Kako se nakon pandemije pripremiti za još jednu godinu neizvjesnosti i krize te gdje povući granicu između 'must have' i 'nice to have'? O toj su temi na Liderovoj konferenciji 'Žene u biznisu' govorile voditeljica ureda EIB grupe u Hrvatskoj Slađana Ćosić, članica Uprave za poslovne korisnike u Hrvatskom Telekomu Marijana Bačić, operativna direktorica Usluga kupcima i maloprodaje u Ini Zdravka Demeter Bubalo, pjevačica i osnivačica brenda La Piel Lana Jurčević te investitorica i poslovna anđelica Selma Prodanović
Slađanu Ćosić je na njezinu karijernom putu vodila želja da vidi i razumije svijet, čime se, otkrila je, vodila od malih nogu. 'Zamišljala sam kako otkrivam svijet, slijedila sam svoje strasti, a pri izboru karijere vodila sam se time što radim, s kime i kamo me to vodi. Živjela sam u puno država i trudila se kroz sve što radim, a posebno me radovalo raditi na globalnim projektima', istaknula je Ćosić te dodala da u Upravnom odboru EIB-a Hrvatska danas sjede tri članice od ukupno devet članova, što je velik pomak u odnosu na prošle godine.
'Prije nismo imali nijednu članicu. Također, na nivou našeg odbora direktora, od 31 ukupno imamo 11 direktorica. Ipak se pomiče, no na globalnoj razini i u Europskoj uniji i dalje prednjače muškarci, a u financijskom sektoru situacija je dobra. Često čujemo da je neka žena dobila posao samo zato što je žena, a ne pitamo se koliko puta nekompetentni muškarci dobiju posao samo zato što su muškarci', naglasila je Ćosić, na što se dvoranom u Laubi prolomio pljesak.
Osvrnula se na aktualnu krizu te ustvrdila da zadnjih nekoliko godina prelazimo iz jedne krize u drugu, s čime se, poručila je, moramo naučiti nositi. 'Moramo graditi otpornost poduzeća koja moraju imati strategije kako se nositi s krizama. Treba li ulagati u vrijeme krize? Naravno, ali trenutna energetska kriza s povećanjem inflacije stvara velik pritisak na mala poduzeća koja su oštećena već u pandemiji. Važno je da nastave sa strateškim ulaganjima, posebno što se tiče zelene i digitalne tranzicije te energetske učinkovitosti', ustvrdila je Ćosić.
Marijana Bačić u Hrvatskom Telekomu radi već 20 godina, a prisjetila se kako je, kad je upisivala postdiplomski na Ekonomskom fakultetu, sanjala o tome da radi u financijama kao broker. 'Završila sam na kraju u tehnici HT-a, što mi je s obzirom na struku na početku bilo strano i možda ne toliko zanimljivo. Zamolila sam kolege da me provedu po terenu, da vidim čime se sve HT bavi i što sve radi. To mi je razdoblje otvorilo vidike da shvatim koliko je tehnologija važna u životima svih nas; shvatila sam kako, što i zašto sve to radimo. Kad sam bila sigurna da sam dovoljno naučila o tehnologiji, zanimalo me kako to radimo u smislu brojki i za koga.
Kucala sam na mnoga vrata, iz sektora u sektor, a zaintrigirala me prodaja koja mi se činila dinamičnom; da naučim kako to radimo i za koga. HT mi je otvorio vrata brojnim mogućnostima i ovih 20 godina proletjelo je skoro u jednom danu. Usto nisam ni u jednom trenutku karijere razmišljala ili doživjela da me to što sam žena ograničava. Nailazila sam i na muškarce i na žene koji su htjeli poslušati ono što imam reći. Dali su mi priliku, a ja sam se potrudila da to opravdam', rekla je Bačić.
U HT-u, što se tiče Uprave, Nataša Rapaić i Bačić čine 33 posto Uprave HT-a, a više od 40 posto žena u HT-u je na menadžerskim pozicijama. Bačić je odgovorna i za Combis, a priznaje da je velik broj ljudi prilikom zapošljavanja iznenađen kad ih ona dočeka i kad s njima razgovara o IT-ju.
'Svaki dan donosimo važne odluke, one nisu uvijek dobre, ali vodimo se time da je bolje pogriješiti nego propustiti priliku. Slušamo znanje i ekspertizu stručnjaka u njihovu poslu', istaknula je.
'Tehnologija se u posljednje dvije godine u potpunosti utkala u naše živote, a nepovjerenje prema tehnologiji se smanjilo. Kad vidimo da netko ne posjeduje neki pametan uređaj da nešto obavi, čudimo se tome. Pandemija je donijela novu perspektivu; tehnologija i digitalno postali su dio naših života.
Očekujemo da će se to nastaviti, od AI-ja do metaverzuma. U HT-u nastavljamo ulagati jer želimo da se društvo razvija. Vjerujem da ćemo iskoristiti sve dobro što tehnologija nudi i u sljedećoj godini', poručila je Bačić.
Zdravka Demeter Bubalo svoj je karijerni put započela prije 26 godina kao brokerica, te je nakon bankarskog sektora prešla u energetski, točnije u Inu, a razlike su, potvrdila je, velike. Rekla je i kako je priroda posla takva da je više muškaraca nego žena, no da je ponosna na svoju organizaciju, inkluziju i projekte, kao i činjenicu da je više od trećine žena na rukovodećim pozicijama. Smatra i da bi muškarci generalno trebali više biti zainteresirani za teme o većoj zastupljenosti žena na menadžerskim pozicijama.
Demeter Bubalo kaže da je izazovno raditi u energetskom sektoru, posebno u ovim vremenima. 'To je industrija s velikim utjecajem, a Ina je značajan čimbenik u hrvatskom gospodarstvu i važan faktor za sigurnost. Traže se posvećenost, duboko promišljanje, puno odluka s različitim dionicima u društvu i gospodarstvu, a za to potrebna je određena razina otpornosti na stres, koja se stječe i privatno, pa je važan poslovno-privatni balans', rekla je Demeter Bubalo.
Osvrnula se i na aferu u Ini, ustvrdivši da se ugled i povjerenje tvrtke grade godinama, no da je Inin bio narušen zbog pojedinaca te da su bili šokirani saznanjima o aferi. 'Nismo sad fokusirani na priče, već na ono što trebamo činiti kao tvrtka ključna za gospodarstvo; okrećemo se važnijim projektima. Afera je motivirala naše zaposlenike; želimo Ini vratiti stari sjaj', rekla je direktorica.
Istaknula je i kako ima puno sjajnih žena STEM profila, no da su one često samozatajne pa ih ne vidimo na menadžerskim pozicijama. 'Treba nam osnaživanje tih žena. Koliko primjećujem, žene se općenito bolje snalaze s multitaskingom, učinkovitije upravljaju krizom i imaju dobre rezultate. No ne treba graditi stereotipe, kao što to radimo u ranoj dobi dijeleći igračke na one za djevojčice i za dječake. Kao društvo moramo raditi više, ali i ranije, kroz cijeli sustav', ustvrdila je. Nada se stabilizaciji situacije u energetskom sektoru te je navela da Ina radi na novim tehnologijama i da je usmjerena na zelenu energiju, kružno gospodarstvo i vodik.
Pjevačica i osnivačica kozmetičkog brenda La Piel Lana Jurčević oduvijek je, kaže, imala poduzetnički duh te stoga nikad nije htjela biti samo lice s naslovnice. 'Voljela sam inicirati stvari, biti dio organizacije i operative. Kreativa je moja nit vodilja, i kroz stvaranje glazbe i kroz prirodnu kozmetiku. Trenutno nas je deset, puno smo napredovali posljednjih godina. Kod nas koji se upuštamo u poduzetništvo treba biti adrenalina, znatiželje; strast i vatra ne smiju se ugasiti', rekla je Jurčević te dodala da ne postoji garancija ni u čemu, jer i s dobrim marketingom i budžetom neki projekti ne moraju uspjeti, a obrnuta situacija može biti s nula kuna ulaganja.
'Vjerujem u sve što radim; koliko ljubavi dajem u pjesmu, toliko dajem i u kozmetiku. La Piel je došao na lijepu brojku nakon četiri godine. Imamo samo jednog muškog člana u ekipi, no rado bih posvetila život i karijeru osnaživanju žena i motivaciji; nije važno odakle dolaziš, kakva je pozadina i imate li poslovni plan. Nisam imala poslovni plan ni za što u što sam krenula, ali imala sam viziju, red, rad i disciplinu', rekla je Jurčević te dodala da je kozmetička industrija u porastu te da raste potražnja za brigom o sebi.
Nedavno je pokrenula izazov 'hladnog tuša' pod oznakom #pomicemsvojegranice, a poruka je da se u životu ponekad moramo izložiti neugodama za određene benefite. Želi, kaže, skinuti i stigmu s mentalnog zdravlja i više govoriti o tome jer je i sama otvoreno govorila o svojim teškim fazama i burnoutu. 'Ne smijemo zaboraviti na sebe', poručila je Jurčević.
Selma Prodanović rekla je kako je oduvijek voljela inovacije, no da s njima dolazi i sumnjičavost, što je doživljavala u tadašnjem okruženju. No danas, dodala je, postoji velika doza povjerenja i reakcije su sve bolje.
'Htjela bih da žene počnu razmišljati o sebi kao o investitoricama, odnosno poslovnim anđelicama; da investiraju u projekte koje smatraju vrijednima pažnje, ali i da češće promišljaju o održivosti. Većina žena koje znam na visokim pozicijama su na neki način mentorice, odnosno poslovne anđelice jer daju svoje vrijeme i znanje, nekad i ulože. Već 20 godina radim sa startupima, a danas mogu to znanje prenijeti i na uspješne i već izgrađene žene na razinu više', rekla je Prodanović.
Osvrnula se i na mentalno zdravlje te podsjetila da postoji i visokofunkcionalna depresija u kojoj osobe izvana odlično funkcioniraju, no iznutra se bore s depresijom, što također treba osvijestiti. Dotaknula se i krize, ustvrdivši da ih je uvijek bilo. 'Kriza 2008. i 2009. donijela je startup scenu, pandemija je potaknula digitalizaciju, a aktualna kriza usmjerava nas prema održivom i zelenom. Ne nose krize za sobom samo loše, već i prilike koje treba iskoristiti. Sada je savršeno vrijeme biti žena', poručila je Prodanović.