Preuzimanjem 21st Century Foxa od medijskog magnata Ruperta Murdocha pod istim krovom su se našli Mickey Mouse i Homer Simpson, a broj velikih holivudskih studija smanjio se sa šest na pet
Američka medijska korporacija Walt Disney Company, iz čijeg portfelja dolazi niz popularnih filmova poput serijala 'Pirati s Kariba' ili 'Ratovi zvijezda', zaokružila je ovih dana preuzimanje jednog od svojih konkurenata, čime je učvrstila poziciju u Hollywoodu, a time i na ekranima i filmskim platnima. U transakciji vrijednoj čak 71 milijardu dolara Disney je preuzeo velik dio medijskog carstva koje je dosad poslovalo pod tvrtkom 21st Century Fox.
Samo preuzimanje najavljeno je još krajem 2017., no pravno prestrukturiranje, kao i čekanje na odobrenja regulatora, produljilo se do ovog proljeća. Tržišna vrijednost Disneyja sada premašuje 160 milijardi dolara, a kompanija je samo u prošloj fiskalnoj godini imala prihode od gotovo 60 i neto dobit od 12,6 milijardi dolara. Nove tvrtke u medijskom portfelju Disneyju bi trebale donijeti dodatnih dvadesetak milijardi dolara godišnjih prihoda i barem milijardu i pol dolara dobiti.
Tvrtke 21st Century Foxa koje je preuzeo Disney dolaze iz carstva medijskog magnata Ruperta Murdocha. Nakon niza skandala britanskih medija u njegovu vlasništvu Murdoch je 2012., pod pritiskom dioničara koji su strahovali da će negativan imidž umanjiti vrijednost njihova vlasništva, donio odluku da svoju korporaciju u Sjedinjenim Američkim Državama podijeli na dva dijela. Tako je originalna kompanija News Corporation, osnovana još 1980. godine, 2013. podijeljena na News Corp i 21st Century Fox.
U 21st Century Fox ušao je televizijsko-producentski dio biznisa (s time da se pravnim sljednikom bivše kompanije smatrao upravo 21st Century Fox), a u novoosnovani News Corp smješten je Murdochov izdavački biznis. Među poznatijim medijima koje kroz News Corp i dalje kontrolira australski tajkun nalaze se New York Post, legendarni The Wall Street Journal, britanske novine The Times, The Sunday Times i The Sun, kao i velik broj novina i nekoliko televizijskih kanala u Australiji, te izdavač knjiga HarperCollins.
Među kompanijama koje su se pak našle u grupi 21st Century Foxa bile su televizijska producentska kuća 20th Century Fox Television, televizijska mreža FX Networks te, najvažnije, filmski studio 20th Century Fox. Najveći dio te imovine sada se nalazi u Disneyjevu vlasništvu, s iznimkom nekolicine televizijskih kompanija koje su izdvojene u zasebnu tvrtku koja je pod nazivom Fox Corp. izlistana na burzi, ali se i dalje nalazi pod kontrolom Murdocha i njegove obitelji. U sklopu Fox Corpa poznati su informativni kanal Fox News, poslovna televizija Fox Business Network, sportska televizija Fox Sports i još nekoliko tvrtki.
Rupert Murdoch lani je izjavio da će 'novi Fox krenuti kao jedina medijska kompanija koja je usmjerena isključivo na domaće tržište: na ono što Amerikanci najviše vole – sport, vijesti i zabavu, krojene i isporučene američkoj publici'. Na poziciju glavnog izvršnog direktora nove kompanije, koja će se više fokusirati na informativni i sportski segment nego na zabavne programe, imenovan je Rupertov sin Lachlan Murdoch.
Disneyjevo preuzimanje 21st Century Foxa znači i kraj tzv. velike šestorke. Radi se o šest velikih holivudskih filmskih studija koji svoje korijene vuku još iz tzv. zlatnog doba Hollywooda i koji vladaju tamošnjim filmskim biznisom. Lista najvećih američkih filmskih studija, ali i izravnih konkurenata, sada je smanjena na pet: Universal, Paramount, Warner Bros., Columbia te Walt Disney. Procjenjuje se da Disney sada drži malo više od četvrtine američkog tržišta, slijede ga Warner Bros. i Universal s po petnaestak posto, Columbia s desetak posto te Paramount, kojem pripada kriška od između pet i deset posto tržišnog kolača.
Među posljedicama ove velike transakcije su i simpatični kurioziteti da se pod istim krovom nalaze animirani junaci Mickey Mouse i Homer Simpson, no uz takve efekte spajanja različitih prošlosti podebljani portfelj medijske zabave daje Disneyju puno jače temelje za budućnost. Za početak, vlasnički udio koji ima u kompaniji Hulu, što se bavi emitiranjem videosadržaja preko interneta, skočio je na 60 posto. Comcast (vlasnik filmskog studija Universal) drži 30 posto, a preostalih 10 posto pripada telekomunikacijskom konglomeratu AT&T (u čijem se vlasništvu nalazi studio Warner Bros.).
Usto, Disney je pod upravljanjem svojeg glavnog izvršnog direktora Boba Igera za drugi dio ove godine najavio pokretanje i vlastite takve usluge pod imenom Disney+. Analitičari se slažu da će nova usluga kojom Disney želi, među ostalima, konkurirati megapopularnom Netflixu, profitirati od većeg broja serija i filmova koje će moći ponuditi korisnicima. No neki dodaju i da će inicijalni trošak lansiranja tog servisa sada biti viši i da će u kratkom roku stradati profitabilnost. Dodatni detalji, poput cijene koju će naplaćivati za novu uslugu, očekuju se početkom travnja, kad bi Disney investitorima trebao dostaviti još informacija.
Do preuzimanja i dogovora nije došlo lako. Disney je prvo krajem 2017. Murdochu ponudio cijenu od 52 milijarde dolara, da bi sredinom 2018. konkurentski Comcast ponudio 65 milijardi. Disney je na to odgovorio konačnom ponudom od 71,3 milijarde dolara, koju je Murdoch i prihvatio. No dio tržišne igre odvijao se i s ove strane Atlantika, gdje se Comcast s Murdochovim Foxom natjecao oko vlasništva u britanskoj televizijskoj mreži Sky. Fox je želio svoj 39-postotni udio povećati na 100 posto, no Comcast je konkurirao ponudi i u rijetkoj aukciji uspio pobijediti s ponudom od 39 milijardi dolara. Ta je transakcija zaključena krajem prošle godine, kad je Fox prodao Comcastu svojih 39 posto vlasništva u Skyu.
Unutar korporacije Walt Disney sada se nalaze stotine i stotine raznih tvrtki koje posluju u medijskom biznisu. U filmskom dijelu najpoznatiji su animatorski studio Pixar (crtani filmovi 'Priča o igračkama', 'Auti'), tvrtka Lucasfilm (filmski serijali 'Indiana Jones' i 'Ratovi zvijezda'), Marvel Studios (od 2008. na tržištu je dvadesetak filmova s poznatim junacima iz Marvelovih stripova) te sada 20th Century Fox i, naravno, sam Disneyjev filmski studio.
Među televizijskim tvrtkama tu se nalazi američka televizija ABC, sportski kanali pod brendom ESPN, mreža kanala A&E, a sada i FX kanali te komercijalna strana National Geographica. Uz sve to, posjeduje brojne tvrtke diljem svijeta u glazbenoj ili kazališnoj industriji, Disneyjeve zabavne parkove i odmarališta te hrpu drugih kompanija. Nije lako povjerovati da je svemu tome kumovao davni uspjeh jednog nacrtanog miša.