nove ovlasti

Agencija EU-a koja pliva u novcu postat će još moćnija: Pred njom će drhtati IT divovi

26.10.2023 u 21:33

Bionic
Reading

Ured Europske unije za intelektualno vlasništvo (EUIPO) jedna je od najvećih agencija EU-a s godišnjim proračunom od oko 455 milijuna eura i 1200 zaposlenika. Njezino sjedište u španjolskom gradu Alicanteu luksuzno je opremljeno. Iz glavnog ureda puca pogled na more, a zaposlenicima su na raspolaganju sportski tereni i otmjeni restoran. Dosad su radili u relativnom miru, bez stresa, ali to bi se ubrzo moglo promijeniti

EUIPO se samofinancira, a prihodi mu dolaze od registracije žiga Europske unije (EUTM) i registriranog dizajna Zajednice (RCD).

Agencija bi mogla dobiti nove ovlasti, piše Politico, u području patenata koje sad kontroliraju sudovi i organizacije za globalnu standardizaciju. Time bi EUIPO dobio nadzor nad registrom patenata ključnih za korištenje tehnologija poput bluetootha u mobilnim telefonima i automobilima.

Prema novim pravilima Europske komisije, EUIPO bi posredovao u poslovima korporativnih divova poput Qualcomma, Ericssona i Nokije, a koji se svađaju oko toga tko će ubirati koristi od novih tehnologija vrijednih milijarde eura.

Standardni osnovni patenti (SEP) su oni koji štite tehnologiju proglašenu neophodnom za implementaciju tehničkog standarda, a koji je usvojila organizacija za razvoj standarda (SDO). Takvi se standardi odnose, naprimjer, na povezivost, primjerice 5G, Wi-Fi, bluetooth i NFC ili standarde audio/video kompresije i dekompresije.

Da bi napravio proizvod koji je sukladan standardima, implementator je dužan koristiti relevantne 'bitne' patente. Monopol dodijeljen takvim posebnim patentima uravnotežen je obavezom vlasnika SEP-a da licenciraju te patente pod poštenim, razumnim i nediskriminirajućim uvjetima, omogućujući pristup tržištu implementatorima.

Bluetooth Izvor: Profimedia / Autor: NN

Dug niz godina postojeći sustav patio je zbog nedostatka transparentnosti, predvidljivosti te dugotrajnih sporova i parnica.

Prema planu Europske komisije, tehnološkim tvrtkama naplaćivao bi se pristup predloženom SEP registru, a sve bi nadzirao EUIPO.

Agencija nema iskustva u rješavanju SEP-ova i skupih pravnih sporova koji s njima dolaze, što znači da će morati zaposliti desetke stručnjaka.

Novi izvršni direktor EUIPO-a João Negrão ne boji se novog izazova. 'Imamo znanje, imamo volju, imamo resurse', rekao je za Politico.

EUIPO je već gotovo 20 godina odgovoran za registraciju žiga Europske unije i zaštitu autorskih prava na dizajn, a prošle godine proveo je više od 165.000 postupaka.

Iako nije izvršitelj, EUIPO može poništiti te trgovačke oznake. Već je pokrenuo dugotrajne pravne bitke oko prava na zaštitu i prodaju tisuća proizvoda u EU, od švicarskog sira, preko loga Batmana, do kondoma s imenom Donalda Trumpa.

Rad agencije dobio je novi zamah pod Komisijom koju vodi predsjednica Ursula von der Leyen i uklapa se u nastojanja povjerenika za unutarnje tržište Thierryja Bretona da ojača europsku konkurentnost u odnosu na SAD i Kinu.