Ručno mijenjanje brzina predstavlja izravnu komunikaciju između čovjeka i mehanike, ali postoje osnovna pravila koja treba poštivati
Mjenjači su izuzetno bitan sustav za prijenos energije motora na pogonske kotače još od samih početaka proizvodnje automobila, pa sve do današnjih dana. No, klasični ručni mjenjači, barem kod motora s unutarnjim izgaranjem sve više ustupaju mjesto nekim drugim tehničkim rješenjima kao što su automatski, DSG, CVT ili poluatomatski mjenjači. Ipak velika većina automobila na cestama, barem u Hrvatskoj su još uvijek oni s klasičnim ručnim mjenjačima. Oni su za mnoge i jedina izravna veza između čovjeka i stroja. Dok svi ovi ostali tipovi mjenjača, manje ili više omogućuju bezbrižnu vožnju, bez nekog pretjeranog angažmana samog vozača. I dok god u svom automobilu imate upravo klasični mjenjač postoje određena osnovna pravila koja se moraju poštivati kako bi vaš automobil izbjegao kvarove uzrokovane pogrešnim načinom upotrebe ili lošim navikama.
Evo pet stvari koje nikada nemojte činiti s ručnim mjenjačima!
1. Nikada ne držite nogu na pedali spojke (kvačila)
Ako noga ostane na papučici spojke, slijedi proklizavanje, jer frikcijski spoj između zamašnjaka (motora) i lamele spojke (mjenjača) još nije ostvaren. Rezultat je s jedne strane abrazija materijala na lameli spojke, a s druge strane uzrokuje oštećenje potisnog ležaja. Jednostavno rečeno, potisni ležaj je odgovoran za odvajanje zamašnjaka i lamele spojke.
2. Nikada ne ubrzavajte u visokom stupnju prijenosa pri maloj brzini
Iako ubrzavanje pri malim brzinama, na primjer pri 50 km/h u petoj brzini, ne šteti spojki, ono više šteti motoru. Ako se u visokom stupnju prijenosa, ali pri malenom broju okretaja motora pritisne naglo papučicu gasa to će povećati pritisak na cijeli pogon. Uzmite primjer bicikla; poželite li krenuti u visokom stupnju prijenosa, morati ćete primjeniti puno veću silu na pedale za razliku od situacije u kojoj krećete u niskom stupnju prijenosa. Slično je i s automobilom.
3. Nikada ne dopustite da spojka proklizava kada ste na uzbrdici
Često kada stojimo na jačoj uzbrdici samo djelomično pritišćemo pedalu spojke i na taj način pokušavamo krenuti uzbrdo. To nije dobro, jer ovakvo mehaničko 'otpuštanje' znači da se lamela spojke trlja o zamašnjak s premalom adhezijom ili prianjanjem. Konačno, potisni ležaj osigurava da se ta dva elementa ne dodiruju u potpunosti. Rezultat takvog načina kretanja na uzbrdici je sasvim izvjesno 'brušenje' lamele . Naposljetku, ona je dizajnirana samo za brze, a ne umjetno produžene preklopne operacije i visoko statičko trenje. Zato upotrijebite pedalu nožne kočnice ili ručnu kočnicu, jer im je to i funkcija.
4. Nikada ne ostavljajte mjenjač u brzini dok čekate na semaforu
Kada se zaustavljate na crvenom svjetlu uvijek izbacite mjenjač iz brzine, stavite ga u neutralan položaj i dignite nogu s pedale spojke. To je manje štetno za oblogu spojke, ali je zato veće opterećenje za potisni ležaj. Dugoročno, ako pedala spojke bude pritisnuta u tom slučaju sile opruga spojke nastavljaju opterećivati potisni ležaj, a to mu nije prvenstvena namjena.
5. Nikad ne držite ruku na ručici mjenjača
Jedna od čestih pogrešaka vozača je da u vožnji drže ruku na ručici mjenjača. U slučaju klasičnog mjenjača, pritisak ruke može dovesti do prijevremenog habanja mjenjača, budući da poluga koja povezuje ručicu mjenjača i mehanizam spojke više ne može slobodno raditi. Koje sile djeluju ispod ručice mjenjača, dobro se može vidjeti po vibracijama ručice mjenjača pri ubrzavanju ili oduzimanju gasa. Osim toga, obje ruke bi trebale biti na kolu volana!
AKO STE PROPUSTILI:
Gran Turismo Adriatica 2019