Ovoga je ljeta odjeknula vijest o prvom energetskom piću na svijetu iza kojega u potpunosti stoji umjetna inteligencija. Svaki detalj novog okusa, pomno odabrane sastojke, dizajn, pa čak i marketinške elemente razvila je AI - koja ga je čak i kušala. Ovu revolucionarnu tehnologiju prva je u svijetu na taj način iskoristila mađarska tvrtka HELL ENERGY koja recept čuva u strogoj tajnosti, a njegovu kopiju u trezoru u Švicarskoj. Thomas Grosch, direktor strategije i razvoja u HELL-u, otkriva sve o ovoj svjetskoj senzaciji.
Do sada se umjetna inteligencija u sektoru hrane i pića primjenjivala ili kao alat za analizu podataka kako bi se saznalo što potrošači danas traže ili u pronalaženju novih rješenja za učinkovitiju proizvodnju. Otišli ste korak dalje i primijenili AI na stvaranje novog recepta, odnosno novog proizvoda. Zašto?
HELL je uvijek bio na čelu inovacija – volimo ići stazama kojima nitko prije nas nije prošao. Primjena umjetne inteligencije područje je koje otvara mnoštvo mogućnosti i koje se tek počinje otkrivati. Razvoj proizvoda u osnovi je rezultat višemjesečnog rada mnogih stručnjaka, zaključaka i planiranja na temelju podataka istraživanja, eksperimentiranja, testiranja i poboljšanja. Umjetna inteligencija u stanju je obraditi nevjerojatnu količinu informacija s weba i dodavati nove podatke brzinom gotovo nepojmljivom ljudima. Također ima sveobuhvatno znanje o energetskim pićima – uključujući njihove sastojke, prodajne rezultate, zdravstvena istraživanja, preporuke, povratne informacije potrošača – i čak može uključiti najnovije trendove i informacije u svoje analize. U HELL-u smo ostali zadivljeni znanjem ovog posebnog entiteta, koji ima bolji uvid u tržište energetskih pića i preferencije potrošača od nas – i to samo zato što ima pristup svim svjetskim bazama podataka, zakonodavstvu, novinskim člancima i komentarima na društvenim mrežama – svemu što je ikada objavljeno - u roku od nekoliko sekundi, što nije lako ni shvatiti, a kamoli učiniti. Kao tvrtka s vrlo progresivnim pristupom, nije nas uznemirila spoznaja da AI posjeduje tolika znanja. Zapravo, pozdravili smo njenu neovisnost. Vjerujemo da će uporaba umjetne inteligencije iznimno proširiti horizonte u prehrambenoj industriji.
Okusi i preferencije variraju od čovjeka do čovjeka. Kojim ste se vi parametrima vodili pri kreiranju novog proizvoda?
Ukratko, htjeli smo stvoriti za nas najsavršenije moguće energetsko piće. Naime, sastav koji je u skladu sa zakonima koji su na snazi na našim tržištima, koji najbolje odgovara općem ukusu naših više od 60 izvoznih zemalja i čija je ambalaža najprivlačnija ciljnoj skupini, potencijalnim konzumentima energetskih pića.
Je li ovo trend budućnosti čak i u sektoru hrane i pića? Hoće li ljudski faktor nestati?
Svijet se nedvojbeno mijenja, a umjetna inteligencija postaje sve prisutnija u našoj svakodnevici. Mijenja se i tržište rada, neki poslovi dugoročno nestaju, novi se pojavljuju. Dobar primjer je koncept „prompt engineeringa“, koji nije ništa drugo nego vještina koja se može naučiti i znanje kreiranja inputa za generativne AI alate kako bi bili brzi i učinkoviti. HELL-u je inovacija uvijek bila važna, a korištenje umjetne inteligencije vidimo kao veliku priliku u industriji. Konkretno, kada govorimo o razvoju proizvoda, postoje koraci u kojima se mora analizirati ogromna količina podataka kako bi se stvorio uistinu nov i jedinstven proizvod, a AI ubrzava ovu analizu. Međutim, ne postoji zamjena za ljudsku kreativnost i intelektualnu dodanu vrijednost.
Koji su vam daljnji koraci? Hoćete li nastaviti kreirati druge proizvode na isti način?
Vidimo da ljudska kreativnost i AI zajedno mogu učiniti čuda, a mi nastojimo nastaviti kombinirati to dvoje, kako u razvoju proizvoda tako i u drugim područjima, bilo da se radi o grafičkom dizajnu ili financijama. Želimo li povući paralele, proces koji se sada odvija možemo usporediti s pojavom računala - AI je danas jednako revolucionaran u načinu na koji nam pomaže u obavljanju posla, čineći ga bržim i učinkovitijim.
Osim u razvoju proizvoda, primjenjujete li AI u drugim područjima?
Naravno, nastojimo koristiti prednosti AI i na drugim poljima.
Čime se trenutno bavi vaš odjel za istraživanje i razvoj?
Uskoro ćemo na tržište lansirati nešto potpuno novo, što razvijamo već nekoliko mjeseci. Time ulazimo u potpuno novu kategoriju proizvoda pa je, nema sumnje, zadatak vrlo uzbudljiv i izazovan. Uživamo u svakom trenutku rada, budući da je naš posljednji iskorak u portfelju limenki bio prije 4 godine. Radujemo se što ćemo konačno dobiti gotov proizvod i jako nas zanima kako će potrošači reagirati!