivost.
Subaru XV je također trenutno najprodavaniji model u Europi i čini više od 40 posto ukupne prodaje ove godine (od siječnja do kolovoza 2023.), a od prve generacije je prodan diljem svijeta u preko 2,2 milijuna primjeraka, i 127.000 primjeraka u Europi.
Rekli smo već, dinamička premijera novog Crosstreka donijela nam je i prvi uvid u njegove vozne sposobnosti, koje smo isprobali u vožnji na zavojitim i prvim snijegom prekrivenim zavojitim brdskim cestama. Naravno, kako to obično biva kad je riječ o Subaruovim modelima, nismo ostali prikraćeni niti za uzbudljivu off-road vožnju.
Vanjski dizajn
Tehnička kvaliteta Crosstreka uparena je estetskim sadržajima, čiji je cilj automobilu dati modernu vanjsku liniju s aerodinamičkom, dinamičnom i bogatom osobnošću. Tanka i izoštrena linija novog Subaru Crosstreka, tipična za moderni SUV, podsjeća na praktičnost i čvrstinu te osigurava laganu i pouzdanu vožnju.
Prednja rešetka, bočna obloga i stražnja prednja svjetla daju karakterističan trodimenzionalni učinak novom Crosstreku, za snažan i čvrst oblik te pouzdanost. Sa strane, oštre bočne linije i veliki lukovi kotača omogućuju Crosstreku agilna i dinamična putovanja, čak i na neravnim podlogama.
Dinamičan oblik prednje rešetke, visoki poklopac motora i istaknuti branik daju naglašen izgled sprijeda. Ovo su savršeni sinonimi za snagu i dinamiku, koji obično pripadaju puno većem SUV-u. Završni slojevi protiv ogrebotina, okvir svjetala za maglu i široki branici jasno pokazuju ukus novog Subaru Crosstreka za prljave i neravne terene.
Kao što se može vidjeti na modelu XV, novi Crosstrek opremljen je mobilnom pregradom za hlađenje motora (Active Grille Shutter). Kada se automobil kreće, pregrada je zatvorena kako bi se smanjio otpor. Omogućuje zagrijavanje motora u kraćem vremenu, uz niže unutarnje trenje i posljedično poboljšanje učinkovitosti. Aktivni poklopac rešetke otvara se i dopušta ulazak hladnog zraka samo kada je motor na odgovarajućoj temperaturi.
Kao i obično za ovu marku, poklopac motora izrađen je od aluminija, ali s potpuno redizajniranim oblikom, s ciljem povećanja vidljivosti i aktivne zaštite u slučaju sudara s pješacima.
Traka u prednjoj rešetki izražava snagu i oštrinu nosa automobila, također zahvaljujući vizualnoj povezanosti prednjih svjetala. Ista su male veličine, zbog upotrebe LED dioda, i daju automobilu moderan i aerodinamičan oblik.
LED reflektor je opremljen asimetričnom lećom kako bi se pojačala kompaktnost i razlikovanje od XV-a. Što se tiče ovoga, novi Crosstrek je opremljen prednjim bifunkcionalnim LED svjetlima koja omogućuju prebacivanje s dugih na kratka svjetla pomoću iste jedinice. Svjetla za okretanje izrađena su od optimiziranih LED dioda, kako bi se poboljšala bočna vidljivost u mraku.
Bočni pogled karakterizira klinasti pojas koji završava u stražnjem dijelu automobila, kao da se stapa s njim, a posljedično spušta i krov. Automobilu daje dinamičan i tanak oblik. Izvanredna visina automobila i poboljšani lukovi kotača čine ideju dinamičnosti i lakoće još jasnijom.
Isti dizajn bočnih retrovizora, uz oštre rubove u donjem i srednjem dijelu boka, pojačava dinamičan i lagan oblik automobila. Na vrhu automobila, krovne šipke također poštuju dizajn prikazan na bokovima novog Crosstreka.
Najkarakterističnija dizajnerska značajka u stražnjem dijelu novog Crosstreka je zategnutost stražnjeg dijela, koja također naglašava povećanje stražnjih branika. Na prvi pogled, stražnji dio automobila obećava stabilnost i prikazuje rezultat finog aerodinamičkog istraživanja, sinonim za performanse i učinkovitost.
Stražnja svjetla su opremljena trodimenzionalnim izoštrenim LED svjetlima, dizajniranim kao preokrenuto slovo 'C'.
Široka vrata prtljažnika u ravnini su s branikom i imaju zaštitne slojeve u slučaju vožnje na otvorenom. Oni su posebno dizajnirani u dvije različite teksture, u skladu s njihovom funkcijom.
Metalna struktura koja štiti dovode zraka napravljena je tako da izgleda kao ekstrudirani metal sa satiniranom površinom koja izražava čvrstoću i snagu.
Zaštita od kamenja izrađena je visokootpornom teksturom u obliku dijamanta, budući da i tekstura i dijamanti podsjećaju na čvrstinu i snagu. Zaštita ispušnog sustava dizajnirana je s novijom i fluidnijom teksturom, kako bi se podsjetilo na strujanje zraka.
Vanjske dimenzije novog Crosstreka su sljedeće: duljina 4495 mm (+10 mm u odnosu na XV), širina 1800 mm (bez retrovizora), visina 1600 mm (+5 mm), međuosovinski razmak 2670 mm (+5 mm). Dimenzije naplataka su 17 i 18 cola, a dimenzije guma su 225/60R17 (naplatak 17 x 7“J) i 225/55R18 (18 x 7“J).
Crosstrek dolazi s minimalnim razmakom od tla od 220 mm (kao i na modelu XV), zajedno s poboljšanim prilaznim i odlaznim kutovima, koji smanjuju rizik od povlačenja prednjeg dijela karoserije ili propadanja automobila, dok nudi razmak od ceste za širi raspon aktivnosti. Također dolazi s kapacitetom vuče od 1270 kg, a težina samog vozila je između 1595 i 1612 kg u ovisnosti o opremi.
Crosstrek nudi od 328 do 1314 litara prtljažnika. S lako dostupnim stražnjim sjedalima, stražnja sjedala djeljiva u omjeru 60:40 omogućuju slobodno povećanje prostora prtljažnika. Zahvaljujući umjerenoj visini za lakši pristup i širokom otvoru, utovar/istovar prtljage sada je lakši.
Raspon brisanja poluge stražnjeg brisača je proširen (+45 mm) i dodana je jedna dodatna mlaznica za pranje vjetrobranskog stakla (ukupno 3 mlaznice sprijeda), što omogućuje bolju vidljivost.
Za Europu je dostupno ukupno devet vanjskih boja, uključujući tri novorazvijene boje (narančasta Sun Blaze Pearl, plava Oasis Blue i plava Offshore Blue Metallic).
Unutrašnje uređenje
Interijeri već na prvi pogled odaju jasan dojam kvalitete koji, zahvaljujući i svojoj praktičnosti, garantiraju vrhunska iskustva na cesti. Kao rezultat toga, vožnja novog Subaru Crosstreka je ugodna i zabavna.
Sa sivim dvobojnim stilom i srebrnim šavovima, dizajn interijera izražava prikladnost Crosstreka za aktivan životni stil na otvorenom. Dok vozaču pruža optimalan položaj za vožnju, prostrana unutrašnjost je optimizirana zahvaljujući proširenom prostoru za ramena, udobnom razmaku između središta sjedala i udobnom prostoru za glavu i noge.
Inženjeri su si postavili izazov da Crosstreku dodijele standarde kvalitete vožnje, standarde tišine i udobnosti vožnje koji se obično povezuju sa znatno skupljim modelima u višim segmentima. Iako su kvantitativna poboljšanja Globalne platforme znatno podigla ove standarde na svakoj novoj iteraciji Subarua XV, a testovi mjerenja pokazali su poboljšane vrijednosti svaki put, čini se da senzorske procjene nisu dovoljno odražavale nove standarde koje su inženjeri ciljali za Crosstrek; postojao je jaz između onoga što su govorile brojke i onoga što su iskusili testni vozači.
Inženjeri su tada odlučili pristupiti izazovu iz nove perspektive. Obratili su se i surađivali s medicinskim stručnjacima i bacili novo svjetlo na čimbenike koji utječu na udobnost vožnje, vizualni i fizički umor na dugim putovanjima. Formulirali su hipoteze o tome kako kotrljanje i rezonancija utječu na određena područja kralježnice i uzrokuju bolove u leđima na dugim putovanjima, ili kako dane frekvencije vibracija, iako se ne čujno percipiraju, utječu na određena područja unutarnjeg uha i uzrokuju umor, mučninu na cesti.
Ovaj novi pristup doveo je do razvoja sjedala koja sprječavaju podrhtavanje glave ((smanjenje pokreta glave u odnosu na njihanje karoserije vozila: pribl. poboljšanje od 15 posto u usporedbi sa Subaruom XV, kao i kretanje glave na valovitoj cesti: njihanje glave (suvozačevo sjedalo) smanjeno je za pribl. 44 posto)).
Kao i mjera koje su značajno smanjile zvučni pritisak u kabini ((stopa smanjenja zvučnog tlaka u kabini (oštroća pri vožnji brzinom od 20 km/h): pribl. 50 posto poboljšanja u usporedbi sa Subaruom XV)) i omogućile dostizanje standarda kvalitete vožnje, tišine i udobnosti koje su inženjeri željeli postići s potpuno novim Crosstrekom.
Infotainment
Potpuno novi Crosstrek dolazi sa Subaru zajedničkim sučeljem jednostavnim za korištenje koje sadrži 11,6-inčni, full HD zaslon osjetljiv na dodir središnji informacijski zaslon. Osim tipki na dodir, hardverski prekidači i dalje su dostupni za radnje koje bi vozači trebali obavljati bez skretanja pogleda radi sigurne vožnje.
Infotainment sustav sada ima zaključavanje PIN kodom dizajnirano da spriječi curenje osobnih podataka tijekom parkiranja vozila. Ovo također obavještava korisnika kada se vozilo kreće izvan unaprijed postavljenog područja, korisno za signaliziranje ako se ne vozi kako je predviđeno ili je jednostavno ukradeno.
Usvojena je nova metoda za postavljanje odredišta pomoću what3words koja korisnicima omogućuje prepoznavanje točnih lokacija postavljanjem odredišta na temelju odgovarajućih riječi. Crosstrek također nudi poboljšanu povezanost kompatibilnu s bežičnim Apple CarPlay i Android Auto.
Sigurnosni sustavi
Potpuno novi Crosstrek ima najnoviju verziju EyeSight Driver Assist tehnologije, Subaruovog sustava za sprječavanje sudara sa stereo kamerom. Ima znatno širi raspon prepoznavanja (raspon je gotovo udvostručen). Novi sustav prepoznaje vozila na dva kotača i pješake s lijeve i desne strane vozila. Sada uz korištenje električnog pojačivača kočnice s boljim odzivom pojačanja, poboljšani su odziv kočenja prije sudara i smanjena radna buka.
Nova tehnologija EyeSight Driver Assist dolazi s 14 funkcija; Od kojih je 7 novih (prednje kočenje prije sudara, autonomno upravljanje u nuždi, funkcija centriranja trake, pomoć pri zadržavanju trake u nuždi, prepoznavanje prometnih znakova, inteligentni limitator brzine, monitor EyeSight Assist). Sustav EyeSight ugrađen je kao standardna oprema.
Ostale standardno opremljene funkcije uključuju automatsko kočenje unatrag (RAB), sustav nadzora vozača (DMS) i Subaruov sustav za otkrivanje stražnjeg vozila (SRVD), kao i neke sigurnosne značajke koje su prvi put u Subaruu; kao što su LED svjetla za zavoje koja poboljšavaju vidljivost noću i pomažu u ranom uočavanju pješaka i bicikala, te bočni zračni jastuci za vozačevo sjedalo (ukupno devet zračnih jastuka).
Subaru e-Boxer hibridni pogonski sklop
Potpuno novi Crosstrek nastavlja čuvati karakterističnu kombinaciju sustava stalnog simetričnog pogona na sve kotače (S-AWD) s hibridnim pogonskim sklopom e-Boxer. Uključuje 2,0-litreni horizontalno nasuprotni četverocilindrični motor (tzv. H-motor ili boxer motor) s izravnim ubrizgavanjem, uparen s električnim motorom unutar prilagođenog prijenosa Lineartronic.
To ujedno znači da više nema 1,6-litrenog boxer benzinca snage 114 KS (84 kW) s Multipoint sekvencijalnim ubrizgavanjem goriva i najvećeg okretnog momenta 150 Nm pri 3600 okr./min.
Novi Crosstrek e-Boxer opremljen je 2.0l FB20 benzinskim hibridnim motorom, prilagođenim za ovaj novi model. Motor je optimiziran kako bi se smanjila unutarnja trenja i povećala radna 'tečnost i zaobljenost', što je rezultiralo manjim vibracijama, nižim emisijama i potrošnjom.
Njegova maksimalna snaga je smanjena sa 150 KS (110 kW) na 136 KS (100 kW) pri 5600 okr./min. i ima najveći okretni moment od 182 Nm (prije 194 Nm) pri 4000 okr./min. Treba reći, kako se ova smanjena snaga ne osjeća pretjerano u vožnji, a potrošnja i emisije CO2 su značajno smanjene. Ubrzanje od 0 do 100 km/h je 10,8 s, a krajnja brzina 198 km/h. Potrošnja u kombiniranim uvjetima je 7,7 l/100 km, a emisija CO2 174 g/km (sve WLTP).
Električni motor/starter generator upravlja pokretanjem motora s unutarnjim izgaranjem u situacijama Start&Stop i njegovim ponovnim pokretanjem tijekom prelaska s EV pogona (100 posto električni) na Motor Assist vožnju (kombinirani rad dvaju motora). Električnu jedinicu čini sinkroni stroj s trajnim magnetom koji radi s trofaznom izmjeničnom strujom i isporučuje izlaznu snagu od 12,3 kW (16,7 KS) i okretni moment od 66 Nm. Električni motor ugrađen je uzdužno unutar Lineartronic Hybrid mjenjača.
Kao što je već poznato, dva motora, toplinski i električni, novog Subaru Crosstreka povezani su Lineartronic kontinuirano varijabilnim CVT mjenjačem, koji je posebno razvijen za hibridni model. Pogonski sklop upotpunjuje stalni simetrični AWD pogon na sva četiri kotača s aktivnom raspodjelom okretnog momenta.
Hibridni mjenjač Lineartronic CVT također ima ručni način rada, kojim se mogu upravljati s dvije poluge iza upravljača. Vozač može birati između 7 unaprijed postavljenih 'virtualnih' stupnjeva prijenosa kako bi simulirao osjećaj sekvencijalnog mijenjanja brzina.
Budući da novi Subaru Crosstrek ima hibridni pogonski sklop, kočioni sustav također je prilagođen specifikacijama automobila. Automobil je opremljen hidrauličkim kočnim sustavom s četiri diska, ali najviše koristi regenerativno kočenje koje omogućuje električni motor.
Kada se gas otpusti ili čak brže i jače koči, elektromotor radi kao generator struje koji stvara električnu energiju za punjenje baterije. Ovaj proces pretvara kinetičku energiju automobila u električnu energiju, dajući ujedno veliki doprinos smanjenju brzine. To se naziva 'regenerativno kočenje'.
Baterija je litij-ionskog tipa s maksimalnom snagom od 13,5 kW i napona 118,4 V, te kapaciteta 4,8 Ah.
X-MODE susutav
Novi Subaru Crosstrek opremljen je već poznatom kontrolom proklizavanja X-MODE. U verziji STYLE sustav ima jedan način rada, dok u verzijama STYLE XTRA i PREMIUM ima dva načina rada (SNOW/DIRT i DEEP SNOW/MUD). U normalnim situacijama sustav ne radi, ali ga vozač može aktivirati kad god poželi dodirom na gornji dio središnjeg zaslona.
Način rada i postavke sustava X-MODE prikazani su na vozačevom zaslonu, između okretaja i brzinomjera te na središnjem kontrolnom zaslonu. Kada je sustav aktiviran, uz razinu intervencije SNIJEG/ZEMLJA ili DUBOKI SNIJEG/BLATO, prikazuje trenutni uzdužni nagib.
Ova kontrola proklizavanja radi na glavnim elementima automobila kao što su motor, simetrični AWD i kočioni sustav, kako bi se na najsigurniji mogući način suočio sa svakom stazom čak i u lošim vremenskim uvjetima ili na površinama s lošim prianjanjem. To se postiže prilagođavanjem kriterija intervencije trenutnom stanju prianjanja.
Također su poduzete mnoge radnje kako bi se optimizirale sve sigurnosne funkcije, kako bi se osigurala sigurna vožnja u svakoj situaciji. Subaru tehničari težili su postizanju različitih ciljeva, sintetički nastavljenih u: Učinkovitost (smanjenje potrošnje i briga za okoliš), Zabavna i uravnotežena vožnja (tipične performanse Subaru SUV AWD, na cesti i izvan nje), Preventivna sigurnost (aktivna i pasivna sigurnost na najvišoj razini).
Cijene i dolazak na hrvatsko tržište
Na dinamičkoj premijeri novog Crosstreka smo saznali i da se ovaj model može već naručiti, a prvi primjerci stižu u siječnju dolazeće godine 2024. Naravno, prvi pokazni primjerci novog Crosstreka su već stigli kod ovlaštene trgovačke mreže Subarua u Hrvatskoj, spremni za demo vožnje.
Isto tako, saznali smo kako novi Crosstrek dolazi u tri razine opreme: STYLE po cijeni od 41.410 eura, STYLE XTRA od 43.254 eura i PREMIUM od 46.606 eura. Ove preporučene cijene uključuju pripadajući PDV i PPMV. Istaknimo i da je metalik boja u vrijednosti od 750 eura (ekskluzivno za hrvatsko tržište) već uključena u cijenu modela.
Spomenimo i kako Subaru nudi SUBARUSAFE8, besplatno 8-godišnje jamstvo uz neograničen broj prijeđenih kilometara koje se primjenjuje na cjelokupnu ponudu njihovih modela. SUBARUSAFE8 je nastao na temelju komercijalnog uspjeha SUBARUSAFE5 i želje za ulaganjem u dvije prednosti marke, pouzdanost i izdržljivost, što znači maksimalan mir za kupce.
Što to točno znači? SUBARUSAFE8 nudi to da nema nema dodatnih troškova, zaštitu od slučajnih događaja, zahvaljujući jamstvu te očuvanje vrijednosti vašeg Subarua tijekom vremena zahvaljujući mogućnosti potvrđivanja redovitog obavljanja predviđenih tehničkih pregleda u jamstvenoj knjižici. Osim toga, svakako treba reći da je ovo jamstvo povezano s brojem šasije vozila, što znači da vrijedi i u slučaju prijenosa vlasništva.
Tvorničkom jamstvu od 3 godine ili 100.000 km dodaje se produljenje za daljnjih 5 godina, čime se ukupan broj godina pokrivenih jamstvom dovodi na 8. Uvjet neograničene kilometraže, konačno, postaje jedinstven na tržištu, a upotpunjuje ponudu proizvoda s neosporno visokom vrijednošću.
Tportal je i na WhatsAppu
Želite li dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal OVDJE i kliknite 'Prati'