prijeti kolaps

Europska autoindustrija na koljenima: Imaju li tisuće radnika šanse?

11.09.2024 u 20:08

Bionic
Reading

Najava zatvaranja Volkswagenovih tvornica i ukidanje radnih mjesta zapravo je samo vrh sante leda u anemičnoj europskoj autoindustriji, kojoj prijeti kolaps jer već kronično zaostaje za konkurencijom. Gotovo trećina velikih tvornica pet najvećih proizvođača automobila – BMW-a, Mercedes-Benza, Stellantisa, Renaulta i VW-a prošle je godine proizvodila zapravo manje od polovice svojih kapaciteta

Na godišnjoj razini u Europi se prodaje za tri milijuna automobila manje nego prije pandemije, zbog čega bi mnoge tvornice mogle završiti s ključem u bravi, a ugroženo je i tisuće radnih mjesta.

Neočekivano usporavanje potražnje za e-vozilima i veća konkurencija na ključnim izvoznim tržištima SAD-u i Kini znače da europski proizvođači moraju naći način kako uštedjeti na domaćem terenu kako bi ostali konkurentni.

Mogućnost zatvaranja tvornica u Europi postala je izvjesnija posljednjih godina jer je nedostatak radnika povećao troškove rada, a troškovi energije dodatno su porasli zbog rata u Ukrajini.

Ako se u dogledno vrijeme ništa ne promijeni, bio bi to velik udarac za gospodarstvo Europe. Autoindustrija naime čini sedam posto BDP-a EU-a te ukupno generira više od 13 milijuna radnih mjesta.

Automobilski divovi redom u problemima

Njemački BMW u utorak je upozorio kako očekuju manju dobit zbog problema s kočnicama kod proizvođača dijelova Continental AG-a te mlake potražnje u Kini. Samo nekoliko sati kasnije VW je potvrdio da ukida jamstva za radna mjesta u Njemačkoj, u kojima su njihovi radnici uživali desetljećima.

'Iako su proizvođači automobila tijekom pandemije smanjili troškove tvornica kako bi smanjili svoje točke rentabilnosti, pošteno je pretpostaviti da tvornica koja radi s manje od 50 posto svojih kapaciteta stvara gubitke', rekao je Michael Dean, analitičar u Bloomberg Intelligenceu.

Mercedes-Benz Group, koja je zaostajala za BMW-om u prodaji električnih vozila zbog visokih cijena i polarizirajućeg dizajna, priprema se izbaciti nekoliko novih modela kako bi povećala potražnju.

  • +16
VW Passat - ilustracija Izvor: Profimedia / Autor: Lars Hagberg / Alamy / Alamy / Profimedia

Iz Mercedesa kažu kako imaju koristi od vrlo fleksibilne globalne proizvodne mreže, dodajući da su njihovi radnici zaštićeni od prisilnih otpuštanja barem do kraja 2029.

Glavni izvršni direktor Stellantisa Carlos Tavares, strastveni rezač troškova, pod pritiskom je nakon što je dobit proizvođača Peugeota i Fiata pala u prvom polugodištu. Proizvođač Jeep SUV-a ima problema u SAD-u, dok se VW i njegovi njemački konkurenti suočavaju s većim problemima u Kini, gdje domaći proizvođači preuzimaju primat.

Renault se smanjio posljednjih godina, a izvršni direktor Luca de Meo rekao je ovog mjeseca da proizvođač radi s 90 posto svojih globalnih proizvodnih kapaciteta i da je u fazi zapošljavanja. Prošle je godine proizvođač automobila provodio reviziju svog portfelja, što je utjecalo na proizvodnju u nekim od njegovih tvornica u Francuskoj.

Ništa bez sindikata

Proizvođači automobila htjet će zasigurno zatvoriti neke tvornica kako bi smanjili troškove i postali konkurentniji. No, izazov će biti uvjeriti sindikate u to.

VW-ov plan za gašenje morat će proći kroz nadzorni odbor koji uglavnom čine političari i predstavnici i sindikalisti.

Iz radničkog vijeća VW-a najavili su borbu protiv planova uprave. U posebnom izdanju RV-ova lista Mitbestimmen, u koje je uvid dobila novinska agencija dpa, čelnica vijeća Daniela Cavallo nazvala ih je “napadom na naše zapošljavanje, radna mjesta i kolektivne ugovore”.

Oštro su reagirali i iz sindikata IG Metalla, koji zastupa brojne VW-ove radnike. Thorsten Groeger, regionalni čelnik sindikata u saveznoj zemlji Donjoj Saskoj, gdje je sjedište kompanije, rekao je da je plan “neodgovoran” i da “zadire u temelje Volkswagena”.

Donja Saska ima značajan manjinski udio u VW grupi. I vlada u Berlinu i radnici imaju mjesta u nadzornom odboru kompanije pa bi, ako se udruže, imali većinu.

Francuska vlada, koja posjeduje 15 posto udjela u Renaultu, je pak pokrenula transformaciju sjevernog dijela zemlje u centar baterija.

Tavares (Stellantis) se pak svađao s talijanskim dužnosnicima zbog planova da se proizvodnja preseli na jeftinije lokacije izvan Italije. Stellantis je ovog ljeta zaustavio proizvodnju električnih vozila u tvornici Mirafiori na nekoliko tjedana nakon što je proizvodnja tamo pala za 63 posto u prvoj polovici.