Događa li vam se da hodajući ulicom odjednom, bez ikakva zvukovnog traga, spazite iza sebe električni automobil? Niste jedini, ali tome je ubrzo kraj!
Nemali je broj onih koji su nedavno bili na premijeri Marvelova blokbastera 'Avengers Endgame' u kojem se može vidjeti i prekrasni Audi e-tron GT koncept koji bi trebao stići na tržište 2021. godine. No,mnogi su zamijetili da se čuje zvuk klasičnog V8 motora nespojiv s ovim potpuno električnim automobilom. Mnogi su odmah pomislili da je riječ o nekoj filmskoj pogreški koja se potkrala za vrijeme snimanja, no to ovdje nije slučaj. Naprotiv, zvuk je namjerno umjetan i to je mješavina zvuka motora s unutarnjim izgaranjem i elektromotora za koji Audi kaže da je stvoren kako bi se dobilo na emocionalnom zvučnom efektu za potrebe filma.
Još 2014. godine Europski parlament odlučio je u okviru Vijeća Uredbom pod brojem 540/2014. da svi novi električni i hibridni automobili moraju biti opremljeni umjetnim zvukom (motorom), koji skreće pozornost na njihov pristup. Pozadina toga je činjenica da se slijepi ljudi oslanjaju isključivo na svoj sluh. U cestovnom prometu obično se temelje na buci motora s unutarnjim izgaranjem. Buke u radu elektromotora kod električnih automobilima u biti nema, pa je njihova najveća prednost u isto vrijeme i njihov veliki nedostatak. Američki odjel za sigurnost cesta i automobila (US Department of Road and Vehicle Safety ili NHTSA) utvrdio je da su električni automobili 37 posto više uključeni u nesreće s pješacima nego automobili s klasičnim motorima s unutarnjim izgaranjem. Kako bi se to promijenilo, novi električni i hibridni automobili morat će biti opremljeni sustavom AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System ili akustični sustav za upozoravanje na vozila) u EU od srpnja 2019. A u SAD-u tek od 2020.
U Članku broj VIII. stoji da proizvođači moraju ugraditi sustav AVAS koji udovoljava zahtjevima utvrđenima u čl. VIII. u nove tipove hibridnih električnih i potpuno električnih vozila do 1. srpnja 2019. Proizvođači moraju ugraditi sustav AVAS u sva nova hibridna električna i potpuno električna vozila do 1. srpnja 2021. Prije tih datuma, ako proizvođači odaberu ugraditi sustav AVAS u vozila, oni osiguravaju da ti sustavi budu sukladni zahtjevima iz čl. VIII.
Sustav AVAS mora automatski generirati kontinuirani zvučni signal u rasponu brzina između pokretanja i brzine od približno 20 km/h. Isto vrijedi i za vožnju unatrag. Pri većim brzinama od 20 km/h, umjetni zvuk za električne automobile više nije potreban jer je buka nastala kotrljanjem guma po podlozi veća od zvuka generatora zvuka ili konvencionalnog motora. Zanimljivo, u SAD-u je ta brzina određena na 30 km/h. Zanimljivo je i to da mora postojati lako dostupan prekidač koji omogućuje aktivaciju ili deaktivaciju. Ono što je važno je da se AVAS mora automatski aktivirati kada se vozilo ponovno pokrene. Istodobno, sustav može reagirati pojačanom glasnoćom u ovisnosti o porastu brzine.
Tko se ponadao da će njegov električni automobil uskoro zvučati kao da ispod haube ima V8 motor, kao u primjeru filma s početka ovog teksta, bit će jako razočaran, jer umjetni zvuk mora biti usporediv prema EU regulativi sa zvukom motora s unutarnjim izgaranjem iste klase vozila. Ipak, tonovi će varirati od proizvođača do proizvođača. Kako će točno zvučati vozila od srpnja 2019. godine, još nije jasno. Važno je da njihov zvuk bude u srednjem frekvencijskom rasponu, jer starije osobe ne percipiraju visoke frekvencije. Prema istraživanjima američkog ministarstva prometa, Avasova tehnologija sprječava 2400 nesreća koje uključuju pješake svake godine.
Nameću se, na kraju, nova pitanja: a što je s bešumnim električnim biciklima i romobilima u prometu, hoće li i oni morati imati nekakav umjetni zvuk.